بازی سرنوشت فوتبال ایران

گروه ورزش: اگرتا قبل ازبرپایی بیستمین دوره جام جهانی، تمام تیم‌های حاضر در این دوره از رقابت‌ها آرزوی بازی با ایران را در سر می‌پروراندند حالا داستان به شکل عجیبی عوض شده است. آیا کی‌روش سورپرایز دیگری رو می‌کند؟

روز سرنوشت

حالا دیگر تیم‌های مشهور دنیا می‌دانند رقابت با تیمی که کارلوس کی‌روش فرماندهی ‌آن را برعهده دارد کار آسانی نیست. خوش‌بین‌ترین آدم‌ها هم تصور نمی‌کردند ایران ۹۰ دقیقه تمام، نبض بازی با آرژانتین را دردست بگیرد واجازه خود نمایی به یکی از ابرقدرت‌های فوتبال جهان ندهد. کی‌روش اما مربی متفاوتی بود. او ماه‌ها طعم تند انتقادها را چشید و خم به ابرو نیاورد. نتیجه ای که تیم ملی فوتبال ایران مقابل نیجریه کسب کرد، از دید اهالی فوتبال، یک نتیجه خوب و قابل قبول بود؛ اما فوتبالی که ارائه داد، موافقان و مخالفان بسیاری داشت. برخی اعتقاد داشتند، اگر تیم ملی فوتبال در این دیدار با سیستمی هجومی تر بازی می‌کرد، این امکان را داشت که به پیروزی برسد. برخی نیز خلاف این نظر را داشتند و معتقد بودند که اگر کی روش، ایران را با ترکیبی دفاعی به میدان‌ نمی‌‌فرستاد، شاید با اختلاف چند گل، نتیجه را به حریف واگذار می‌کرد. کی روش در واکنش به انتقادهایی که بعد از بازی اول با آن مواجه شد گفت: تیمی بدون ستاره که به دلایلی نتوانست اردوی تدارکاتی خوبی برگزار کند، چاره‌ای جز دفاع نداشت. در بازی دوم هم کی‌روش تیمی دفاعی را به میدان فرستاد و تمام ستاره‌های نامدار آرژانتین را ناکام گذاشت تا آنها نتوانند به دروازه تیم ملی ما نزدیک شوند. هرچند مسی در دقیقه۹۲ کار خودش را کرد، اما آن بازی حساب شده، تحسین جهان فوتبال را هم برانگیخت. سرمربی ۶۱ ساله نشان داد استاد تاکتیک‌های دفاعی است. این را از زمانی که در منچستریونایتد دستیار الکس فرگوسن بود ثابت کرده است. او امروز هم دفاع تیمش را چند لایه می‌چیند تا بتواند با استفاده از ضدحملات از تیم خطرناک بوسنی امتیاز بگیرد. امروز فرصت دیگری به‌وجود می‌آید تا فوتبالیست‌ها کار نیمه‌تمام کی‌روش را به پایان برسانند. پیروزی در بازی با بوسنی و احتمال صعود ایران می‌تواند اتفاق‌های خوب دیگری را رقم بزند. ما در شرایطی هنوز به ماندن در جام جهانی امیدواریم که تیم‌های صاحب نامی همچون اسپانیا، انگلیس، کامرون و کرواسی و ... با این رویداد مهم ورزشی خداحافظی کرده‌اند. تا اینجای کار ما برنده بوده‌ایم و نسبت به رقیبان آسیایی خودمان هم نتایج بهتری گرفته‌ایم. آیا کی‌روش امروز می‌تواند سورپرایز دیگری رو کند و همچون بازی با آرژانتین شگفتی دیگری بیافریند؟

نباید شادی بیش از حد داشته باشیم

روز گذشته کارلوس کی‌روش در حاشیه تمرین تیم ملی برای بازی در مقابل بوسنی رودر روی خبرنگاران ایستاد و به سوال‌های آنها پاسخ گفت.او درباره بازی‌های گذشته این دوتیم گفت: نگرش ما این است که نسبت به نتایج به دست آمده رضایت نداریم و می‌خواهیم هرچه بیشتر پیشرفت کنیم و در بازی‌های بعدی عملکرد بهتری از خود نشان دهیم. نمی‌خواهم بازیکنانم حس رضایت یا خوشحالی داشته باشند چون هنوز چیزی به دست نیاورده‌ایم که به‌خاطرش جشن بگیریم. دقیقا نگرشی که از بازیکنانم انتظار دارم، داشته باشند، این است که با شوق و اشتیاق فراوان به مصاف بوسنی بروند تا به پیروزی برسند. به گزارش «ایسنا» سرمربی پرتغالی تیم ملی روز دوشنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملکرد تیم ملی برابر آرژانتین توقع مردم ایران را بالا برده‌اند و شاید این مساله فشار روانی روی تیم ملی ایجاد کند، گفت: ما هرگز برای بالا بردن انگیزه‌مان به بازی‌های قبل توجه نداشته‌ایم. بازی به بازی میل و انگیزه‌مان را برای پیروزی بیشتر می‌کنیم. قطعا برابر بوسنی هم این گونه خواهد بود. کی‌روش تصریح کرد: امروز صبح به بازیکنانم گفتم که یک خبر بد برایشان دارم و یک خبر خوب. آنها خواستند که اول خبر بد را بشنوند. به آنها گفتم که خبر بد این است که اگر فکر کرده‌اند بازی برابر نیجریه و آرژانتین سخت بوده است، باید بدانند که بازی سوم بسیار سخت‌تر است. وی افزود: خبر خوب هم این بود که اگر بتوانیم بوسنی را شکست دهیم، به دور بعدی صعود می‌کنیم. مساله اصلی این است که اکنون تیم‌های زیادی در جام نیستند که وضعیت ما را داشته باشند و بتوانند با پیروزی در بازی آخر صعود کنند، اما سوال این است که آیا این کار دشوار است؟ من می‌گویم که بله، قطعا این گونه است و همین مساله شور و انگیزه ما را زیاد می‌کند. سرمربی تیم ملی افزود: مطلب مهمی که اکنون وجود دارد این است که اگر می‌خواهیم نتیجه دلخواهمان را کسب کنیم، نباید شادی بیش از حد داشته باشیم و مغرور شویم. باید با همان افتادگی قبلی برابر بوسنی قرار بگیریم.

