گروه دیپلماسی- تهران در ماه‎های اخیر و به‌ویژه پس از امضای توافق هسته‎ای ژنو میان ایران و گروه ۱+۵، میزبان سفرهای پرشمار وزرای خارجه و مقامات ارشد کشورهای مهم منطقه و جهان به‌ویژه کشورهای اروپایی است. در هفته‎های اخیر شماری از وزیران خارجه کشورهای اروپایی از جمله وزیر خارجه لهستان، سوئد، بلژیک، ایتالیا و یونان با سفر به تهران با مقامات ارشد ایرانی دیدار و گفت‌وگو کردند. در این میان وزیر خارجه اسپانیا نیز با هدف آنکه از دیگر همتایان اروپایی خود عقب نماند، روز شنبه وارد تهران شد. سفر خوزه مانوئل‌گارسیا مارگالو، با هدف تقویت روابط دوجانبه و مبادله نظر درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‎‌ای و جهانی از جمله مساله هسته‌ای ایران صورت گرفت. این نخستین سفر یک وزیر خارجه اسپانیا به ایران از سال ۲۰۰۴ تاکنون است. قبل از این، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر اسپانیا در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک آمریکا با یکدیگر دیدار کرده بودند.

وزیر خارجه اسپانیا در سفر به تهران با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. سپس این دو مقام در یک نشست خبری مشترک حاضر شدند و به بیان نظرات شان درباره مسائل و مناسبات دوجانبه پرداختند. ظریف در این نشست درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: در صورت حسن نیت و اراده سیاسی طرف مقابل و در صورتی که به مفاد بیانیه برنامه اقدام مشترک در ژنو متعهد باشند، امکان دستیابی به راه‌حلی جامع در همین فرصت ۶ ماه اول،‌ تا پایان ژوئیه سال ۲۰۱۴، وجود دارد. به گزارش «ایسنا»، محمد جواد ظریف تاکید کرد: «البته آن چیزی که ضروری است این است که اعتماد مردم ایران جلب شود و حقوق آنها مورد احترام قرار گیرد؛» به گفته ظریف در این صورت رسیدن به راه‌حل که همان وجود یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران است، ممکن می‌شود. در عین حال در این راه‌حل حذف تمام تحریم‌ها و رفع نگرانی‌های منطقه‌ای درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای از نظر ایران کاملا امکان‌پذیر است. او ادامه داد: «درباره موضوع مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ گفت‌وگو کردیم و اینکه این گفت‌وگو باید با حسن نیت و تلاش دو طرف برای ایجاد اعتماد به پیش رود و در این زمینه هم تبادل نظر داشتیم.» این در شرایطی است که به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر خارجه اسپانیا که به منظور انجام سفری سه‌روزه و در پاسخ به دعوت محمدجواد ظریف به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده بود، زودتر از موعد مقرر ایران را ترک کرد. او شنبه شب وارد اصفهان شد و صبح یکشنبه نیز به تهران آمد، اما به منظور شرکت در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل در خصوص تحولات اوکراین، تهران را زودتر از موعد مقرر ترک کرد. در این نشست‌خبری وزیر امور خارجه اسپانیا نیز گفت در تلاش هستند تا کاهش روابطی را که طی چند سال بین ایران و اسپانیا ایجاد شده است، جبران کنند. به گزارش «ایسنا»، خوزه گارسیا مارگالو با در نظر گرفتن پیشرفت‎های اخیر در موضوع هسته‎ای ایران گفت: «در نشست گذشته اتحادیه از تحولات در ایران و مذاکرات هسته‌ای که رضایت بخش است ابراز خرسندی کردم و در حال حاضر بر آن هستیم تا کاهش روابطی را که در چند سال گذشته رخ داده است جبران کنیم و روابط دو جانبه خود با ایران را در همه زمینه‎ها به‌ویژه موضوع اقتصادی گسترش دهیم. اسپانیا در سال ۲۰۱۱، ۱۴ درصد نفت خود را از ایران تهیه می‌کرد که میزان بالا و حائز اهمیتی بوده است.» او گفت: «ما پیش از این به ایران ماشین‌آلات مختلف صادر می‌کردیم که امیدوارم با عادی شدن روابط بتوانیم سطح تعاملات خود را به‌ویژه در حوزه اقتصادی گسترش دهیم.»

خوزه گارسیا مارگالو با بیان اینکه ۲ کشور در زمینه فرهنگی نیز سابقه‌دار‌ و تاریخی هستند و سنت‌های دیرینه دارند، ادامه داد: «علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران هستیم و از یکدیگر رضایت داشته و داریم. ما توافق کردیم در ایران موسسه سروانتس ایجاد کنیم و می‌توانیم جایگاهی برای ارتباط ایران با کشورهای اسپانیایی زبان و آمریکای لاتین باشیم.» وزیر خارجه اسپانیا در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا تحریم ایران بر اقتصاد اسپانیا تاثیر داشته است، گفت: «صادقانه بگویم که ما به دلیل این تحریم‌ها چندان متاثر نشدیم، البته ما مشتری پر و پا قرص نفت ایران بوده‌ایم.»

او اضافه کرد: «همکاری‌های ما با ایران می‌تواند بسیار نزدیک و تنگاتنگ باشد. ما توانمندی‌های خود را در ویژه‌نامه‌هایی منتشر کرده‌ایم. ما سازنده قطارهای سریع‌السیر هستیم و تجربه بسیار قوی در زمینه انرژی‌های برگشت‌پذیر داریم.» مارگالو در نهایت تاکید کرد که اسپانیا همه تلاش خود را خواهد کرد تا روابطش با ایران را گسترش دهد. او در عین حال اضافه کرد که بحث کشف و استخراج نفت و گاز، موضوعی است که دو طرف می‌توانند درباره آن همکاری داشته باشند.