روحانی: به آینده کاملا امیدوارم

ایران متعلق به همه ایرانیان است اقلیت حق ندارد به آنچه که اکثریت تصمیم گرفته و به آن رای داده بی‌احترامی کند اطمینان می‌دهم که هیچ‌گاه وعده‌هایی را که به مردم داده‌ایم از یاد نبرده و نخواهیم برد جشن بزرگ «انتظار و امید»

روحانی: به آینده کاملا امیدوارم

باید با دنیا با احترام سخن بگوییم/ راه اعتدال برگشت‌ناپذیر است/ امروز روز برچسب زدن نیست، روز چسبندگی ملت است

گروه خبر: همایش انتظار و امید با حال و هوای انتخاباتی که سال گذشته در ایران حاکم بود، صبح روز پنج‌شنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد. به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی حامیان دولت در این همایش حضور یافته و از سیاست خارجی دولت یازدهم حمایت کردند. همچنین برخی حامیان در عکس‌های منتشرشده از پرچم‌هایی به رنگ بنفش که رنگ انتخاباتی حسن روحانی در یازدهمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بود، استفاده کرده‌اند. علاوه‌بر رئیس‌جمهور که میهمان ویژه این همایش بود، گزارش‌ها و عکس‌ها خبر از حضور پررنگ برخی اعضای کابینه، هنرمندان، استادان دانشگاه، طلاب و روحانیون می‌دهد. هشتمین رئیس‌جمهور ایران، آخرین سخنران این مراسم بود و زمانی که سالن وزارت کشور را ترک می‌کرد، حاضران شعار می‌دادند «روحانی دوستت داریم».

برخی در عصر حجر می‌اندیشند

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران که قرار بود در این همایش گزارشی از عملکرد ۱۰ ماهه دولت ارائه کند، گزارش را به نخستین نشست خبری خود در سال جدید که امروز برگزار خواهد شد، موکول کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی گفت: «مردم بارها گفته‌اند هیچ گروه و جناحی حق ندارد انقلاب، دفاع مقدس و رهبری نظام را به نام خود مصادره کند.» بر اساس این گزارش، روحانی در ادامه تاکید کرد: «دولت هرگز در برابر خواست ملی قرار نمی‌گیرد و در این دولت نظر ما بر خواست ملی سیطره ندارد، بلکه این خواست ملی است که بر دولت سیطره خواهد داشت.»

رئیس‌جمهوری ایران همچنین هشدار داد «امروز، روز برچسب زدن به یکدیگر نیست، بلکه روز چسبندگی بیشتر ملت به هم است.» و با تاکید بر اینکه «دولت تدبیر و امید در برابر همه حامیان و منتقدان و حتی مخالفانش سر تعظیم و تکریم فرود می‌آورد» گفت: «این دولت و حامیان واقعی‌اش، گرچه گروهی با زبان تکریم با آنها سخن نمی‌گویند، اما پاسخ دولت به ایشان با ادب، احترام و کرامت خواهد بود.»

روحانی با اشاره به اینکه «دولت راهی را که مردم در سیاست داخلی و خارجی و در عرصه فرهنگ و اقتصاد برگزیده، ادامه خواهد داد»، افزود: «مگر چه گفته‌ایم که برخی برآشفته‌اند؟ ما فقط گفتیم که فرهنگ ازآن مردم است و این مردم هستند که باید برای تعالی فرهنگ خود اقدام کنند.»

رئیس‌جمهوری فرهنگ را همان چیزی دانست که مردم با آن زندگی می‌کنند و خواهند کرد. او در ادامه افزود: «مگر قرار است فرهنگ را در کپسول کنیم و برای مردم نسخه بنویسیم تا آن را از داروخانه بخرند؟ گویی عده‌ای هنوز در دوران حجر می‌اندیشند و فکر می‌کنند.» منتقدان دولت در هفته‌های گذشته تلاش کردند به سیاست دولت یازدهم در عرصه فرهنگی انتقاداتی وارد کنند که با واکنش‌هایی از سوی دولت همراه بوده است. این انتقادات تا جایی پیش رفت که حسن روحانی بحث بهشت و جهنم را به میان آورد و گفت: «نمی‌توان مردم را با زور و شلاق به بهشت برد.»

رئیس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به راه و رسم دولت گفت: «کسانی که با این سخن مخالفند، بدانند که دولت اعتقاد دارد کشور از آن مردم و همه کارها در همه عرصه‌ها بر عهده مردم است و دولت همواره حامی مردم و مجری خواست و اراده آنان است.»

روحانی در ادامه سخنرانی‌اش به وعده‌های انتخاباتی خود اشاره کرد و گفت: «اطمینان می‌دهم که در تمام این مدت هیچ گاه وعده‌هایی را که به مردم داده‌ایم از یاد نبرده و نخواهیم برد.»او همچنین افزود: «اقلیت محترم است همان‌طور که اکثریت محترم است؛ اما اقلیت حق ندارد به آنچه که اکثریت تصمیم گرفته و به آن رای داده است، بی‌احترامی کند.»

اعتدال روش است

حسن روحانی در همایش «تدبیر و امید» با اشاره به اینکه راه اعتدال و میانه‌روی در ایران اسلامی، برگشت‌ناپذیر است، تاکید کرد: «کاملا به آینده کشور امیدوار هستم» و ادامه داد: «اعتدال به معنای انتخاب بین حق و باطل، راست یا دروغ، صیانت از منفعت ملی یا از بین بردن منافع ملی نیست، بلکه یک روش و بینش است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: «اعتدال عقل و خردی است که به ما می‌گوید باید در مسیر توسعه نه مثل کشورهای منطقه بلکه با اجرای سند چشم‌اندازی که ۱۰ سال است خاک می‌خورد، از آنها نیز پیشی بگیریم.»

با جهان، با ادب سخن بگوییم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «همه در جهان از ملت ایران و تاریخ این مردم با عظمت یاد می‌کنند» متذکر شد: «یادمان باشد اگر می‌خواهیم همه با ما با ادب سخن بگویند ما نیز باید با جهان با ادب سخن بگوییم؛ قاطعیت، انقلابی بودن، ایستادگی و عزتمندی به معنای لحن ناسالم نیست، سخن ما سخن حُسن و حَسن و راه ما نیز راه حُسن و حَسن است.»

روحانی خطاب به حاضران در همایش گفت که به حضرت صاحب‌الزمان(عج) عرض می‌کنیم، خرداد پارسال ملت ما با دست و زبان توانمندش خرافه‌ها را زدود. ملت ایران در انتخابات خرداد سال گذشته در برابر مولا و امامش سر فرود آورد و در برابر خرافه‌گرایان از امام عصر خود عذرخواهی کرد.