پیشرفت خوبی در اجرای توافقنامه ژنو با ایران داشتیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به گفت‌وگوهای کارشناسی اخیر ایران و ۱+۵ گفت: پیشرفت خوبی در گفت‌وگوها درباره اجرای توافق ژنو داشته‌ایم. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه در خصوص اجرای توافق اخیر ایران و ۱+۵ در «ژنو» تصریح کرد که ما پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات خود در زمینه اجرای توافق نامه ژنو به دست آوردیم. او ادامه داد: گام نهایی در این فرآیند این بود که شرکت‌کنندگان در نشست کارشناسی برای تعطیلات به پایتخت‌های خود بازگشتند، تا در خصوص برخی از موضوعات مشورت کنند.

احتمالا این هفته یا به زودی گردهم جمع‌ می‌شویم، تا مذاکرات بیشتری در این زمینه صورت دهیم و امید است که ما بتوانیم به زودی آن را نهایی کنیم. ما بسیار نزدیک شدیم. ما تنها باید برخی از جزئیات را نهایی کنیم. مری هارف ادامه داد زمانی که اجرای توافق‌نامه ژنو نهایی شود، بازه زمانی ۶ ماهه اجرا خواهد شد. او در ارتباط با موضوع سوریه تصریح کرد که دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که امروز دعوت‌نامه‌هایی را برای طرفین سوری و شرکت‌کنندگان بین‌المللی خواهد فرستاد. لیست مدعوین در نشست سه‌جانبه ۲۰ دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی مشخص شد و همان‌طور که آن موقع نیز گفتیم، هنوز تصمیمی درباره ایران گرفته نشده است.

هارف در خصوص حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی سوریه، گفت: در ارتباط با حضور ایران، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، بر موضع ما تاکید کرد که ایران ‌باید آشکارا بیانیه ژنو یک را بپذیرد، تا بتواند در کنفرانس ژنو۲ شرکت کند. اما با این حال، هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است. قبل از ژنو ۲، کری بحث‌ها و سفرهایی درباره این نشست خواهد داشت، اما من فکر می‌کنم بحث‌های کری با روس‌ها بر ایران متمرکز باشد و البته درباره راهکار‌های آماده‌سازی کنفرانس ژنو ۲ نیز بحث‌هایی صورت می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره دلیل آنکه کری و لاوروف درباره حضور ایران تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: قطعا آنها نظراتشان را می‌دهند چون بخش کلیدی این کنفرانس و برنامه‌ریزی آن هستند. هنوز ایده‌ای درباره زمان تصمیم‌گیری درباره حضور ایران ندارم.

هارف تصریح کرد که اگر ایران در این نشست شرکت کند، اعتقادی ندارد که به‌عنوان پیش‌شرط اسد باید کناره‌گیری کند و روس‌ها هم چنین نظری دارند.

هارف مجددا تصریح کرد که ایران باید آشکارا بیانیه ژنو یک را بپذیرد تا در ژنو ۲ در سطح وزیر شرکت کند. بحث‌هایی درباره اینکه شاید بتوانند در سطح پایین‌تری حضور داشته باشند، صورت گرفته است.

شایعات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است، اما نظر ما این است که در سطح پایین نیز ایران باید نشان دهد تمایل دارد نقش سازنده‌ای را در این فرآیند ایفا کند تا بتواند بخشی از این کنفرانس باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که سازمان ملل باید درباره حضور ایران (در سطح وزیر) تصمیم بگیرد، اما در سطح پایین‌تر هم باید ایران نشان دهد که می‌خواهد نقش سازنده‌ای در سوریه داشته باشد.