گروه دیپلماسی- کارل بیلت، وزیر خارجه سوئد که به تازگی به ایران سفر کرده‌است، از امیدواری به حل مساله‌ هسته‌ای بین ایران و غرب سخن گفت. وزیر خارجه سوئد در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی در پاسخ به این پرسش که در ملاقات‌هایتان (در ایران) احساس کردید فضا برای رسیدن به یک توافق جامع مناسب است، گفت: «فکر می‌کنم فضایی پر از انتظارات به وجود آمده، هم در زمینه ارتباط با کشورهای دیگر و هم در زمینه تحولات داخل خود ایران.» بیلت افزود: «شکی در این نیست. انتخاب آقای روحانی جوی پر از امید به وجود آورده؛ ولی در عین حال نیروهایی هم هستند که در مقابل این تحولات مقاومت می‌کنند. فکر می‌کنم الان رسیدن به یک توافق هسته‌ای جامع در ۶ ماه خیلی هدف بلندپروازانه‌ای باشد، ولی شدنی است که به حسن نیت دو طرف احتیاج دارد، ولی این موضوع خیلی حیاتی است و باید از همه توان‌مان برای حل شدنش استفاده کنیم.»

او در پاسخ به این پرسش که از حسن نیت گفتید، اما طرفین بی‌اعتمادی زیادی هم نسبت به یکدیگر دارند، نگرانی‌های ایرانی‌ها در این زمینه چیست، گفت: «بی‌اعتمادی گسترده‌ای وجود دارد. همان قدر که تهران به غرب بی‌اعتماد است، واشنگتن هم به ایران اعتماد ندارد.»

او ادامه داد: «ایرانی‌ها از این می‌ترسند که غرب صادق نباشد، تقلب کند و زیر حرفش بزند. ایرانی‌ها برای این نگرانی به لیست بلندبالایی از مثال‌های تاریخی اشاره می‌کنند که غرب چنین رفتاری داشته است. شاید حق داشته باشند. همان‌طوری که سیاستمداران واشنگتن در مورد برخی نگرانی‌هایشان از رفتار حکومت ایران حق دارند، ولی تنها راه غلبه بر این مشکل این است که بنشینیم و با هم حرف بزنیم.»

وزیر خارجه سوئد در پاسخ به اینکه پیش از سفر گفتید می‌خواهید ببینید ایران چقدر به تغییر و تحول متعهد است، نتیجه چه بود؟ گفت: «فکر می‌کنم آقای روحانی و تیمش واقعا متعهد هستند که به یک توافق جامع هسته‌ای با غرب برسند. این خودش راه را برای مواردی دیگر باز می‌کند. بعد از این می‌رسیم به لغو تحریم‌ها و گسترش روابط اقتصادی و فکر می‌کنم این به تدریج به باز شدن تدریجی فضای جامعه ایران هم منجر خواهد شد.»

کارل بیلت در پاسخ به اینکه آیا تمایلی برای باز کردن فضای جامعه دیدید، گفت: «ایران کشوری است که به مدرنیزه شدن احتیاج دارد، هم مدرنیزه شدن سیاسی و هم مدرنیزه شدن اقتصادی. فکر می‌کنم تمایل به مدرنیزه شدن در ایران وجود دارد و همین‌طور تمایل به روابطی راحت‌تر با غرب. با وجود این، ایرانی‌ها به بخش علمی و پژوهشی برنامه هسته‌ای عمیقا افتخار می‌کنند و به همین خاطر فکر می‌کنم سازش آنها حد و مرزی دارد.»

او در پاسخ به اینکه بر اساس مشاهدات‌تان آیا ایران در مسیر مناسبی برای باز شدن فضای داخلی حرکت می‌کند، گفت: «فکر می‌کنم گرایش‌هایی بین دو طرف وجود دارد، باید صبر کنیم و ببینیم. وقتی با بعضی‌ها صحبت می‌کنم، آنها انتظارات زیادی دارند؛ ولی اینکه آیا این انتظارات برآورده می‌شود یا نه، باید صبر کنیم و در عین حال فکر می‌کنم این خیلی به روابط با غرب بستگی داشته باشد. البته که مذاکرات مشخصا درباره برنامه هسته‌ای است ولی اگر این مذاکرات جلو برود و به جایی برسد، فکر می‌کنم ما شاهد باز شدن فضای داخل جامعه ایران هم باشیم.»