نگذاشتند در ایران بمانم

در ادامه مصاحبه کارلوس کی‌روش به سوال مهم یکی از خبرنگاران که خیلی‌ها دوست دارند جواب آن را از زبان سرمربی تیم ملی بشنوند پاسخ داد. خبرنگاری از کی‌روش درباره تمدید قراردادش با تیم ملی پرسید و به او گفت که در ایران جو بسیار مثبتی برای ماندن او ایجاد شده است. کی‌روش پاسخ داد: در درجه اول خیلی شفاف می‌گویم که شنیدن این خبر که در ایران از بالاترین مقام اجرایی کشور گرفته تا مردم حس خوبی به من دارند، بسیار خوشحال‌کننده است. وی افزود: از ۱۰ ماه پیش که به جام‌جهانی صعود کردیم آرزویم بوده که در جام جهانی خیلی خوب کار کنیم. حالا هم تمرکز من کاملا روی بازی سوم‌مان برابر بوسنی است تا هر چه بیشتر افتخار و غرور برای ایران بیاوریم. ارائه جزئیات بیشتر دراین‌باره را فعلا مناسب نمی‌دانم. کی‌روش با این حال گفت: در ۱۰ ماه گذشته با کارها و رفتارهایم بارها ابراز کردم که ماندن در ایران برایم افتخار است و دوست دارم که در خدمت ایران باشم، اما متاسفانه در این مدت برخی با من بازی کردند و این باعث شرمندگی من شد. عاشق ماندن در ایران بودم ولی برخی اجازه ندادند. وقتی برای خداحافظی به ایران بیایم، خواهم گفت که این افراد چه کسانی بودند، اما اکنون فقط روی بازی با بوسنی تمرکز می‌کنم.

الگوبرداری مدیریتی

امیدواری به تیم ملی در حالی در جامعه ایرانی به‌وجود آمده است که بسیاری از مسوولان و مدیران اجرایی کشور در این تفکر به سر می‌برند که چگونه شرایط تمدید قرارداد با کی‌روش را مهیا کنند. محسن صفایی فراهانی رئیس سابق فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای از زاویه‌ای متفاوت به عملکرد کی‌روش و فوتبال ایران پرداخته است. صفایی فراهانی در آن مصاحبه به نکات مهمی درباره نقش مهم فوتبال در روابط سیاسی جهان امروز و درنهایت به مدل مدیریت در والیبال و فوتبال ایران که هر دو به موفقیت‌های قابل تاملی رسیده‌اند، اشاره کرد. رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوالی درباره بازی ایران و آرژانتین گفت: نمی‌خواهم به تیم بپردازم و مایلم در حوزه مدیریت صحبت کنم و درواقع نهادهای ذی‌ربط باید به این مقوله خوب دقت داشته باشند؛ یعنی دو اتفاق مدیریتی موجب درخشش شد: یکی آمدن ولاسکو به ایران بود که توانست تیم والیبال ایران را به درجه‌ای از رشد برساند که امروز یکی از برترین تیم‌های جهان است و این درحالی است که والیبال در دانشگاه‌های ما از جایگاه مناسبی برخوردار نیست، بنابراین آمدن یک فرد آگاه و حرفه‌ای که به تمام ابزارهای روز آشنا است و فردی که به‌خوبی والیبال را می‌شناسد، توانست تیم والیبال را به یک استاندارد جهانی برساند.

وی افزود : همین اتفاق در تیم فوتبال توسط کی‌روش افتاد. قبول دارم تیم بسیار عالی بازی کرد، اما آن نوع ارنج و چیدمان و درکی که مربی از تک‌تک اعضای تیم و از بازی تیم مقابل دارد موجب چنین موفقیت‌هایی می‌شود. می‌خواهم این را بگویم که اگر ما در این دو رشته ورزشی امروز اینجا هستیم، نشان از مدیریت دارد. درواقع باید بگویم اگر ما می‌خواهیم در دیگر عرصه‌ها موفق باشیم، باید از مدیریت درست بهره‌گیریم. اگر امروز می‌خواهیم از این وضعیت خارج شویم، باید بپذیریم بدون آنکه وابسته شویم از کارشناسان دیگر کشورها برای بهتر اداره‌کردن امور استفاده کنیم. بنابراین دولتمردان ما باید از والیبال و فوتبال درس بگیرند و به بحث مدیریت توجه داشته باشند.

مطالب دیگری درباره بازی امروز را در صفحه ورزش (24) بخوانید.

بازی سرنوشت فوتبال ایران