رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از اعلام آمادگی شرکت بوئینگ برای برقراری پرواز ایران- آمریکا خبر داد و گفت: تا پایان سال، ۳۰ هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا جهانگیریان با اشاره به اینکه پروسه مذاکرات ورود قطعات هواپیما به ایران یک روند است و نیاز به زمان دارد، گفت: ممکن است در این روند نوساناتی هم به وجود بیاید اما فضای جدیدی ایجاد شده و بخش‌هایی از نیاز ما در حال تامین است.

وی افزود: البته نیازهای ما فقط قطعه نیست بلکه نیاز به ارتباط با شرکت سازنده برای دریافت اطلاعات و حضور کارشناسان شرکت‌ها در ایران و پذیرش کارشناسان ما در کشورهای دیگر از جمله این موارد است.

وی با اشاره به اینکه برخی از اطلاعات بسیار با اهمیت از سوی طرف خارجی برای ما ارسال شده است، گفت: اگر این اطلاعات دریافت نمی‌شد مجبور بودیم تعدادی از هواپیماها را زمین‌گیر کنیم و همچنین تعدادی از کارشناسان آن شرکت‌ها به کشور ما آمدند و مذاکراتی در این خصوص انجام شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه در حوزه‌های هوانوردی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است بیان کرد: در نوروز امسال ۲۰ درصد افزایش پرواز نسبت به سال گذشته داشتیم که نشانگر این بود که ما توانسته‌ایم ناوگان خود را به خوبی تجهیز و تامین کنیم اما در حوزه قطعه حساسیت بیشتری وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلاتی که برای سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در برخی کشورها وجود دارد گفت: در برخی از زمینه‌ها تعاملات خوبی انجام شده اما در زمینه‌هایی مانند سوخت‌رسانی به این شکل پیش نرفته است بنابراین با برخی از کشورهای اروپایی در حال مذاکره‌ایم.

جهانگیریان افزود: امیدواریم که این محدودیت‌ها برداشته شود زیرا آنها هم در کشور ما سوخت دریافت نمی‌کنند و خودشان هم نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی کرده‌اند اما به‌دلیل اینکه شرکت‌های سوخت‌رسان یا آمریکایی هستند یا اینکه تحت فشار شرکت‌های آمریکایی قرار دارند نمی‌توانند سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی را انجام دهند.

وی در خصوص اینکه وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته اعلام کرده بود که در نیمه اول سال ۹۳ آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام می‌شود اضافه کرد: سعی داریم در قالب سیاست‌های دولت و در چارچوب زمانی که وزیر اعلام کرد یعنی در ۶ ماهه ابتدایی امسال این قانون اجرایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلاتی که در گمرک ممکن است برای ورود قطعات هواپیما به وجود بیاید بیان کرد: در این خصوص با گمرک و وزارت اقتصاد نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و موافقت اولیه را گرفته‌ایم و برای قطعات هواپیما تسهیلات و شرایط ویژه‌ای اعمال شود و شرکت‌ها با سرعت بیشتری به این قطعات دست پیدا کنند.

وی با اشاره به شاخص‌های عملکرد حمل و نقل هوایی در کشور ما نسبت به دیگر کشورها افزود: این شاخص‌ها در کشور ما پایین‌تر است که علت اصلی آن هم موضوع تحریم‌ها علیه ملت ایران است زیرا حمل‌ونقل هوایی نیازمند سه عامل زیرساخت، ناوگان و نیروی انسانی است.

جهانگیریان با تاکید بر اینکه در زمینه نیروی انسانی کمبودی نداریم و بخشی از نیرو به کشورهای منطقه صادر می‌شود بیان کرد: ۱۶۰ فرودگاه رسمی و تعدادی فرودگاه موقت در کشور داریم که زیرساخت جابه‌جایی ۷۵ میلیون مسافر را دارد اما عملکرد ما ۲۵ میلیون مسافر در سال ۹۲ بوده است به این معنا که از یک‌سوم ظرفیت فرودگاه استفاده می‌کنیم.