رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت می تواند تورم انتظاری ناشی از اجرای فاز دوم را کنترل کند. به گزارش «ایرنا»، غلامرضا مصباحی مقدم در خصوص تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر تورم و راهکارها برای کنترل اثرات منفی آن، گفت: تورم ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به ۲ صورت از جمله افزایش قیمت نهاده‌ها و مستقیم قیمت‌ها و تاثیر بلافاصله در زندگی مردم صورت می‌گیرد. وی افزود: با توجه به اینکه بنزین به طور معمول به صورت مستقیم توسط مردم استفاده می‌شود، اثر روانی بر تورم خواهد داشت و در اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی به رشد قیمت‌ها منجر خواهد شد، شکی نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه مردم اگر از تورم استقبال کنند، نمی توان با آن مقابله کرد، گفت: مردم نباید به افزایش قیمت‌ها توجه کرده و به استقبال تورم ناشی از آن بروند. وی افزود: در دوره قبل ۹ کالا تغییر قیمت داشتند به طوری که نرخ‌ها تا چند برابر افزوده شد اما موج افزایش قیمت‌ها فوری نبود و پس از مدت بیش از یک سال بر سایر اقلام تاثیر گذاشت. مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شرایط فعلی کار درستی بود یا خیر، گفت: در شرایطی که تورم تا پایان سال گذشته روند نزولی پیدا کرده و تورم نقطه به نقطه نیز تا حد ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برخلاف مسیر دولت بود.

وی افزود: هرگونه دستکاری در بازار کالا و خدمات، بازار سرمایه و بازار پول منجر به جابه‌جایی بخشی از منابع قابل توجه می‌شود.