نخستین خارجی‌ها از فرانسه آمدند

دنیای اقتصاد - هیات‌های تجاری و دیپلماتیک اروپایی برای به دست آوردن بازار تجاری ایران وارد رقابتی شدید با یکدیگر برسر ایران شده‌اند. دیروز، نمایندگان بیش از ۱۰۰ شرکت فرانسوی برای دیداری سه روزه به ایران آمدند تا با مسوولان سیاسی و تجاری ایران ملاقات و مذاکره کنند. این سفر بزرگ‌ترین نشانه آمادگی غرب برای از سرگیری سرمایه‌گذاری در ایران در یک دهه گذشته است. همزمان خبرگزاری‌ها از سفر قریب‌الوقوع یک هیات تجاری آلمانی به ایران خبر دادند. همچنین قرار است یک هیات هلندی نیز به زودی وارد ایران شود. روزنامه فایننشال‌تایمز به نقل از تحلیلگران اقتصادی نوشت که بازار کشور هشتاد میلیونی ایران برای شرکت‌های اروپایی بسیار هیجان‌انگیز است و آنها برای دسترسی به این بازار شتاب دارند تا پیش از آمریکایی‌ها به فرصت‌هایی که بازار ایران پیش روی آنها می‌گذارد، دست پیدا کنند. به موازات ورود هیات‌های تجاری به ایران، دیپلمات‌های غربی هم برای ورود به ایران صف کشیده‌اند. علاوه‌بر وزیر خارجه سوئد که دیروز به تهران آمد، قرار است به زودی وزرای خارجه لهستان و بلژیک هم به تهران بیایند. نمایندگان بیش از 100 شرکت فرانسوی به تهران آمدند

مسابقه شرکت‌های غربی برای ورود به بازار ایران

گروه خبر- نمایندگان بیش از صد شرکت فرانسوی دیروز، دوشنبه، برای دیداری سه روزه به ایران آمدند تا با مسوولان سیاسی و تجاری ایران ملاقات و مذاکره کنند. این سفر بزرگ‌ترین نشانه آمادگی غرب برای از سرگیری سرمایه‌گذاری در ایران در یک دهه گذشته است.

به گزارش منابع خبری، در میان این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های بزرگ توتال، آلستوم، رنو و تله‌کوم اشاره کرد. در این هیات نمایندگان دولت فرانسه هم حضور دارند، اما دو شرکت بزرگ هسته‌ای فرانسه؛ یعنی EDF و آره‌وا نماینده‌ای ندارند.

پی‌یر موسکوویسی، وزیر بازرگانی فرانسه روز یکشنبه در همین‌باره گفت که هدف از این سفر «رساندن این پیام است که اگر تحریم‌ها سبک‌تر شوند، فرانسه در ایران فرصت‌های تجاری فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.» او اضافه کرد که پیام نهفته این است که ایران تشویق شود.

همچنین یک هیات تجاری آلمانی متشکل از شرکت‌های تخصصی در صنعت مواد غذایی و بهداشت، صنایع قطعات یدکی خودرو و همچنین شرکت‌های برنامه‌ریزی شهری و مهندسی نیز اواخر ماه فوریه به ایران سفر می‌کنند؛ ضمن اینکه یک هیات هلندی نیز انتظار می‌رود به‌زودی راهی ایران شوند.

این در شرایطی است که ایران و ۶ قدرت جهانی، سوم آذر به توافق رسیدند که ایران بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف یا کُند، کند و در قبال آن غرب از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کند و برخی تحریم‌ها را کاهش دهد.

از آن زمان مذاکرات ایران و ۱+۵ و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدن به راهکاری که کشورهای غربی را از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن کند در جریان بوده و دور بعدی آن نیز دو هفته دیگر برگزار خواهد شد. سفر این هیات فرانسوی، نشان‌دهنده آمادگی غرب برای از سرگیری مناسبات تجاری و صنعتی با ایران است که در ده سال گذشته و با شدت گرفتن تحریم‌ها از آن کاسته شده‌بود.

موضوع هسته‌ای ایران باعث شده‌بود تا هم بازار پرسود ایران از دسترس شرکت‌های غربی دور بماند و هم ایران از سرمایه‌گذاری غرب در زمینه‌های صنعتی و علمی و انتقال تکنولوژی محروم بماند.

با این همه دست‌اندرکاران فرانسوی هم تاکید کرده‌اند که هیچ قراردادی در این سفر امضا نخواهد شد و هدف برقراری ارتباط و تبادل نظر است، اما به گفته امیر محبیان تحلیلگر سیاسی که با «ایرنا» سخن می‌گفت، سفر هیات فرانسوی نشانه این است که «تابوی تحریم‌ها در هم شکسته است.» به جز فرانسه نمایندگان تجاری و صنعتی چند کشور اروپایی دیگر از جمله آلمان و هلند هم به‌زودی به ایران سفر می‌کنند.

