گروه دیپلماسی- گمرک کره‌جنوبی از افزایش 5/4 برابری واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه فوریه نسبت به دوره مشابه سال قبل خبر داد. این در شرایطی است که روز شنبه نیز آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران به بالاترین میزانش در ماه‌های اخیر رسیده است.
به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، افزایش واردات نفت خام از ایران توسط کره‌جنوبی به‌دلیل افزایش خرید پالایشگاه‎های این کشور از ایران در آستانه تعطیلی ماه مارس برای عملیات مرمت و بازسازی است.
گمرک کره‌جنوبی در آمار اولیه خود اعلام کرد، این کشور در ماه گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن (روزانه ۲۹۴ هزار و ۶۹ بشکه) نفت خام از ایران وارد کرده که نسبت به ژانویه که روزانه ۶۵ هزار بشکه بود ۵/۴ برابر و نسبت به دوره مشابه سال قبل دو برابر شده است. کره‌جنوبی در ۲ ماه اول سال جاری میلادی روزانه ۱۷۳ هزار و ۷۴۴ بشکه نفت از ایران وارد کرده که نسبت به سال گذشته ۳/۲ درصد و نسبت به متوسط سال ۲۰۱۳ (روزانه ۱۳۴ هزار بشکه) ۳۰ درصد افزایش یافته است. طبق توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ در نوامبر گذشته که در ماه ژانویه اجرایی شد، کره‌جنوبی و دیگر مشتریان آسیایی نفت ایران می‌توانند واردات خود را در سطح پایان سال ۲۰۱۳ (روزانه حدود یک میلیون بشکه) حفظ کنند و برای کاهش تدریجی آن الزامی ندارند. از چهار پالایشگاه کره‌جنوبی تنها دو پالایشگاه اس‌کی‌انرژی و هیوندای اویل بانک به‌طور منظم از ایران نفت می‌خرند. میزان واردات آنها از ایران به‌طور ماهانه تغییر می‌کند؛ زیرا یکی از این دو پالایشگاه محموله‌ها را دو ماه یک‌بار دریافت می‌کند.
چهار خریدار آسیایی نفت ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره‌جنوبی در دو سال گذشته به‌طور مرتب واردات خود را از ایران کاهش داده‏اند تا از تحریم‎های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران معاف شوند. آمارهای دولتی نشان می‌دهد که این کشورها در سال گذشته میلادی در مجموع واردات خود را از ایران با ۱۵ درصد کاهش، به ۹۳۵ هزار و ۸۶۲ بشکه در روز رسانده‌اند. این در شرایطی است که در پی کاهش تحریم‎های ایران پس از توافق هسته‎ای ژنو، چهار مشتری اصلی نفت ایران در ماه ژانویه روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کردند. در عین حال همان‌طور که اشاره شد آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه اخیر خود گفته است که صادرات نفت خام ایران به بالاترین میزانش در ماه‌های اخیر رسیده است. بنا بر این گزارش صادرات روزانه نفت خام ایران در نخستین ماه سال میلادی جاری به ۱۶/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است که حدودا ۱۶درصد بیشتر از میانگین صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۳ است. تخمین آژانس بین‌المللی انرژی مبنی‌بر این است که ایران در سال ۲۰۱۳ روزانه یک میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کرده است. به دنبال توافق ۶ ماهه ژنو که در آذر ماه به دست آمد در مقابل محدودشدن فعالیت‌های غنی‌سازی و بازرسی‌های بیشتر از تاسیسات هسته‏ای ایران، بخشی از تحریم‌ها معلق شده‌اند؛ البته تحریم‌های معلق‌شده شامل صنعت نفت ایران نیست.