گروه خبر- سنگینی برف همچنان بر «گیلان» و «مازندران» سایه افکنده است؛ هرچند به‌زعم «سازمان مدیریت بحران کشور»، این استان‌ها در ششمین روز سپیدپوشی که «در شصت سال گذشته بی‌سابقه بوده»، «از وضعیت بحرانی خارج می‌شوند» و سخنگوی دولت هم از «پایان امداد‌رسانی به مردم در دو روز آینده» سخن می‌گوید، اما گزارش خسارت‌های ناشی از برف، از ادامه دامنه‌های این بحران خبر می‌دهد. چنان‌که رئیس‌جمهور نیز دیروز به دستگاه‌های اجرایی برای «برآورد خسارات وارده به دامداران، کشاورزان و مسکن مردم» ماموریت داد تا «نسبت به تامین اعتبار و پرداخت آن از سوی دولت» اقدام کنند. بر اساس خبر «ایرنا» محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم با تایید این خبر گفت: «معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور موظف شد تا اعتبارات موردنیاز را برای جبران خسارت ناشی از بارش سنگین برف در استان‌های گیلان و مازندران تامین کند.» البته نوبخت به «حضور وزیران راه و شهرسازی و نیرو در مازندران و گیلان» هم اشاره کرد که برای نظارت بیشتر بر نحوه کمک‌رسانی به مردم به آنجا رفتند.

از سوی دیگر، حسن روحانی جلسه دیروز هیات دولت را با «قدردانی از بردباری مردم مناطق شمالی» آغاز کرد و از «دستگاه‌های اجرایی» نیز برای «تلاش جدی برای کاهش مشکلات مردم» تشکر کرد.

حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور می‌گوید: بر اساس گزارش مدیران استانی، تا امروز «حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مشکلات شهری» در استان‌های شمالی برف‌زده رفع شده است و این در شرایطی است که او از میزان خسارت «ابراز بی‌اطلاعی» می‌کند. بر اساس گزارش «ایسنا»، رئیس سازمان مدیریت بحران، مشکل اساسی در این زمینه را مربوط به برخی از روستاهای صعب‌العبور دانست که به گفته او: «با تدابیر اندیشیده شده»، مشکلات طی «امروز و فردا» برطرف می‌شود.

نمایندگان معترض‌اند

در این میان، اما برخی نمایندگان مازندران در مجلس به عملکرد دولت انتقاد دارند؛ به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید‌هادی حسینی عضو مجمع نمایندگان استان مازندران، اما منتقدانه گفت: «با گذشت چند روز از این بحران، راه‌های ارتباطی به ۱۱۳ روستا همچنان مسدود است.» محمد دامادی نماینده ساری هم در جلسه علنی دیروز مجلس با اعلام اینکه «۵۰ روستای رامسر در محاصره برف قرار دارند»، تذکر داد که «این بحران مدیر می‌خواهد و لازم نیست با این سوء‌مدیریت‌ها و ناپختگی در رفتار، بهداشت روانی در مازندران را تهدید کنیم.»

دانشگاه آزاد به کمک می‌آید

پس از آنکه دولت برای برون‌رفت از بحران برفی شمال، خیز برداشت و نیروهای مسلح نیز به کمک آمدند، حالا نوبت به «دانشگاه آزاد» رسید تا در گامی جدید به کمک مردم برخیزد. «ایرنا» در گزارشی از دستور علی‌اکبر ‌هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد برای ورود به این ماجرا خبر داد. در بخشنامه‌ای که حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد، خطاب به روسای واحدها و مراکز مستقر در استان‌های گیلان و مازندران صادر کرد، از «تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد مستقر در این استان‌ها» خواسته شده تا بر مبنای دستور‌ هاشمی رفسنجانی، «تمامی امکانات» را برای «رفع مشکلات مردم» به‌کار گیرند و «هر چه سریع‌تر نسبت به تشکیل کارگروه‌هایی برای امداد‌رسانی به هموطنان آسیب‌دیده در زمینه اسکان و تغذیه» اقدام کنند.

با این همه اما، این ادامه برف و سرما است که همچنان به بحران دامن می‌زند؛ علاوه‌بر آنکه مشکل قطعی گاز در استان مازندران گسترش یافته و سرمای شدید دمای هوا سبب قطع پراکنده گاز در هفت شهرستان مرکزی این استان از جمله «برخی نواحی شهری در شهرهای آمل، بابلسر، فریدونکنار، بابل، قائم‌شهر، سوادکوه و ساری» شده، تا زمان پایان این گزارش، خبرها از تعطیلی تمام جایگاه‌های سی‌ان‌جی تهران به‌دلیل قطعی گاز حکایت دارد. این خبر را «بیژن حاج محمدرضا» رئیس انجمن جایگاه‌داران عرضه‌کننده سوخت در گفت‌وگو با «ایسنا» مطرح کرده و دلیل این قطعی را «تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی» دانست که به قطع «گاز ۲۵۰ جایگاه‌ سی‌ان‌جی در استان تهران» منجر شده است.

مرگ ۶ نفر در پی بارش برف در استان گیلان

مرتضی رهبر، معاون درمانی علوم پزشکی گیلان به «ایسنا» گفت: آمار مصدومان ناشی از برف ۵۸۹ نفر بوده است که ۶ نفر نیز بر اثر حادثه مرتبط با برف فوت کرده‌اند.

معاون درمانی علوم پزشکی گیلان افزود: این تعداد بر اثر لغزش یا سقوط از ارتفاع فوت شده‌اند.