معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز در ادامه سفر به کشور بولیوی و در حاشیه اجلاس گروه ۷۷ با رابرت موگابه رئیس‌جمهوری زیمبابوه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش «ایرنا»، اسحاق جهانگیری در دیدار با رئیس‌جمهوری زیمبابوه، جنایات گروه‌های افراطی و خشونت طلب علیه مردم بی‌دفاع در سوریه و عراق را در قرن‌های اخیر بی‌سابقه دانست و بر لزوم مقابله در برابر گروه‌های خشونت‌طلب و افراطی تاکید کرد. جهانگیری با تاکید بر لزوم تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، ایجاد تحرک توسط وزیران مسوول در این کمیسیون را در جهت گسترش بیش از پیش روابط ضروری دانست. جهانگیری همچنین از مواضع زیمبابوه در مجامع بین‌المللی به‌ویژه در زمینه قطعنامه‌های ظالمانه علیه ملت ایران قدردانی کرد و گفت: «زیمبابوه همواره مواضع مثبت و سازنده‌ای را در این زمینه و همچنین درباره مساله سوریه اتخاذ کرده است.»

او از گروه ۷۷ به‌عنوان یک مجموعه بزرگ برای کمک به کشورهای در حال توسعه یاد کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس جنبش عدم تعهد به کشورهای عضو این گروه برای رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند.

رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه نیز در این دیدار به فشارها و تحریم‌های قدرت‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: «برخی تصور می‌کنند دنیا به آنها تعلق دارد و بقیه کشورها خادمان آنان هستند.»

رئیس‌جمهوری زیمبابوه، روابط تهران و هراره را مثبت و سازنده دانست و تاکید کرد: «در طول سالیان گذشته با رهبر معنوی ایران دیدار کرده و از نظرات و رهنمودهای ایشان استفاده کرده‌ام.»

اجلاس سران گروه ۷۷ و چین در پنجاهمین سالگرد تاسیس این نهاد بزرگ بین‌المللی شامگاه شنبه با حضور اوو مورالس رئیس‌جمهوری بولیوی، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کشورهای عضو این گروه به وقت محلی در شهر سانتاکروز آغاز به کار کرد.