پذیرش رسمی حق غنی‌سازی برای ایران در توافق نهایی
گروه دیپلماسی- مذاکرات سه روزه وین که برای بحث و گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران در گام نهایی و جامع آغاز شده بود با «وداع گرم» طرفین پایان یافت تا ادامه مذاکرات در 26 اسفند مجددا از سر گرفته شود. دور تازه مذاکرات در شرایطی به پایان رسید که قرار است مذاکرات کارشناسی در هفته آتی و همچنین سفر کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در هفته‌های آینده برای ادامه گفت‌وگوها درباره پرونده هسته‌ای صورت بگیرد.




وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در فلسطین اشغالی خبر داد
پذیرش غنی‌سازی در داخل خاک ایران

عراقچی: آغاز مذاکرات کارشناسی از هفته آینده
تحولات مهمی که می‌تواند مسیر مذاکرات ایران و 1+5 را با تفاهم بیشتری همراه سازد. اما آنچه طی روز گذشته اتفاق افتاد اظهارات تامل‌برانگیز و جالب وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا درباره موضوع غنی‌سازی بود که می‌تواند تحول مهمی در فضای مذاکرات به‌ویژه کاهش جنجال‌های لابی اسرائیل باشد. «دوست داشتم غنی‌سازی صفر (در ایران) بود. دوست داشتم هیچ تاسیسات یا برنامه بومی در کار نبود. من خیلی چیزها را در زندگی دوست دارم، اما به این معنی نیست که آنها را به دست می‌آورم.» این اظهار اعترافات وندی شرمن معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا که از نمایندگان اصلی این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران است که پس از پیشرفت‌هایی که در گفت و گوهای هسته‌ای با ایران به‌وجود آمده است، می‌گوید که در توافق نهایی میان ایران و کشورهای ۵+۱، تهران قادر خواهد بود تا برای مصارف خود به شکل «محدود» و «تحت‌نظارت» غنی‌سازی کند.
شرمن که در فلسطین اشغالی به سر می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که برنامه غنی‌سازی ایران باید «محدود، تحت نظارت، قابل راستی‌آزمایی و با سقفی مشخص» باشد. معاون وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد که اگر چنین شرایطی در برنامه غنی‌سازی ایران رعایت نشود، آنگاه توافقی نیز در کار نخواهد بود. در همین ارتباط روزنامه «هاآرتص» از قول شرمن نوشته است که آمریکا نیز مانند رژیم‌صهیونیستی ترجیح می‌داد «ایران اصلا غنی‌سازی نکند»؛ اما این موضوع انتظاری «بعید» است.
وندی شرمن دوم اسفندماه و پس از گفت‌وگوهای ایران و ۵+۱ در وین به تل‌آویو سفر کرده تا با مقام‌های صهیونیستی دیدار کند. او به خبرنگاران گفت که زمان و چارچوب مذاکرات آماده است، اما این گفت‌وگوها بسیار پیچیده خواهد بود. شرمن همچنین گفته است که نشانی از اینکه تهران در انجام تعهداتش کوتاهی کرده باشد، دیده نمی‌شود. شرمن در پایان با بیان اینکه مذاکرات سخت خواهد بود، به مساله مهم فضای دیپلماتیک اشاره کرد و افزود: «مهم است که مذاکره‌کنندگان ما و نیز هم‌پیمانان ما فضایی برای حل این مساله به شکل دیپلماتیک به دست آورده‌اند. مذاکرات سخت خواهد بود و ما نمی‌توانیم آن را سخت‌تر از آنچه هست، کنیم.»
معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا همچنین به تعهد طرفین در خصوص مذاکرات اشاره کرد و گفت: «آمریکا و دیگر پنج کشور طرف گفت‌وگو با ایران و نیز خود ایران، «قصد و تعهد» دارند تا بیستم ژوئیه (۲۹ تیر سال ۱۳۹۳) به توافق برسند.» نشست بعدی ایران و ۵+۱ برای روز ۲۶ اسفند برنامه‌ریزی شده است، اما پیش از آن مذاکرات کارشناسی در سطح معاونان وزیر خارجه صورت می‌گیرد. موضوعی که سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران نیز آن را تایید کرد و گفت که مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 هفته آینده در حاشیه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.
او تاریخ دقیق برگزاری مذاکرات کارشناسی را اعلام نکرد؛ اما به نوشته خبرگزاری فرانسه کارشناسان کشورهای عضو گروه 1+5 قرار است طی روزهای سوم تا هفتم مارس در وین نشست داشته باشند.
معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران درباره محورهای مذاکرات کارشناسی هفته آینده گفت: «بخش غنی‌سازی، رفع تحریم‌ها و موضوع صلح آمیز هسته‌ای از جمله موضوعاتی است که در اجلاس کارشناسان بررسی‌های فنی بیشتری درباره آن صورت می‌گیرد و سپس در جلسه اصلی مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.»
عباس عراقچی همچنین با اشاره به سخنان وندی شرمن آن را «اعترافی بر حق غنی‌سازی ایران و کنار گذاشته شدن غنی‌سازی صفر» دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عراقچی روز یکشنبه در واکنش به این خبر گفت که سخنان اخیر وندی شرمن «اعتراف مجددی است بر اینکه غنی‌سازی ایران ادامه پیدا خواهد کرد و برنامه غنی‌سازی ایران، ابعاد و اندازه‌های آن بخشی از راه‌حل جامع نیز خواهد بود.»
عراقچی که در حاشیه بیست‌وچهارمین اجلاس اکو در تهران سخن می‌گفت افزود: «طبق توافق ژنو ایران به غنی‌سازی خود در گام اول ادامه می‌دهد و در گام نهایی و برنامه جامع نیز یک غنی‌سازی خواهیم داشت.»
او همچنین گفت که کاترین اشتون به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا و به عنوان مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۸ و ۱۹ اسفند به تهران سفر می‌کند. عراقچی تاکید کرد که اشتون به عنوان هماهنگ‌کننده 1+5 به ایران سفر نمی‌کند.
ظریف: می‌توانیم با 1+5 به توافق برسیم
همزمان وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که می‌توانیم در مذاکرات هسته‌ای با 1+5 به توافق برسیم. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلژیکی خود با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 اظهار کرد: «ما می‌توانیم درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای به توافق برسیم.»
او همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران بلژیکی درباره اینکه مقام معظم رهبری گفته‌اند که نسبت به غرب خوش‌بین نیستند، تاکید کرد: «مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کرده‌اند، در عین حال تاکید کرده‌اند ما این مذاکرات را ادامه خواهیم داد.» ظریف با بیان اینکه دلیل این خوش‌بین نبودن به خاطر عملکرد تاریخی غرب در قبال ایران است، گفت: «باید اعتماد دوباره به ایران بازگردد و از انجام اقداماتی که باعث سلب اعتماد ایران می‌شود خودداری کنند.»
واکنش خشم‌آلود نتانیاهو به سخنان شرمن
در واکنش به سخنان شرمن، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که همواره از مخالفان برنامه هسته‌ای ایران حتی با وجود توافق هسته‌ای ژنو است، در جدیدترین واکنش خشم‌آلود خود گفت که موافقت با برخورداری ایران از توانمندی‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم، عملا به تهران کمک می‌کند که برنامه‌اش را در زمینه رسیدن به مرحله آستانه هسته‌ای محقق سازد. به نوشته روزنامه اورشلیم پست، نتانیاهو این سخنان را در آغاز نشست هفتگی کابینه خود و همزمان با سفر «وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا با ایران به فلسطین اشغالی بیان کرد. او مدعی شد: «ایران با توان غنی‌سازی و قدرت تولید موشک‌های قاره‌پیما عملا طرح خود را برای تبدیل شدن به یک کشور در آستانه هسته‌ای شدن، محقق می‌کند. آمیزه غنی‌سازی، سلاح و توان پرتاب موشک وضعیتی را به وجود می‌آورد که در ضمن آن، ایران همه چیز به دست می‌آورد و هیچ چیز واگذار نمی‌کند.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با درخواست از قدرت‌های جهان برای ایستادگی بر سر موضع خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت: «ما باید توان ایران را برای تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای از بین ببریم. این هدف هنوز محقق نشده است و بدون پافشاری قدرت‌های جهان هم محقق نخواهد شد.»


