رمزگشایی هیلاری کلینتون از عقب‌نشینی تحریمی آمریکا

هیلاری کلینتون: نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که وضع تحریم‌های یکجانبه در مقطع فعلی، آینده رسیدن به یک توافق اتمی جامع با ایران را به خطر خواهد انداخت اگر دنیا به این نتیجه برسد که مذاکرات با ایران به‌دلیل اقدام کنگره در وضع تحریم جدید شکست خورده است نه فقط کشورهایی مانند روسیه و چین، بلکه بعضی از نزدیک‌ترین کشورهای دوست ما نیز احتمالا به تعهدات خود (در مورد اجرای تحریم‌ها) عمل نخواهند کرد در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا مطرح شد

مخالفت هیلاری کلینتون با تشدید تحریم‌ها علیه ایران

ظریف: فرصت تاریخی برای رابطه با ایران پیش آمده‌است

گروه دیپلماسی- در شرایطی که مذاکرات هسته‎ای ایران و گروه ۱+۵ و تلاش طرفین برای رسیدن به یک توافق جامع هر روز وارد مرحله جدیدتری می‎شود، دو طرف اصلی این مذاکرات یعنی ایران و آمریکا نسبت به فرصت ایجاد شده بسیار خوش‌بین هستند؛ از یک سو وزیر خارجه ایران در مونیخ از ایجاد فرصت تاریخی برای جامعه بین‎الملل با هدف ایجاد رابطه با ایران خبر داده و از سوی دیگر وزیر خارجه پیشین آمریکا اعلام کرده‌است که وضع تحریم‌های یکجانبه در مقطع فعلی، آینده رسیدن به یک توافق اتمی جامع با ایران را به خطر خواهد انداخت. همچنین ظریف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «فونیکس» گفت: هولوکاست یک تراژدی وحشتناک بود که هرگز نباید دوباره اتفاق بیفتد. او درباره مذاکرات هسته‎ای نیز گفت اگر طرفین به توافق نرسند، ایران سطح غنی‌سازی را به سطح بالای ۲۰درصد خواهد رساند، ولی باید تلاش کرد که چنین نشود.

وزیر خارجه ایران که از جمعه تا یکشنبه برای شرکت در پنجاهمین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‎برد، در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات هسته‏ای ایران گفت: «مذاکرات هسته‌ای مدت‎های مدیدی است که ادامه دارد؛ آنچه می‎توانم وعده دهم این است که همچنان به مذاکره ادامه خواهیم داد. دومین مساله مورد نیاز، ایجاد فضایی لازم برای تعامل است و معتقدم ما در شرایط کنونی، در چنین مسیر و تقاطع تاریخی قرار داریم که می‎توانیم رابطه میان ایران و جامعه بین‎المللی را ایجاد کنیم.» به گفته وزیر خارجه ایران، این روش دارای بهترین تضمین است و جدایی هر یک از طرفین از این مذاکرات، اقدامی اشتباه و احمقانه خواهد بود. به گزارش «ایسنا»، وزیر خارجه ایران در رابطه با فضای فعلی می‎گوید: «فرصت لازم فراهم شده‌است؛ این فرصتی تاریخی است و ما باید این فرصت را مغتنم بشماریم و اگر چنین عمل نکنیم و به توهمات و افکار باطل بیندیشیم، در سال‌های بعد افسوس آن را خواهیم خورد.» به گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف ادامه داد: «معتقدم گام نخست برداشته شده‌است. در حقیقت ایران دو گام در این مسیر برداشته ‌است: یکی در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گام بعدی را در قبال گروه ۱+۵؛ این آغاز مهمی به شمار می‎رود.» ظریف همچنین صبح روز گذشته در صفحه رسمی فیس‌بوک خود، گزارش کوتاهی از سفرش به مونیخ منتشر کرد. او در رابطه با جلسه‎ای که درباره ایران بود توضیح داد: «برنامه رسمی دیگر، جلسه‎ای درباره ایران بود که به صورت پنل با حضور بنده، مدیرکل آژانس، وزیر خارجه سوئد (که مستقیما عازم ایران شد و شاید زودتر از من به ایران برسد) و یک سناتور آمریکایی و به ریاست رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد؛ همچنین بسیاری از مقامات مهم شرکت‌کننده در اجلاس به‌عنوان شنونده در این جلسه حضور داشتند. بحث‌ها بیشتر درباره موضوع هسته‌ای بود.»

او همچنین ملاقات‎ها و دیدارهایی را که انجام داده بود نیز تشریح کرد؛ «در حاشیه جلسه، چندین ملاقات و مصاحبه هم داشتم. دبیرکل سازمان ملل متحد، خانم اشتون، مدیرکل آژانس، اخضر ابراهیمی، نخست‌وزیر لبنان، وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، اتریش، فنلاند، بوسنی، اسلواکی، اوکراین و... دبیر شورای امنیت ملی هند، رئیس کمیسیون خارجی و معاون فراکسیون اکثریت پارلمان آلمان و تعدادی از متفکران و متنفذین سیاسی غیردولتی آمریکایی و اروپایی برای ملاقات به محل اقامت بنده آمدند. با وزیر خارجه آلمان هم در محل استقرارش در کنار سالن کنفرانس ملاقات داشتم. تعدادی هم مصاحبه داشتم، از جمله با شبکه خبری ZDF، فرانکفورتر آلگماینه، شبکه ARD و یورونیوز.»

