دنیای اقتصاد- عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و معاون وزیر امور خارجه، دیروز درباره اولین قسط بازپرداخت دارایی‌های مسدود شده ایران، گفت: این قسط به یکی از بانک‌های سوئیس واریز شده ‌است و روز دوشنبه (فردا) و پس از پایان تعطیلات آخر هفته در اروپا و آمریکا از طریق این کشور پرداخت خواهد شد. واریز دارایی‌های مسدودشده ایران به مبلغ ۲/۴ میلیارد دلار، مهم‌ترین تعهد غرب در توافق هسته‌ای ژنو در برابر تعلیق داوطلبانه بخش‌هایی از برنامه غنی‌سازی ایران بود که قسط اول آن به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار فردا، دوشنبه، به ایران باز خواهد گشت. غرب نخستین تعهد خود را انجام داد

آزادسازی دلارهای ایران کلید خورد

گروه دیپلماسی- عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و معاون وزیر امور خارجه، دیروز درباره اولین قسط بازپرداخت دارایی‌های مسدود شده ایران گفت که این قسط به یکی از بانک‌های سوئیس واریز شده‌ است و روز دوشنبه (فردا) و پس از پایان تعطیلات آخر هفته در اروپا و آمریکا از این طریق به ایران پرداخت خواهد شد.

واریز دارایی‌های مسدود شده ایران به مبلغ ۲/۴ میلیارد دلار مهم‌ترین تعهد غرب در توافق هسته‌ای ژنو در برابر تعلیق داوطلبانه بخش‌هایی از برنامه غنی‌سازی ایران بود که به نظر می‌رسد قسط اول آن به مبلغ ۵۵۰‌میلیون دلار فردا دوشنبه به ایران باز خواهد گشت. در همین‌باره، عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم ترحیم خواهر مرتضی بانک، معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسش «ایرنا» درباره پرداخت اولین قسط از دارایی‌های مسدود شده ایران به دلیل همزمانی روز شنبه با تعطیلات آخر هفته در کشورهای اروپایی و آمریکا گفت پول روز دوشنبه واریز خواهد شد. عراقچی در همین‌باره افزود: «تا آنجا که اطلاع دارم همه اقدامات لازم انجام شده و نقل و انتقالات صورت گرفته و پول به حساب مربوطه در سوئیس واریز شده‌است.»

عراقچی در عین حال تاکید کرد: «به دلیل تعطیلات آخر هفته در اروپا (روزهای شنبه و یکشنبه) عملیات بانکی انتقال آن به حساب بانک مرکزی روز دوشنبه انجام می‌شود. بنابراین از نظر ما هیچ مشکل خاصی وجود ندارد.» براساس توافق ژنو یا همان «برنامه اقدام مشترک ایران و ۱+۵، مبلغ ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران ناشی از درآمدهای نفتی طبق جدول زمان‌بندی مشخص‌ شده‌ای در هشت قسط آزاد خواهد شد. بر این اساس، نخستین قسط در اول فوریه (۱۲ بهمن) به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار به حساب مربوطه در سوئیس واریز شده است.

قسط دوم در اول مارس (۱۰ اسفند) به مبلغ ۴۵۰‌میلیون دلار، قسط سوم در ۷ مارس (۱۶ اسفند)به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط چهارم در ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین ۹۳) به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، قسط پنجم ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین)۴۵۰ میلیون دلار و قسط‌های ششم، هفتم و هشتم به ترتیب در تاریخ‌های ۱۴ مه‌(۲۴ اردیبهشت)، ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) و ۲۰‌‌ژوئیه (۲۰ تیر ۹۳) هر یک به مبلغ ۵۵۰‌میلیون دلار پرداخت خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره هسته‌ای همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا مکان مذاکرات جامع از نیویورک به وین تغییر کرد؟ گفت: «اخبار پیشین هیچ کدام مستدل و قطعی نبود. تنها قرار بود مذاکرات در یکی از مقرهای سازمان ملل برگزار شود.»

عراقچی در عین حال گفت: «شرایط سیاسی در نیویورک برای برگزاری مذاکرات چندان آمادگی برای این منظور نداشت و از سوی دیگر ژنو در ۱۱ فوریه میزبان دور بعدی مذاکرات نمایندگان دولت سوریه و معارضان است که خیلی مطلوب نبود مذاکرات تداخل یابد؛ از این رو، وین مناسب‌ترین مکان برای برگزاری مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد: «محل خیلی مهم نیست، محتوای مذاکرات مهم است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.» معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره سطح مذاکرات ۲۸ بهمن ماه در وین، پایتخت اتریش گفت: «مذاکرات با حضور محمد جواد ظریف، وزیرامورخارجه و خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود و مدیران سیاسی وزارت خارجه هر هفت کشور نیز حضور خواهند داشت.» او همچنین درباره اینکه آیا ایران این دور از مذاکرات را براساس طرح جامعی که از قبل ارائه کرده بود، ادامه می‌دهد یا اینکه طرفین با پیشنهادهای جدی وارد مذاکره می‌شوند، گفت: «مسلما در هر دوره‌ای ما ایده‌ها و پیشنهادات جدیدی ارائه خواهیم داد اما اصول ما در مذاکرات مشخص بوده و آن دفاع از حقوق مسلم ملت ایران است.»