این در شرایطی است که کارل بیلت، وزیر خارجه سوئد هم دیروز به تهران آمد و اواخر ماه فوریه نیز رادوسلاوسیکورسکی وزیر خارجه لهستان از ایران دیدار خواهد کرد. «ایسنا» هم روز یکشنبه گزارش داد که دیدیر ریندرز، وزیر امور خارجه بلژیک برای دیدار و رایزنی با مقامات ایران اوایل اسفندماه به ایران می‌آید. در سفر وزیر امور خارجه بلژیک به ایران قرار است دو طرف ضمن بررسی روابط دو جانبه درباره موضوعات مربوط به مذاکرات ایران و ۱+۵، روابط ایران و اتحادیه اروپا و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو ‌کنند.

اما بونینو وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در ماه دسامبر (دی) به تهران آمد. دیدار اخیر وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا، جک استراو و رئیس سابق سازمان ملل، کوفی عنان نیز باید به این فهرست اضافه شود.

همزمان گزارش‌های تایید نشده نیز حاکی است که شرکت‌های آمریکایی هم از طریق نمایندگان خود در کشورهای دیگر مذاکرات خود را بامقامات عالی رتبه ایران شروع کرده‌اند.

روزنامه فایننشال تایمز از قول یک تحلیلگر اقتصادی نوشته است، وقتی که نمایندگان تجاری اروپایی از محل مذاکره با مقامات ایرانی خارج می‌شوند، گاهی نمایندگان شرکت‌های آمریکایی را می‌بینند که وارد محل مذاکره می‌شوند. به گفته این تحلیلگر با اینکه حضور آمریکایی‌ها فرصت‌های اروپایی‌ها را محدود خواهد کرد؛ اما سبب دلگرمی آنها می‌شود که تحریم‌ها لغو خواهند شد.

با اینکه لغو تحریم‌ها فعلا موقت و بسیار محدود است، اما تحلیلگران از ایجاد فضای تازه‌ای خبر می‌دهند.

آنها معتقدند بازار کشور هشتاد میلیونی ایران، برای شرکت‌های اروپایی بسیار هیجان‌انگیز است و آنها برای دسترسی به این بازار شتاب دارند تا پیش از آمریکایی‌ها به فرصت‌هایی که بازار ایران پیش روی آنها می‌گذارد، دست پیدا کنند. خودروسازی ایران که وابستگی زیادی به دو شرکت فرانسوی رنو و پژو دارد در سال‌های اخیر از تحریم‌ها به‌شدت لطمه دیده‌‌ است و در ۲ سال گذشته عملا به رکود رسیده بود.

رنو که پیش از اعمال تحریم‌ها سالانه صدهزار خودرو به ایران می‌فروخت ارسال قطعات و کارشناسان را به ایران هفته پیش از سر گرفته و گفته می‌شود در نیمه اول سال جاری میلادی تولید خودروهای رنو شتاب خواهد گرفت.

پژو نیز که تقریبا یک‌سوم بازار ایران را در سال ۲۰۱۱ در دست داشت و نزدیک به نیم میلیون خودرو به ایران فروخت (دومین بازار بزرگ این شرکت پس از بازار داخلی فرانسه) سال گذشته، ۱۲۰ میلیون یورو از سود عملیاتی خود را در ایران از دست داد؛ اما این شرکت هم به‌زودی فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

علی آهنی سفیر ایران در فرانسه اخیرا گفته‌است که «فرانسه در سال ۵/۴ میلیارد یورو با ایران در بخش‌های مختلف تبادل تجاری داشت، اما این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۴۰۰ هزار یورو کاهش یافت.»

ایران در دیگر زمینه‌های علمی و صنعتی از جمله در صنایع نفت و گاز هم زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی دارد.

از زمان روی‌کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، ایران سیاست‌های معتدل‌تری در روابط خارجی خود اتخاذ کرده‌است.

این سیاست تاثیر خود را در توافق موسوم به توافق‌نامه ژنو نشان داد که روند فزاینده تحریم‌ها را متوقف کرد و دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش خود را برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های بیشتر در کنگره این کشور به‌کار گرفته است.

با اینکه آمریکا تاکید کرده فعلا تحریم‌های بانکی و نفتی به قوت خود باقی خواهند ماند و مذاکرات ایران و ۱+۵ به گفته کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ممکن است بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود، طول بکشد؛ اما به نظر می‌رسد خوش‌بینی از موفقیت مذاکرات و لغو تحریم‌ها به حدی رسیده که نمایندگان اقتصادی و تجاری غربی برای بازگشت به بازار ایران اعتماد به نفس کافی پیدا کرده‌اند.