خوش‌بینی دولت به اجرای هدفمندی از ابتدای 93

گروه خبر- محمدباقر نوبخت از مصمم بودن دولت برای توافق با مجلس بر سر اجرای قانون هدفمندی از ابتدای سال آینده خبر داد. سخنگوی دولت که روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت به میان خبرنگاران آمده بود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شورای نگهبان به نقص قانون هدفمندی در بودجه ۹۳ ایراد بگیرد، آیا این امکان وجود دارد که بار دیگر تبصره هدفمندی در مجلس بررسی شود، گفت: «خوش‌بین هستیم که اگر شورای نگهبان که تا هفته آینده فرصت دارد درباره بودجه ۹۳ نظر دهد، به جای خالی هدفمندی در این بودجه ایراد بگیرد تا دولت و مجلس ملزم شوند بر سر اجرای تبصره هدفمندی در ابتدای سال آینده، به توافق برسند.»

نوبخت افزود: «دولت مصمم است با مجلس درخصوص اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی و ادامه اجرای این قانون توافق کند، چرا که معتقدیم در سایه این توافق است که کار بهتر پیش می‌رود. مهلت اظهارنظر شورای نگهبان رو به پایان است و دوشنبه نیز مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه می‌دهد. بنابراین خوش‌بین هستیم که بتوانیم درخصوص مصوبه قانون بودجه ۹۳ و تبصره هدفمندی با اصلاحاتی به توافق برسیم و آن را احیا کنیم.» سخنگوی دولت همچنین از ملاقات با برخی نمایندگان در این خصوص خبر داد و گفت: «برخی از نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که در صورت ایراد شورای نگهبان، می‌توان تبصره هدفمندی را با برخی اصلاحات به تصویب مجلس رساند تا دست دولت برای سال آینده باز باشد و بتواند قانون بودجه ۹۳ را به صورت کامل و با لحاظ تبصره هدفمندی ابلاغ کند.»

سرنوشت گزارش مبارزه با مفاسد اقتصادی

نوبخت درباره اینکه رئیس‌جمهور پیرامون مبارزه با مفاسد اقتصادی دستورالعملی را صادر کرده بود و معاون اول رئیس‌جمهور نیز گزارش‌هایی در این زمینه ارائه کرد، این گزارش‌ها حاوی چه مطالبی بود، خاطرنشان کرد: «مهلت زمانی برای دستورالعمل رئیس‌جمهور تعیین شد که رعایت هم شد و تصمیماتی از سوی معاون اول به وی تقدیم شد و اقداماتی در دنباله آن صورت خواهد گرفت. چون این موضوع از پیشنهادهای معاون اول بود و این کار هم در حال انجام است و به‌زودی گزارشی کامل از این دستورالعمل و نتایج اجرای آن را به شما خواهم داد.»

خبرنگاری پرسید: «در اجلاس داووس رئیس‌جمهوری تاکید داشتند که دروازه‌های اقتصاد کشورمان به سوی دنیا باز است، آیا تفاهم‌نامه‌ای به صورت جدی‌تر با شرکت‌های خارجی در دست بررسی است یا خیر؟

نوبخت با بیان اینکه برای قراردادهای اقتصادی باید مقدماتی تمهید شود، گفت: «با توجه به اینکه سرمایه‌داران خارجی در داووس برای آمدن به ایران اعلام آمادگی کردند، گام‌های نخست شکل گرفته است و امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد قراردادهای اجرایی در حوزه اقتصاد باشیم.»

مهار رشد قیمت‌ها

خبرنگاری به نوبخت گفت که دولت در زمینه نرخ تورم از روش‌های سنتی استفاده می‌کند. او در واکنش به این پرسش، تصریح کرد: «سیاست‌های پولی و مالی شناخته‌شده برای مهار تورم وجود دارد که دولت از همه آنها استفاده می‌کند.

نباید فراموش کرد که سیاست‌های اقتصادی ریشه در نظریات اقتصادی دارد که این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه به سیر تطور اندیشه‌های اقتصادی مربوط می‌شود. برای این سوال استدلال بیاورید! قبول کنید که باید مهار و علل تورم را بشناسانیم و دولت از سیاست‌های اقتصادی و ریشه‌های آن استفاده کرد و این موضوعی که شما گفتید، قابل تایید و پذیرش نیست. آیا سیاست‌های ۶ ماهه گذشته دولت موفق بود یا خیر؟ آیا نرخ تورم نقطه به نقطه تقلیل پیدا نکرد؟ گزارش‌های رسمی این را می‌گوید و در مرکز آمار و بانک مرکزی هر دو گفته‌اند که نرخ تورم تقلیل پیدا کرده است و از این رو موفق بوده‌ایم. ما از افزایش قیمت‌ها بی‌خبر نیستیم، نرخ رشد قیمت‌ها کاهنده شده و شما دلیل بیاورید که کدامیک از سیاست‌های پولی دولت ناکارآمد بوده است؟ اگر بخواهیم فراتر از این موضوع صحبت کنیم، باید گفت که سیاست‌هایی که دولت در ۶ ماه گذشته درپیش گرفته، سیاست‌های خوبی بوده است.»

سخنگوی دولت درباره اینکه گفته می‌شود برخی از اقلام در سبد کالا به مردم داده نمی‌شود، خاطر نشان کرد: «آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر همکاری مشترک با وزارت صنعت مسوولیتی را عهده‌دار شده و گزارشی که ارسال کرده این موضوع را تایید نمی‌کرد، اما باز از آقای ربیعی سوال می‌کنم.»

