سایت خبری انتخاب، چهارمین بخش گفت‌وگوی اختصاصی خود با آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را منتشر کرد که در آن‌ هاشمی از فسادهای سال‌های اخیر انتقاد می‌کند و می‌گوید که «طی این چند سال فسادهای بسیار زیادی اتفاق افتاد که هنوز بعضی‌هایش رو نشده است.» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی نقش نهادهای نظامی در اقتصاد کشور با اشاره به «قانون اساسی» گفت که «در قانون اساسی ما آمده است که نیروهای نظامی در زمان صلح که ظرفیت بالایی دارند نباید معطل بمانند و به انتظار جنگ بنشینند. همچنین در قانون آمده که باید در زمان صلح دولت از آنها در عمران کشور استفاده کند تا کار کنند. ماشین‌آلات و انسان‌های تحصیلکرده و با تجربه دارند.» او با بیان اینکه «بعد از جنگ در دولت سازندگی این کار را انجام داده‌ام» بر این نکته تاکید کرد که «آن موقع پیمانکار در داخل کشور به آن اندازه نبود و این باعث می‌شد که رقابت‌ها به گونه‌ای نباشد که قیمت‌ها را تعدیل کند. اگر ما رقیبی نداشتیم؛ خیلی گران تمام می‌شد. من هنوز آن موقع جانشین فرمانده کل قوا بودم و همان موقع از نیروهای نظامی و انتظامی و همه خواستم که از امکانات مهندسی فراوانی که در اختیار دارند، در طرح‌ها وارد شوند که خیلی هم موثر بود.»

هاشمی، اما گفت که «سبک فعلی را قبول ندارم که برخی نهادها تبدیل به رقیبی در مالکیت تبدیل شوند.» آنها در آن زمان مالک نبودند و حق پیمانکاری را ارزان‌تر از دیگران می‌گرفتند.

هاشمی در تشریح نظر خود درباره فرآیند دور زدن تحریم‌ها، با بیان اینکه «خیلی از جزئیات را نمی‌دانم؛ چون اینها را به ما نمی‌گفتند» دستور رئیس‌جمهور درباره تشکیل ستاد برخورد با ویژه‌خواری را «کاری درست» قلمداد کرد و گفت: «فسادهای زیادی در سال‌های اخیر در خیلی از زمینه‌ها؛ در بانک‌ها، در وام‌ها، در خریدها، در دور زدن تحریم‌ها و بسیاری از مسائل دیگر اتفاق افتاد. بعضی جاهایش را می‌بینید که علنی می‌شود و چیزهایی هم هست که هنوز حالت سری دارد و رو نمی‌شود. این جزو وظایف رئیس‌جمهور است و ایشان به موقع این وظیفه را محول کردند که اول اطلاعات جمع کند؛ یعنی معاون اول ایشان موارد را پیدا کنند و بعد به مواردی که لازم باشد؛ ورود و هر چه حق است؛ عمل کنند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این گفت‌وگو تحلیل خود را از وضعیت اقتصادی کشور ارائه داد. او با تاکید بر اینکه «الان وضعیت اقتصادی هیچ خوب نیست و مقدار زیادی از منابع مهم ما معطل مانده»، گفت: «گرانی و تورم مردم را اذیت می‌کند. پخش کردن پول هم به آن شکل که می‌شد؛ جواب نمی‌دهد؛ بلکه تورم را اضافه‌تر می‌کند.»‌ هاشمی با بیان اینکه سیستم اقتصادی از مسیر خود خارج شده گفت که «همین هدفمند کردن یارانه‌ها که کار لازمی بود؛ به شکل بدی اجرا شد که عوارضش را می‌بینیم. منابع کشور معطل مانده‌اند.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز «نارضایتی از وضع حاضر» به این نکته نیز اشاره کرد که «توقعی هم نمی‌توانیم از دولت داشته باشیم که بدون گام‌های قبلی بتواند این را اصلاح کند. الان منابع دولت خیلی محدود است.» ‌هاشمی «دست دولت برای اقدامات بزرگ زیربنایی و روبنایی» را «خالی» توصیف کرد و راه‌حل آن را «اصلاح مدیریت‌ها» و «از بین رفتن مزاحمت‌های خارجی» توصیف کرد و گفت: «می‌توانیم در دولت ۴ ساله آقای روحانی به آنجا برسیم، مگر اینکه موانعی پیش بیاید.»