باراک اوباما و فرانسوا اولاند، رؤسای‎جمهور آمریکا و فرانسه یادداشت مشترکی را در روزنامه‎های واشنگتن پست و لوموند درباره مذاکرات با ایران منتشر کردند که خلاصه آن در زیر می‎آید. امروز، دیپلمات‎های آمریکایی و فرانسوی برای گفت‎و‌گو با ایران آماده می‎‌شوند تا توافق‌نامه‎ای را نهایی کنند که به موجب آن پیشرفت برنامه‎های هسته‎ای ایران متوقف و بخش‎های کلیدی این فعالیت‎ها به عقب رانده می‎‌شود. مقامات آمریکایی و فرانسوی در مورد مبارزه با تروریسم در سراسر جهان، به‌طور روزانه اطلاعات را با هم مبادله می‎کنند. امروز طیف همکاری‎های فرانسه و آمریکا از کمک به کشاورزان در آفریقا و مبارزه با فقر تا اجلاس‎های گروه هشت و گروه ۲۰ و پرداختن به چالش‎های جهانی گسترده است.

یک دهه قبل، عده کمی تصور می‎کردند که آمریکا و فرانسه بتوانند چنین همکاری نزدیکی را در موضوعات مختلف داشته باشند؛ ریشه همکاری‎های دو کشور به بیش از دو دهه قبل باز‌می‌گردد. این روزها مشکلات چند ملیتی با حضور تنها یک کشور قابل حل نیست و باید کشورهای بیشتری قدم جلو بگذارند و هزینه بکنند. کشورهای بیشتری باید احساس مسوولیت کنند تا هدف امنیت و صلح جهانی، آزادی و پایبندی به حقوق بشر تامین شود. در مورد ایران ما توانستیم توافق مقدماتی ژنو را رقم بزنیم؛ ما به همراه انگلیس، آلمان، روسیه، چین، اتحادیه و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته آینده با مقامات ایرانی در وین ملاقات می‎کنیم تا مذاکرات به‌منظور دستیابی به توافق جامع را آغاز کنیم. مذاکراتی که قرار است به راهکاری جامع منجر شود که در نهایت مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‎ای می‎شود. در مورد سوریه نیز ما توانستیم با همکاری با هم، خطر تسلیحات شیمیایی در این کشور را کاهش دهیم و اکنون سوریه باید به تعهداتش عمل کند.

مشارکت سرمایه‌گذاری و تجاری که بین اتحادیه اروپا و ایالات متحده دنبالش هستیم، یک فرصت خوب برای ایجاد میلیون‎ها موقعیت شغلی است.

چالش‎های زمان ما نمی‎توانند با امید و آرزو حل شوند؛ فرصت‎ها به سادگی به دست نمی‎آیند. آینده‎ای که ما به دنبال آن هستیم، همان‌گونه که همیشه به دنبال آن بودیم باید به دست بیاید. برای بیش از دو قرن است که مردم ما برای آزادی دوجانبه ما در کنار هم ایستاده‎اند. اکنون ما نه تنها باید مسوولیت‎هایمان را در قبال خودمان انجام دهیم بلکه در مورد جهان امن‎تر نیز مسوول هستیم، چرا که اتحاد بادوام ما دوباره احیا شده است.

رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران یکی از محورهای مذاکرات فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و باراک اوباما، همتای آمریکایی او در واشنگتن است. اولاند در جریان سفر سه روزه خود به واشنگتن، روز سه‌شنبه در نشست با اوباما در کاخ سفید آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و رویکرد جامعه بین‌الملل در قبال آن را بررسی کرد. این نخستین سفر رسمی یک رئیس‌جمهوری فرانسه به آمریکا از سال ۱۹۹۶ میلادی است.