تکذیب شایعه تغییرات در دولت

وی در خصوص اینکه آیا تغییر و جابه‌جایی نعمت‌زاده و نهاوندیان در دولت صحت دارد؟ گفت: «چنین شایعه‌ای صحت ندارد همان‌طور که قبلا هم از تغییراتی دیگر سخن به میان آمد و تکذیب شد.»

خبرنگاری از سخنگوی دولت پیرامون انتخاب نشدن استاندار خراسان‌رضوی در جلسات هیات دولت پرسید که نوبخت پاسخ داد: «وزارت کشور در انتخاب استانداران حساس است و بنده به چند استانی که سفر کردم، نمایندگان و مسوولان محترم استان همه از حسن انتخاب وزارت کشور در معرفی استانداران رضایت داشتند. انتخاب استاندار خراسان‌رضوی هم به تاخیر افتاده و ان‌شاءالله به صورتی عمل می‌کنیم که همه به صورت نسبی رضایت داشته باشند.»

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان به دنبال تشکیل وزارت ازدواج و طلاق هستند، گفت: «شاید مشکل ازدواج برای آن نماینده حائز اهمیت بوده، این موضوع نه در هیات دولت صحبت شده و نه طرح شده و نه قابل طرح خواهد بود.»

رئیس‌جمهور به کسی نگفت بیسواد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه رئیس‌جمهور عده‌ای را بیسواد خوانده، گفت: «رئیس‌جمهور از دانشگاهیان دعوت کرده بود که به جای دادن نامه سخن بگویند و همان‌طور که به صورت مکتوب سخن می‌گویند در دانشگاه حضوری فعال داشته باشند. رئیس جمهور به هیچ وجه منتقدان دولت را بیسواد نخواندند و منظور این بود که اگر اساتید دانشگاه ساکت باشند، برخی که نسبت به آنان از درجه علمی پایین‌تری برخوردارند و صحبت‌های آنها هم مبتنی بر علم و آگاهی نیست، به سخن می‌آیند.»

نوبخت در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای آزادی سربازان گروگان گرفته شده، انجام شده است؟ گفت: «برای دولت تامین سلامت و امنیت تمامی آحاد ایرانی به‌خصوص کسانی که مرزداران ما هستند، بسیار پراهمیت است و از این جهت درباره این موضوع در جنبه‌های مختلف اقدامات متناسب را که اثر بخش باشد، انجام می‌دهیم.»

وی درباره اینکه آیا می‌توان به زنده بازگشتن این سربازان امیدوار بود؟ اظهار کرد: «حتما، ضمن اینکه نتیجه اقداماتی را که در حال انجام است اعلام خواهیم کرد.»

یکپارچگی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان

درادامه خبرنگاری، به برگزاری مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره کرد و پرسید که آیا دولت از دستگیری چند نفر از افراد در راهپیمایی ۲۲ بهمن خبر دارد؟ نوبخت در این باره اظهار کرد: «دستگاه‌های امنیتی در خصوص برقراری نظم در راهپیمایی طبق قانون مسوولیت دارند، ضمن اینکه گزارش مشخصی مبنی بر اینکه افرادی در راهپیمایی دستگیر شدند در هیات وزیران مطرح نشد. البته باید در این خصوص اطلاعات بیشتری را گرفت.»

وی در خصوص اینکه برخی از رسانه‌ها پیرامون سخنان دیروز رئیس‌جمهور مبنی بر آشتی ملی واکنش نشان دادند و گفتند مردم با هم قهر نیستند که آشتی کنند، افزود: «در دوره امام(ره) و مقام معظم رهبری شاهد بوده و هستیم که به‌رغم فشار بدخواهان، انقلاب به خوبی اداره می‌شود. دولت هم بر یکپارچگی ملی تاکید دارد و معتقد است، یکپارچگی به این معنا نیست که انواع سلایق نباشند. اصلاح‌طلبان واقعیت کشور هستند، کما اینکه اصولگرایان هم واقعیت کشورند و البته بین دو گفتمان تفاوت وجود دارد، اما در منافع ملی با یکدیگر یکپارچه هستند.»

نوبخت ادامه داد: «رئیس‌جمهور از جریان‌های متنوع دعوت کرد تا حضور داشته باشند و این دو جریان می‌توانند در حول خدمت‌رسانی به مردم مشارکت کنند که یک بخش آن قوه مجریه است. تلاش‌مان این است تا از همه سلایق سیاسی استفاده کنیم و معنای آن این نیست که افراد نگرش‌های خود را کنار بگذارند. همه با هم می‌توانند فرصتی برای خدمت به مردم داشته باشند و این چیزی است که آقای دکتر روحانی به دنبال آن است.»

مصوبات جدید هیات دولت

سخنگوی دولت در ابتدای این نشست به مصوبات هیات دولت اشاره کرد و گفت: «هیات وزیران برای فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری و آماده کردن کشور برای یک جهش اقتصادی تاکید کردند؛ به‌ویژه اینکه در سال ۱۳۹۳ اقتصاد ایران از رکود خارج خواهد شد و رشد مثبت اقتصادی را شاهد خواهیم بود که مراجع بین‌المللی هم در گزارش‌هایشان بر این نکته تاکید داشتند.»

وی ادامه داد: «همچنین موضوع امنیت غذایی به‌عنوان یک سیاست غیرقابل‌تغییر در سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید در بین وزیران مورد تاکید قرار گرفت تا به شکل‌های مختلف نسبت به امنیت غذایی مردم تلاش‌هایی داشته باشند.»