با پیام حسن‌نیت آمده‌ام
روحانی: تصمیم دولت تعامل سازنده بر مبنای منافع مشترک با اروپا است اولین مذاکره غیر هسته‌ای اشتون با ایران اشتون: تیم مذاکره کننده هسته‌ای را تحسین می‌کنم گروه دیپلماسی- کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شامگاه شنبه به تهران آمد، صبح دیروز با رئیس‌جمهور، وزیر امورخارجه، رئیس مجلس و دبیر شورای امنیت ملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.


مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با رئیس‌جمهور:
با پیام حسن‌نیت اتحادیه اروپا آمده‌ام

اشتون در این دیدارها، سفر خود به تهران را سفری «دوجانبه» و در «چارچوب روابط ایران و اتحادیه اروپا» عنوان کرد و هدف از آن را شناسایی و بررسی راه‌های بهبود و تقویت مناسبات دانست.
به گفته سید عباس عراقچی، معاون وزیرخارجه سفرکاترین اشتون به تهران ارتباطی به مذاکرات اخیر هسته‌ای ندارد و عمدتا سفری اروپایی محسوب می‌شود، اما با توجه به نزدیک بودن دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه کشورهای 1+5 که 26 اسفند در وین برگزار می‌شود، حضور کاترین اشتون در تهران، به گفته برخی ناظران می‌تواند فضای مذاکرات را تحت‌تاثیر قرار دهد. هلگا اشمید، معاون و مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون هم در این سفر او را همراهی می‌کنند. این نخستین سفر کاترین اشتون به ایران به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. آخرین دیدار مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران مربوط به سفر 6 سال پیش است که در آن زمان خاویر سولانا، برای گفت‌و‌گو درباره برنامه هسته‌ای ایران به تهران سفر کرده بود.
روز گذشته دیدارهای مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مسوولان بلندپایه ایرانی، از نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد. جایی که کاترین اشتون ابتدا با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و سپس به ملاقات رئیس‌جمهور رفت. پس از آن نیز راهی بهارستان شد تا در ساختمان مشروطه مجلس با علی لاریجانی رئیس مجلس دیدار کند.
حسن روحانی در دیدار با کاترین اشتون، سفر وی به تهران را «اراده اتحادیه اروپا در یک حرکت جدید» خواند و گفت: «دو طرف منافع، اهداف و زمینه‌های مشترک فراوانی برای همکاری دارند.» روحانی با اشاره به آمادگی ایران برای احیای روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا افزود: «دولت ایران مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و یکی از این زمینه‌ها، اتحادیه اروپا است، زمینه‌ای که در آن شاهد تحرکاتی به‌صورت متقابل از سوی کشورهای اروپایی از طریق اعزام هیات‌های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی هستیم و در این رابطه سفر شما به عنوان نماینده سیاست خارجی ۲۸ کشور اروپایی مفهوم سیاسی فراتری دارد.»
رئیس‌جمهور افزود: «در کنار گفت‌و‌گوهای هسته‌ای که امروز جریان دارد و باید آن را به پیش برد، باید زمینه‌های دیگری نیز که ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در آن روابط و همکاری‌های خود را پیش ببرند، در نظر گرفته شود.»
اشتون نیز در این دیدار با بیان اینکه «با پیام حسن‌نیت ۲۸ کشور اروپایی که نماینده آنها هستم به ایران آمده‌ام» گفت: «این نخستین فرصتی است که در خصوص مساله‌ای غیر از موضوع هسته‌ای با مقامات ایران گفت‌و‌گو می‌کنم و این آغازی برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه اروپایی است.»
اشتون با اشاره به نشست‌های مشترک روحانی با رئیس اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون اروپایی در نیویورک و داووس گفت: «مواردی را که برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو طرف باید روی آنها تمرکز کنیم، شناسایی کردیم و اتحادیه اروپا مایل است همزمان با مذاکرات هسته‌ای، روابط بهتر، موثرتر و پویاتری با ایران داشته باشد.»
چشم‌انداز روابط ایران و اروپا
اشتون پیش از دیدار با رئیس‌جمهور، صبح دیروز در ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، به بحث و گفت‌و‌گو درباره روابط ایران و اروپا پرداخت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدجواد ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک خود با اشتون ضمن استقبال از ارتقای همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا گفت: «بحث‌های قابل توجهی در روابط بین ایران و اتحادیه اروپا در دیدار با خانم اشتون انجام شد، از جمله آینده ارتباط بین ایران و اتحادیه اروپا، بحث درباره همکاری درخصوص مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، امنیت در افغانستان و وضعیت خطرناک و بسیار نگران‌کننده‌ای‌است که در سوریه وجود دارد.»
