گروه دیپلماسی- منابع خبری ترکیه اعلام کردند که رئیس‌جمهور ایران احتمالا یکم اسفندماه به ترکیه سفر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه تودی زمان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران احتمالا یکم اسفند به ترکیه سفر می‌کند. پیش از این، وزرای خارجه دو کشور طی دیدارهایی درباره مقدمات این سفر رایزنی کرده بودند. همچنین تهران هفته گذشته میزبان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور بود. روابط تهران- آنکارا طی ماه‌های اخیر رو به گسترش بوده‌است و علاوه بر توافقات دوجانبه برای گسترش تبادلات تجاری، دو کشور در تلاشند مواضع خود را در قبال بحران سوریه هماهنگ کنند.

همزمان رجب طیب اردوغان، نخست‌‎وزیر ترکیه که هفته گذشته به تهران سفر کرده‌بود در اظهارنظری گفت که دولت ترکیه و جمهوری اسلامی درباره سوریه به توافق نرسیده‌اند.

اردوغان اضافه کرد تا زمانی که ایران با کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، از قدرت مخالفت می‌کند، رسیدن به یک موضع مشترک در این زمینه ممکن نخواهد بود.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داده‌‌ است: «ایران می‌گوید خواست برکناری اسد بدون نابودی گروه‌های تروریستی بی‌معنا است؛ اما ما می‌گوییم این گروه‌ها چند سال پیش در سوریه نبودند. آنها خود را در سوریه اسد تثبیت کرده‌اند.»

مساله فعالیت گروه‌های اسلامگرای افراطی در سوریه که بعضا با شبکه تروریستی القاعده ارتباط دارند، نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است. این گروه‌ها به خشونت شدید و در مواردی درگیری با سایر شورشیان مسلح می‌پردازند.

حکومت سوریه و پشتیبانانش، از جمله ایران، به شدت با این گروه‌های تروریستی مخالفت و علیه‌ آنان مبارزه و تبلیغات می‌کنند. محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که اکنون برای شرکت در نشست امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده‌است در حاشیه این نشست در گفت‌و‌گو با شبکه خبری پرس تی‌‌وی در همین‌باره گفت: «افراطی‌گری در این کشور (سوریه) تهدیدی برای همه کشورها است. همچنان که این تهدید در افغانستان، چچن، لیبی و عراق نیز محدود نماند. این یک تهدید جهانی است. من قصد نام بردن از کشور یا افراد خاصی را ندارم؛ اما با اطمینان می‌گویم کسانی که از آنها حمایت کنند، در انتها خودشان نیز قربانی این اقدام می‌شوند؛ چون این گروه‌ها حد و مرزی نمی‌شناسند و ارزشی برای حقوق انسان‌ها قائل نیستند، این تهدیدی منطقه‌ای و جهانی است، بسیار مهم است که در مقابله با آن متحد شویم.»

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش درباره سوریه گفت که مساله دیگری که با ایران در میان گذاشته مساله تشکیل دولت موقت انتقالی در سوریه است. اردوغان مدعی است که این دولت نمی‌تواند شامل «کسانی باشد که به خشونت دست زده‌اند.»

ترکیه یکی از محوری‌ترین حامیان مخالفان بشار اسد است و کمک‌های سیاسی و تدارکاتی در اختیار آنان می‌گذارد.