مذاکرات شکست نخورده است

گروه دیپلماسی: با تایید دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ موسوم به «وین ۵» از سوی اتحادیه اروپا در ۲۶ خرداد(۱۶ ژوئن)، نخستین دور از گفت‌وگوهای غیر‌رسمی هسته‌ای پس از مذاکرات «وین ۴»، عصر روز دوشنبه با ضیافت شام محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول ترکیه برگزار شد. شام کاری طرفین در محل سرکنسولگری ایران در استانبول، دوشنبه شب با این پیام دیپلماتیک که مذاکرات شکست نخورده است، بلکه ادامه دارد، پایان یافت و دور بعدی و دوم گفت‌وگوها ساعت ۹:۳۰ صبح دیروز به وقت محلی ادامه یافت. همزمان با مذاکرات اشتون و ظریف، حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت، گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با محوریت مباحث فنی و کارشناسی آغاز کردند. این گفت‌وگوها پشت درهای بسته و در هتل چراغان استانبول برگزار شد. طرفین مذاکرات دو روزه را مفید ارزیابی کردند. این رایزنی‌ها و همچنین گزارش مثبت و سازنده اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از دور بعدی مذاکرات هسته‌ای در اواخر خرداد، می‌تواند فضای گفت‌وگوها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در همین ارتباط سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با ۱+۵ در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه رایزنی‌ها طولانی اما مفید بود، گفت: «این مذاکرات در جهت بررسی راهکارهای مختلف برای پیشبرد گفت‌وگوها صبح روز سه‌شنبه میان ظریف و اشتون به مدت دو ساعت و نیم انجام شد.»

عراقچی افزود: «در این مذاکرات توافق شد در صورت نیاز برای ادامه رایزنی‌ها در دو سطح فنی و سیاسی تا پیش از دور بعدی مذاکرات که قرار است ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین انجام شود، گفت‌وگوهایی انجام شود.» همچنین سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که ظریف و اشتون در استانبول‌ گفت‌وگوهای طولانی و مفیدی داشتند. به گزارش «خبرگزاری تسنیم» مایکل مان،‌ سخنگوی کاترین اشتون گفت: «ظریف و اشتون در استانبول‌ گفت‌وگوهای طولانی و مفیدی داشتند.» او افزود دو طرف مذاکره‌کننده پیشنهاد کردند جلسه کارشناسی به‌زودی برگزار شود. دیگر نشست‌های سیاسی هر زمان که لازم باشد ادامه خواهد یافت. مان افزود: دو طرف در این مذاکرات احتمالات مختلف به‌عنوان بخشی از روند فعلی را بررسی کردند و نشست بعدی ایران و کشورهای ۱+۵ از ۱۶ تا ۲۰ ژوئن (۲۶تا۳۰ خرداد) در وین برگزار می‌شود.

بر اساس توافق دو طرف قرار شد تا کاترین اشتون به‌طور دو جانبه با محمدجواد ظریف، رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پیش از مذاکرات دور بعد برای ادامه گفت‌وگوها دیدار کنند. در این ارتباط وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در بدو ورود به فرودگاه استانبول با تشریح برنامه دیدار با اشتون تاکید کرد که این دیدار با هدف بررسی تحولات و نحوه پیگیری کار انجام می‌شود.

ظریف افزود: «هدف اصلی این سفر، شرکت در اجلاس وزیران خارجه جنبش عدم تعهد در الجزیره بود؛ اما فرصتی پیش آمد تا در مسیر رفت، بررسی کوتاهی از روند تحولات و نحوه پیگیری کار با اشتون داشته باشیم.» ظریف پس از مذاکره با اشتون برای شرکت در هفدهمین اجلاس میان‌دوره‌ای وزیران امور خارجه کشورهای عدم‌تعهد که قرار است روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (هفتم و هشتم خرداد ماه) در الجزایر برگزار شود، راهی این کشور شد.

ظریف پیش از عزیمت به استانبول در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه برای رسیدن مذاکرات به نتیجه باید انتخاب‌های مختلف بررسی شود، گفت: «طرفین باید به دنبال انتخاب‌های جدید باشند یا روش‌هایی که طرف مقابل را قانع کند.» او درباره پیش‌بینی از مذاکرات ایران و ۱+۵ در دو ماه آینده با توجه به اینکه مذاکرات وین ۴ بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت، گفت: «من کماکان بدبین نیستم. فکر می‌کنم اگر طرف مقابل دنبال زیاده طلبی نباشد و این درس را آموخته باشد که با فشار و تحریم کاری پیش نمی‌رود، به نتیجه خواهیم رسید.»

ظریف تاکید کرد: «در مذاکرات وین ۴ چند انتخاب را بررسی کردیم که یا ما برخی انتخاب‌ها را قبول نداشتیم یا آنها برخی انتخاب‌ها را قبول نداشتند؛ البته این موضوع به آن معنا نیست که انتخاب‌های ما تمام شده است.» وزیر امور خارجه در ادامه افزود: «البته ما احساس می‌کنیم که به این نتیجه رسیده‌اند، اما برخی اقدامات ممکن است تاکتیک مذاکراتی محسوب شود، باید با صبر و حوصله، کار را پیش ببریم تا به نتیجه برسیم. چنانچه در این مدت به نتیجه نرسیم، ۶ ماه دیگر هم فرصت داریم؛ البته هنوز هدف ما این است که تا پایان این دو ماه به نتیجه برسیم.» رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درخصوص مذاکرات آتی (وین ۵) نیز گفت: «ممکن است بتوانیم یکی، دو مانع قبلی را حل کنیم یا ممکن است با موانع جدیدی روبه رو شویم. به هر حال باید این مرحله را با تلاش پیش ببریم.»