ظریف گفت: «ایران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد، امیدوارم با همکاری دو طرف بتوانیم موضوعات را به پیش ببریم.» ظریف با بیان اینکه ایران مصمم است به یک توافق برسد، افزود: «ما نشان داده‌ایم که به این مساله ایمان داریم، اراده سیاسی داریم و از طرف خود کارمان را انجام داده‌ایم.»
وی افزود: «رسیدن به یک توافق بلندمدت، بستگی به طرف مقابل دارد که به چه صورتی تعهدات خود را انجام دهد. این امکان وجود دارد که در 4 یا 5 ماه و حتی کوتاه‌تر از این زمان به توافق برسیم. ما باید بپذیریم که ایران توافقی را قبول می‌کند که به حقوق مردم کشور احترام بگذارد.» کاترین اشتون نیز با بیان اینکه توافق موقتی بین ایران وگروه 1+5 درباره موضوع هسته‌ای بسیار اهمیت دارد، ابراز امیدواری کرد که این توافق به نتیجه برسد. اشتون با تشریح موضوعات مورد بحث در این مذاکرات گفت: «ما قبلا ملاقات‌هایی با یکدیگر داشتیم و مباحثی در مورد مذاکرات هسته‌ای انجام داده‌ایم و این اولین مذاکرات دوجانبه من با وزیر امور خارجه ایران است.»
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به موفقیت‌های تیم هسته‌ای ایران گفت: «تیم مذاکره‌کننده ایران را به خاطر کاری که انجام دادند، تحسین می‌کنم. من 4 سال است در این باره با ایران مذاکره می‌کنم این توافق‌نامه بسیار مهم است؛ اما نه به اندازه رسیدن به یک توافق جامع. مذاکرات هسته‌ای ایران چالش برانگیز است و ضمانتی هم وجود ندارد که ما موفق باشیم.» او افزود: «فکر می‌کنم با حمایت مردم ایران و مذاکرات طرف ایرانی و همچنین حمایت جامعه بین‌المللی از پیشبرد مذاکرات، می‌توان به یک موفقیت دست پیدا کرد.»
دیدار اشتون با جلیلی، لاریجانی و ولایتی
در ادامه دیدارهای دیپلماتیک اشتون با مقامات ایرانی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در سومین روز از سفر دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، قرار است اشتون امروز(دوشنبه) با هیات همراه خود وارد اصفهان شود تا از بناهای تاریخی این شهر بازدید کند. اشتون همچنین دیروز در دیدار با ظریف در تالار آیینه وزارت خارجه محو تماشای این آیینه‌کاری‌ها شده بود.کاترین اشتون از سال ۲۰۰۹ تاکنون به عنوان مسوول سیاست خارچی اتحادیه اروپا مشغول به فعالیت است. او پیش از این کمیسر عالی اتحادیه اروپا در امور تجارت و بازرگانی بود. پیش از فعالیت سیاسی در کمپین خلع سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کرد و تا مقام معاونت این سازمان نیز پیش رفت. او در زمان نخست‌وزیری تونی بلر معاون وزیر بود.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گویی با شبکه بی‌بی‌سی درباره سفر خود به تهران و روابط ایران و اتحادیه اروپا این گونه اظهار نظر کرده که: «می خواهیم درباره نقش گسترده‌تر ایران در منطقه فکر کنیم و برخی موضوعات وجود دارد که می‌توانیم گفت‌وگو داشته باشیم؛ البته همه راه‌ها در انتها به موفقیت گفت‌وگوهای هسته‌ای وابسته است.»
کاترین اشتون گفت: «این سفر در پاسخ به دعوت وزیر امور خارجه ظریف انجام می‌شود. در دوران روحانی و با حضور ظریف فعالیت‌های زیادی انجام شده است و با کشورهای زیادی شروع به گفت‌وگو کرده‌اند. فکر می‌کنم مهم است که در اینجا حضور می‌داشتم تا سطح تمایل ایران برای همکاری را برای خودم برآورد کنم و نیز قادر باشم به برخی از موضوعاتی بپردازم که اروپا درمورد آن نگرانی دارد.»
خشم نتانیاهو از سفر اشتون به تهران
همزمان با این تحولات، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار برخی اتهامات پیشین به ایران، از کاترین اشتون خواست تا در دیدارهای خود با مقامات ایرانی درباره کشف یک کشتی حامل سلاح که از ایران به غزه در حرکت بوده است، گفت‌وگو کند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از «آسوشیتدپرس»، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آغاز نشست هفتگی کابینه گفت: «کشتی‌ای که هفته گذشته به دست نیروهای اسرائیلی کشف شد، حامل سلاح‌هایی بود که به فلسطین می‌رفت.»

با پیام حسن‌نیت آمده‌ام