آیت‌الله محمدی گیلانی رئیس اسبق دیوان عالی کشور و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سه‌شنبه شب پس از یک دوره بیماری ریوی، دار فانی را وداع گفت. این یار نزدیک امام خمینی(ره) که از مبارزان انقلاب اسلامی بود، ۱۸ خردادماه امسال به دلیل بیماری ریوی در بیمارستان بستری شده و بنا به گفته پزشک معالج، در بیستم خرداد ۱۳۹۳ هوشیاری خود را کاملا از دست داد و سیستم مغزی او دچار اختلال شد. آیت‌الله بروجردی، علامه سید محمدحسین طباطبایی و حضرت امام خمینی(ره) از استادان آیت‌الله محمدی گیلانی بودند. او از مبارزان انقلاب اسلامی و از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ریاست دادگاه انقلاب، دیوان عالی کشور، نماینده مردم تهران در سه دوره مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیری و عضویت در فقهای شورای نگهبان را بر عهده داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد محمدی گیلانی در سال ۱۳۰۷ در روستای دعوی سرا از توابع شهرستان رودسر در استان گیلان به دنیا آمد و در سال ۱۳۲۳ همزمان با تاسیس حوزه علمیه رودسر توسط سید محمد هادی روحانی به حوزه علمیه رودسر رفت و جامع المقدمات را فرا گرفت. در سال ۱۳۲۵ به حوزه علمیه قم رفت و به تکمیل دروس ادبیات و فراگیری دروس دوره سطح پرداخت. با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ بروجردی ‌(قدس سره) راه‌ یافت‌ و مدت‌ ۱۲ سال‌ در محضر ایشان‌ تلمّذ کرد و به‌‌موازات‌ آن‌ در درس‌ اصول‌ فقه‌ حضرت امام‌ خمینی‌ (قدس سره) نیز حضور پیدا کرد و از آن‌ بهره برد.

آیت‌الله‌ محمدی‌ گیلانی‌ از فعالان‌ سیاسی‌ پیش‌ از پیروزی انقلاب اسلامی‌ و پس‌ از آن‌ بود‌. او با حضور در جلسات‌ جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم‌ و امضای‌ اعلامیه‌ها و نامه‌های‌ آن‌ و نیز سخنرانی‌ها و افشاگری‌ها سهم‌ بسزایی‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی داشته‌ است‌. محمدی گیلانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) به‌عنوان حاکم شرع تعیین شد و پس از آن به ریاست دادگاه‌های انقلاب اسلامی رسید.

او از نخستین کسانی بود که به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی مشرف شد و حمایت و اطاعت خود را اعلام داشت. آیت‌الله محمدی گیلانی در سال ۱۳۶۸ طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان نماینده رهبری در دانشگاه‌ها منصوب شد که این انتصاب نشان از اعتماد و نزدیکی ایشان به رهبری معظم انقلاب داشت. در سال ۱۳۸۸ به پاس سال‌ها تلاش و مجاهدت او در عرصه‌های مختلف قضا، نشان درجه یک عدالت نیز به او اهدا شد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق، هیات‌رئیسه خبرگان رهبری و سید حسن خمینی، با صدور پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت آیت‌الله محمدی گیلانی را تسلیت گفتند.