محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای با هدف شرکت در پنجمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ راهی وین شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) با حضور کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از امروز دوشنبه در شهر وین، پایتخت اتریش، آغاز و تا ۳۰ خردادماه ادامه خواهد یافت. قرار است ظریف و اشتون امروز ظهر بر سر میز ناهار در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‎های بین‌المللی در وین درباره زمان آغاز مذاکرات و هماهنگی‌های لازم به گفت‌وگو بنشینند.

سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‏‎ای ایران را تشکیل می‎دهند. یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره‌کننده ایرانی را همراهی می‎کنند. بر اساس اخبار رسیده ترکیب تیم مذاکره‌کننده طرف مقابل همچون سابق است و تنها ژاک اودیبر مدیرکل سابق وزارت خارجه فرانسه جای خود را به نیکلا دوریویر داده است.

همچنین روز گذشته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به نقل از عباس عراقچی اعلام کرد: «ایران و ۱+۵ تصمیم قطعی دارند که از نشست دوشنبه در وین، نگارش متن توافق جامع آغاز شود.» سیدحسین نقوی حسینی، روز یکشنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» در مورد جلسه این کمیسیون با عراقچی گفت: «عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‏ای ایران در این جلسه با اشاره به مذاکرات دو جانبه با آمریکایی‎ها اعلام کرد ما ابتدا تردید داشتیم که طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا ۳۰ تیر باشد، اما در مذاکره ژنو که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا مسوول تیم آمریکایی بود، آمریکایی‎ها اعلام کردند که مصمم هستند در وقت ۶ ماهه؛ یعنی ۲۰ ژوئیه توافق نهایی انجام شود.» او به نقل از عضو تیم ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران یادآور شد که آمریکایی‌ها شرایط بعد از ۲۰ ژوئیه را به نفع مذاکرات نمی‎دانند.