نشست ژنو ۲ که چندی پیش با هدف حل‌و‌فصل بحران سوریه و بدون حضور جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، تقریبا بدون هیچ دستاوردی پایان یافت؛ اما همچنان مذاکرات پشت پرده درباره برگزاری دور دوم این مذاکرات و همچنین بهره‌گیری از نقش ایران در این مساله ادامه دارد. دور نخست مذاکرات، «ایران» غایب اصلی این نشست بود؛ این در شرایطی است که بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، ابتدا از ایران برای حضور در این نشست دعوت کرد؛ اما چند ساعت بعد به دنبال فشارهای آمریکا و شرط مخالفان سوری مبنی بر شرکت نکردن آنها در این نشست در صورت حضور ایران، دعوت خود را پس گرفت. البته نقش عربستان سعودی در این ماجرا کاملا بارز بود. اکنون به دنبال حاصل نشدن هیچ نتیجه‏ای از دور نخست مذاکرات ژنو ۲، باز هم صحبت از نقش ایران در حل این بحران است. این بار آمریکا پیش‌قدم در ارائه طرحی برای ایفای نقش ایران و ارائه راهکار با هدف حل بحران سوریه شده است.

در این خصوص روزنامه «کمرسانت» روسیه نوشت که واشنگتن و مسکو درباره برگزاری نشستی در موازات نشست ژنو ۲ با حضور ایران و عربستان توافق کردند. به گزارش «ایسنا»، روزنامه روسی کمرسانت در خبری نوشت، آمریکا طرح جدیدی را به روسیه درباره مذاکرات ژنو ۲ درباره سوریه ارائه و پیشنهاد کرده که نشستی در موازات نشست ژنو۲ با حضور نمایندگان عربستان، ایران و ترکیه برگزار شود.

روزنامه مذکور به نقل از یک منبع دیپلمات روسی گزارش داد جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات اخیرش با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مونیخ پیشنهاد ویژه خود را برای تدوین راهکاری برای حل‌و‌فصل بحران سوریه مطرح و مسکو از این راهکار استقبال کرد.

یک منبع در وزارت خارجه آمریکا هم این خبر را تایید کرده‌است. هدف آمریکا و روسیه از تلاش برای برگزاری این نشست رسیدن به توافق میان کشورهای بزرگ منطقه خاورمیانه به‌ویژه ایران و عربستان با هدف پایان دادن به بحران سوریه است؛ این نشست با مشارکت پنج کشور ایران، عربستان، ترکیه، آمریکا و روسیه برگزار خواهد شد.

پیش‌تر مسکو پیشنهاد برگزاری نشستی منطقه‌ای را درباره سوریه داد؛ اما این پیشنهاد با مخالفت آمریکا روبه‌رو شد. دو طرف مسکو و واشنگتن امیدوار هستند برگزاری این نشست به موفقیت نشست ژنو۲ که قرار است دور دوم آن در تاریخ ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) برگزار شود، کمک کند.

نشست سه‌جانبه ایران، سوئیس و سوریه

از دیگر سو مدیرکل کمک‎های بشردوستانه سوئیس که برای برگزاری سومین دور گفت‌وگوهای سه‌جانبه جهت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه روز دوشنبه در راس هیاتی وارد تهران شد، اولین دور گفت‌وگوهای خود با حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه را آغاز کرد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه ایران که ریاست هیات ایرانی را در این نشست برعهده دارد، گفت: هیات سوئیسی به ریاست مانوئل بسلر و هیات سوری به ریاست حسام الا در این نشست شرکت کردند.

به گزارش «ایسنا»، در این دیدار درباره همکاری سه‌جانبه ایران، سوئیس و سوریه در موضوع کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سوریه گفت‌وگو و تبادل‌نظر صورت گرفت. امانوئل بسلر ضمن تشکر از ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست‎ها با اشاره به تلاش‌های کشورش برای ارسال کمک‌ها به سوریه گفت: «این مساله کاملا ماهیت انسان‎دوستانه دارد.»

امیرعبداللهیان در این دیدار از تلاش‎های انسان‎دوستانه دولت سوئیس در قبال مردم سوریه تشکر کرد و موفقیت این ابتکار عمل سه‌جانبه را دارای اهمیت دانست. او ابراز امیدواری کرد که در این دور مذاکرات درباره گام‌های عملی و اجرایی برای ارسال کمک‌ها توافق حاصل شود. معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به بهبود اوضاع و شرایط میدانی در سوریه، شرایط کنونی را برای ارسال کمک‌ها به مردم سوریه مناسب دانست.

در این دیدار همچنین درخصوص نشست ژنو ۲ و نتایج آن، گفت‌وگو و تبادل‌نظر صورت گرفت و دو طرف بر محوریت نقش مردم سوریه در هر گونه روند سیاسی در این کشور تاکید کردند. حسین امیرعبداللهیان ماه گذشته نیز برای شرکت در دومین کنفرانس کمک به آوارگان سوری به کویت سفر و در این کنفرانس مواضع جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از سوریه و کمک به مردم این کشور تبیین کرد.