چکیده مهم‌ترین سخنان شرمن
دوست داشتم غنی‌سازی در ایران صفر بود. دوست داشتم هیچ تاسیسات یا برنامه بومی در کار نبود. من خیلی چیزها را در زندگی دوست دارم؛ اما به این معنی نیست که آنها را به دست می‌آورم.
در توافق نهایی میان ایران و کشورهای ۵+۱، تهران قادر خواهد بود تا برای مصارف خود به شکل «محدود» و «تحت‌نظارت» غنی‌سازی کند. اگر چنین شرایطی در برنامه غنی‌سازی ایران رعایت نشود، آن‌گاه توافقی نیز در کار نخواهد بود.
آمریکا نیز مانند اسرائیل ترجیح می‌داد «ایران اصلا غنی‌سازی نکند»، اما این انتظار، انتظاری «بعید» است.
مهم است که مذاکره‌کنندگان ما و نیز هم‌پیمانان ما فضایی برای حل این مساله به شکل دیپلماتیک به دست آورده‌اند. مذاکرات سخت خواهد بود و ما نمی‌توانیم آن را سخت‌تر از آنچه هست، کنیم.
آمریکا و پنج کشور دیگر طرف گفت‌وگو با ایران و نیز خود ایران، «قصد و تعهد» دارند تا بیستم ژوئیه (۲۹ تیر سال ۱۳۹۳) به توافق برسند.

پذیرش رسمی حق غنی‌سازی برای ایران در توافق نهایی