حسن روحانی در آستانه سالگرد شهادت معلم شهید استاد مرتضی مطهری با حضور در منزل این علامه شهیر، ضمن دیدار با خانواده ایشان یاد و خاطره مجاهدت‌ها، ایثارگری‌ها و تلاش‌های شهید مطهری را در راستای تعالی فرهنگ اسلامی گرامی داشـت. به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه عقلانیت و اعتدال سراسر زندگی شهید مطهری را در بر گرفته بود، افزود: امروز جای شهید مطهری خالی است و با وجود خدمات ارزشمند و والایی که در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود، اما وجود شخصیت جامعی همانند استاد مطهری در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها برای دفاع از اسلام و انقلاب کم است.

روحانی که شهید مطهری را شخصیتی کم‌نظیر، آزاده، مبارز، دانشمندی رحمانی و انسانی صبور توصیف کرد، با تجلیل از صبر و سعه صدر او در مواجهه با مسائل گوناگون، یادآوری کرد: شهید مطهری در دوران حیات خود سختی‌ها و سخن‌های ناروایِ منحرفان و متحجران را که به افکار غیردینی وابستگی داشتند، تحمل کرد و زندگی خود را وقف خدمت در مسیر تعالی فرهنگ اسلام قرار دارد.

روحانی همچنین تاکید کرد: بنده تاکنون هیچ کس را مانند شهید مطهری ندیده ام که نسبت به اسلام چنین غیرت دینی داشته باشد به‌گونه‌ای که هرگاه اهانتی به اسلام می‌شد، برافروخته می‌شد.

روحانی ضمن ابراز امیدواری از اینکه نسل جوان ما باید بتواند بیشتر از افکار و اندیشه‌های این شهید والا مقام استفاده کند، گفت: همه باید تلاش کنیم که راه و اندیشه شهید مطهری ادامه یافته و افکار انحرافی، افراطی و متحجرانه نتواند جایگزین دین مبین شده و گسترش یابد.