مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی نرخ تورم روستایی ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه امسال را ۳/۲۸درصد اعلام کرد. براساس اعلام این نهاد وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، تورم نقطه به نقطه روستایی در خرداد ماه به ۷/۱۳درصد رسیده که نسبت به اردیبهشت ماه ۶/۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. ﺷﺎﺧﺺ ﮐﻞ (ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی۱۳۹۰=۱۰۰) در ﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل ۱۳۹۳ ﻋﺪد ۶/۱۹۵ را ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ ۴ درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

با توجه به اینکه تورم میانگین در ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت ۱/۳۱درصد بوده، این شاخص در خرداد ماه ۸/۲ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس این گزارش، ﺷﺎﺧﺺ ﮔﺮوه ﻋﻤﺪه «ﺧﻮراﮐﯽﻫﺎ، آﺷﺎﻣﯿﺪﻧﯽﻫﺎ و دﺧﺎﻧﯿﺎت» در اﯾﻦ ﻣﺎه ﺑﻪ رﻗﻢ ۷/۲۱۱ رﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ ۹ درﺻﺪ ﮐﺎﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ.

تورم میانگین و تورم نقطه به نقطه در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۹/۳۰ و ۹/۶درصد شده و در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ۱/۲۶ و ۶/۱۹درصد رسیده است.

درصد تغییرات ماهانه شاخص (تورم ماهانه) بیانگر آن است که تورم ماهانه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خرداد ماه منفی ۹/۰درصد بوده و تورم ماهانه گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۵/۱درصد افزایش یافته است.