هولوکاست یک تراژدی کشتار وحشتناک بود

وزیر خارجه ایران یکشنبه عصر مونیخ را به مقصد برلین ترک کرد و آن‌گونه که خودش توضیح داده بعد از یک صبحانه کاری با صاحبان صنایع آلمان و نیز سخنرانی در موسسه مطالعات بین‌المللی آلمان، به تهران بازمی‎گردد. او در برلین با شبکه فونیکس آلمان نیز یک مصاحبه مفصل داشت؛ ظریف در این گفت‌وگو از نقض حقوق بشر در رژیم صهیونیستی شدیدا انتقاد و تاکید کرد که نقض حقوق بشر در اسرائیل غیر قابل تحمل است و پذیرفتنی نیست. او گفت کشتار دسته جمعی یهودیان در جنگ جهانی دوم یک تراژدی کشتار وحشتناک بود که هرگز نباید دوباره اتفاق بیفتد.

ظریف توضیح داد حقوق ملت فلسطین از شصت سال پیش نقض می‎شود. این در شرایطی است که ایران نمی‎تواند این مساله را قبول کند که برخی کشورها از اقدامات غیر قانونی برای تهدید دیگران استفاده می‎کنند. او همچنین به مساله هسته‏ای ایران اشاره کرد و گفت که ایران می‎خواهد به این شکاف بی‌اعتمادی با غرب پایان دهد. ظریف گفت: «ما می‎خواهیم به این دور باطل خاتمه دهیم و از همه راه‎ها استفاده کنیم تا بار دیگر اعتمادسازی کنیم.» وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه فونیکس آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا ایران شمار سانتریفیوژها را به سطح ۴ هزار دستگاه تقلیل خواهد داد، گفت که باید امکانات و نظرات مختلف را همه جانبه مورد بررسی قرار داد. او در ادامه تاکید کرد در صورتی که طرفین به توافق نرسند، ایران سطح غنی‌سازی را به بالای ۲۰درصد خواهد رساند؛ ولی باید تلاش کرد که چنین نشود.

کلینتون به صف مخالفان تحریم ایران پیوست

این در شرایطی است که در داخل آمریکا نیز هر روز حلقه حامیان تحریم ایران کوچک‌تر و تنگ‎تر می‏شود؛ زیرا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق ایالات‌متحده، که در دور اول ریاست‌جمهوری باراک اوباما بار‌ها خواهان وضع تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران شده بود، اخیرا طی نامه‌ای به یک سناتور دموکرات آشکارا با اقدام احتمالی کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده ‌است. او در نامه‌ای به سناتور کارل لوین، رئیس دموکرات کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، از موضع اوباما که به شدت با تشدید تحریم‌ها مخالف است، حمایت کرده‌است. متن این نامه روز یکشنبه توسط سناتور لوین در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. هیلاری کلینتون می‌نویسد: نهادهای اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که وضع تحریم‌های یکجانبه در مقطع فعلی، آینده رسیدن به یک توافق اتمی جامع با ایران را به خطر خواهد انداخت و او با این نظر موافق است. به گفته کلینتون، اقدام احتمالی کنگره به موقعیت دیپلماتیک آمریکا در مورد ایران لطمه خواهد زد و در جبهه متحد قدرت‌های بزرگ در برابر ایران شکاف ایجاد خواهد کرد. هیلاری کلینتون می‌گوید: «اگر دنیا - به غلط یا به درست - به این نتیجه برسد که مذاکرات با ایران به‌دلیل اقدام کنگره ایالات‌متحده شکست خورده است نه فقط کشورهایی مانند روسیه و چین، بلکه بعضی از نزدیک‌ترین کشورهای دوست ما نیز احتمالا به تعهدات خود (در مورد اجرای تحریم‌ها) عمل نخواهند کرد.» این سخنان کلینتون در پاسخ به نامه سناتور لوین مطرح شده که از او پرسیده بود به‌عنوان وزیر امور خارجه سابق، در مورد پیش‌نویس طرح تحریمی تازه‌ای که مدتی است در مجلس سنا مطرح شده است، چه نظری دارد.

واریز بخش اول دارایی آزاد شده به حساب ایران

از دیگر سو بر اساس توافق ژنو، روز گذشته اولین قسط ۵۵۰‌میلیون دلاری ایران که به حساب یک بانک در سوئیس واریز شده بود، به حساب‏های بانکی ایران منتقل شد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت این خبر را تایید کرده است. در پی اجرای برنامه اقدام مشترک از ۳۰ ژانویه قرار بود مبلغ ۴/۲ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران بر اساس توافق ایران و ۱+۵ در هشت قسط به حساب ایران واریز شود.

رمزگشایی هیلاری کلینتون از عقب‌نشینی تحریمی آمریکا