گروه خبر- محمدباقر قالیباف، شهردار تهران پس از گذشت حدود دو ماه از حادثه آتش‌سوزی ساختمان 5 طبقه‌ای تولید پوشاک در خیابان جمهوری، از خانواده جانباختگان و شهروندان به‌دلیل وقوع این حادثه عذرخواهی کرد.
قالیباف در حاشیه گردهمایی سالانه آتش‌نشانان گفت: «پس از ۱۵ روز از وقوع حادثه گزارشی از سوی سازمان بازرسی شهرداری تهران که تحت نظر شهردار تهران فعالیت می‌کند، منتشر شد و من به خاطر این حادثه تلخ، از مردم و خانواده‌هایی که این اتفاق برایشان رخ داد، عذرخواهی می‌کنم.»
شهردار تهران پس از عذرخواهی از خانواده جانباختگان در همایش گفت: «یکی از اصول مدیریتی این است که اگر قصوری در آن رخ داد، از مردم عذرخواهی شود.»
بیست‌ونهم دی‌ماه گذشته فیلم و تصویر آتش‌سوزی ساختمان ۵ طبقه تولیدی پوشاک در خیابان جمهوری، در صدر اخبار قرار گرفت. در این حادثه آتش‌سوزی، دو زن کارگر که برای نجات جان خود از پنجره‌های ساختمان آویزان شده بودند، در اثر سقوط از ساختمان جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری فارس و به گفته یکی از شاهدان عینی این حادثه، نیروهای آتش‌نشانی در مهار آتش به خوبی عمل نکردند. به گفته این شاهد عینی هنگام ورود نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه، نیروهای اعزامی تشک همراه خود نیاورده بودند و نردبانی که به همراه داشتند، نردبان کوتاهی بوده است. در شرایطی که جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی در واکنش به این رویداد، همه چیز را «خوب و آرام» اعلام کرد و گفت: «دو نفر از خانم‌هایی که در این تولیدی فعالیت می‌کردند به‌دلیل آتش‌سوزی از پنجره‌های طبقه پنجم این ساختمان آویزان شده بودند که به‌دلیل ناتوانی در استقرار مستحکم خود به پایین پرتاب شدند و جان خود را از دست دادند.» مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز «کشته شدن دو نفر از شهروندان در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را خواست و مشیت الهی» دانست و گفت: «در یک میلیونیوم حوادث پیش می‌آید که نقص فنی رخ بدهد.»
در پی وقوع این حادثه برخی اعضای شورای شهر نیز واکنش نشان دادند و خواستار استعفای شهردار تهران شدند. احمد مسجد جامعی در نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در واکنش به این حادثه اعلام کرد: «آتش‌سوزی خیابان جمهوری سرد نمی‌شود.» او از تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به این حادثه خبر داد و تاکید کرد: سازمان آتش‌نشانی باید در این‌باره پاسخگو باشد و حتی اگر پاسخی ندهد ما این را هم پاسخ تلقی خواهیم کرد. دوم بهمن‌ماه گذشته سازمان آتش‌نشانی در گزارشی از حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری در مورد مرگ دو کارگر زن «از دست دادن تعادل» را عامل سقوط اعلام کرد. در این گزارش آمده بود: «در این حادثه بر اثر حرارت زیاد دو نفر از خانم‌های محبوس شده از ترس خود را به بیرون از پنجره‌های کارگاه رسانده و در وضعیت بسیار خطرناکی معلق مانده بودند که متاسفانه یکی از آنها بر اثر از دست دادن تعادل از طبقه پنجم سقوط کرده و با تایید عوامل اورژانس جان خود را از دست داده بود. یکی دیگر از کارگران تولیدی که بدون توجه به هشدارهای آتش‌نشان‌ها از پنجره کارگاه بیرون آمده و به شدت ترسیده بود نیز بر اثر ضعف بدنی استرس ناشی از آتش‌سوزی و بر هم خوردن تعادل سقوط مرگباری را در برابر دیدگان همه رقم زد.»
شهردار تهران نیز در واکنش به این حادثه قول داد ۱۵ روزه گزارشی از چگونگی وقوع این حادثه منتشر کند. شهردار تهران با اعلام اینکه هیچ وقت نخواسته‌ایم اظهارنظر غیرکارشناسی انجام شود، گفت: «مطمئنم حداکثر ظرف ۱۵ روز آینده درخصوص حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری، بررسی دقیق انجام می‌شود و نتایج این بررسی را به اطلاع مردم می‌رسانیم.»
گزارش شهرداری ۲۳ بهمن‌ماه یعنی درست ۲۱ روز بعد از وقوع حادثه منتشر شد. بر اساس این گزارش دو عامل «عدم عملیاتی شدن نردبان اول» و «ناایمن بودن ساختمان» منجر به آتش‌سوزی شده بود. قالیباف درباره گزارش شهرداری از این حادثه گفت: «مشابه گزارش شهرداری، گزارشی از سوی وزارت کشور تهیه شده و هر دو گزارش به قوه‌قضائیه ارسال شده است. با ارسال این گزارش‌ها به قوه‌قضائیه، این قوه درباره اینکه آیا جرمی رخ داده یا خیر، تصمیم‌گیری و اعلام نظر خواهد کرد؛ چراکه صلاحیت تعیین جرم با این قوه است؛ اما ما گزارش دقیقی را آماده کرده و به آنان تحویل داده‌ایم.»
شهردار تهران همچنین مهم‌ترین موضوع برای مدیریت شهری را موضوع ایمنی و سلامت شهروندان دانست و گفت: «یکی از ماموریت‌های ذاتی شهرداری تهران، موضوع آتش‌نشانی و تامین امنیت شهروندان است تا آتش‌نشانان بتوانند با بهترین و به روزترین تجهیزات، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل‌های حادثه اعزام شوند.»
او با اشاره به آماده سازی و فعال بودن ۷۵ ایستگاه آتش‌نشانی در سال‌های گذشته گفت: «در حال حاضر این ایستگاه‌ها به بیش از ۱۰۰ ایستگاه رسانده و برنامه داریم تا در آینده شمار این ایستگاه‌ها به ۱۳۰ ایستگاه برسد تا بتوان با حجم ترافیک پایتخت و شرایط موجود، در کمتر از چهار دقیقه به محل حادثه رسید.» شهردار تهران با اشاره به تجهیزات خریداری شده از سوی آتش‌نشانی تهران گفت: «تجهیزات خوبی خریداری شده و وضعیت آمادگی آتش‌نشانان افزایش یافته است. همچنین آموزش‌های مناسبی نیز به آتش‌نشانان داده شده است.»