روحانی امروز به عمان می‌رود

گروه دیپلماسی - حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران امروز چهارشنبه، در سفری دو روزه و با هدف بحث بر سر همکاری‌های دوجانبه و تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، به مسقط پایتخت عمان خواهد رفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این خبر را علی اکبر سیبویه، سفیر جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۱۹ اسفندماه در کنفرانسی خبری در مسقط اعلام کرد. ایران با عمان در مقایسه با دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس رابطه بهتر و با ثبات تری دارد.

سیبویه در نشست خبری خود گفته است که سفر روحانی به مسقط در پاسخ به دعوت سلطان قابوس بن‌سعید پادشاه عمان انجام می‌گیرد که در جریان سفر شهریور ماه گذشته او به تهران مطرح شده است. سلطان قابوس نخستین میهمان خارجی روحانی پس از ریاست‌جمهوری او بود.

سفیر ایران در عمان افزود که روحانی و سلطان قابوس در زمینه‌هایی همچون «روابط دو جانبه و راه‌های توسعه آن و همچنین راه‌های بازگرداندن امنیت و ثبات به منطقه با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.» روحانی دومین رئیس‌جمهوری ایران پس از محمود احمدی‌نژاد است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به عمان سفر می‌کند.

علاوه‌بر مسائل سیاسی، دو کشور در تلاشند تا حجم مبادلات بازرگانی خود را که سال گذشته میلادی به یک میلیارد دلار رسید، افزایش دهند. سفیر ایران در عمان در همین باره از افزایش

«۱۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و عمان تا پایان سال جاری میلادی» خبر داد. سیبویه افزود: «سرمایه‌گذاری‌های عمان در ایران شامل طرح‌هایی در زمینه‌های آموزش، پتروشیمی و استخراج نفت می‌شود که ارزش آن به چهار میلیارد دلار می‌رسد.» او تاکید کرد: «احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پادشاهی عمان تا دو سال دیگر به پایان خواهد رسید.»

سیبویه بدون بیان جزئیات گفت طرحی برای مرتبط کردن دو کشور ایران و عمان از راه یک پل بر فراز تنگه هرمز وجود دارد. او ادامه داد: «ایران می‌خواهد در کنار کسانی بایستد که در روزهای سختی صادقانه در کنارش ایستادند. به علاوه اینکه نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران با گروه ۵+۱ تا حدود زیادی مرهون و مدیون سلطان قابوس است.» عمان در سال‌های اخیر، نقش میانجی میان ایران و غرب را ایفا کرده است.

در پایان سفر دو روزه پادشاه عمان و هیات همراه او به تهران، بیژن زنگنه، وزیر نفت، از انعقاد یک تفاهم‌نامه برای صادرات گاز ایران به این کشور پادشاهی خبر داد.

زنگنه در این باره گفت: «براساس قیمت امروز، بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارزش گازی خواهد بود که قرار است از ایران به عمان صادر شود. طبق عمر متعارف قراردادهای گازی، عمر این قرارداد ۲۵ سال خواهد بود.»