پرداخت یارانه برای دوران گذار است

حسن روحانی در اولین نشست استانداران با صدایی گرفته و با قاطعیت از ادامه پرداخت یارانه نقدی سخن گفت و تاکید کرد: «باید به مردم توضیح بدهیم که پرداخت یارانه‌ها برای دوران گذار است.» رئیس دولت یازدهم با گله از دامن گرفتن برخی شایعات پیرامون پرداخت نکردن یارانه‌های نقدی به ازای در اختیار دادن سبد کالایی گفت که «دولت قصد ندارد پرداخت یارانه را به کسانی که یارانه می‌گیرند، قطع کند» و در ادامه تاکید کرد که ادامه پرداخت یارانه به کسانی که نیازمند آن نیستند «دوباره بی‌عدالتی را ایجاد خواهد کرد.» او وعده داد برنامه‌های تازه‌ای درخصوص اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و «در اختیار دادن سبد کالایی به اقشار فرودست جامعه» بیشتر به‌دلیل وضعیت نامطلوب معیشت مردم است. روحانی کمافی‌سابق به لزوم حفظ تعامل دولت با مجلس تاکید کرد و گفت: «نباید از اقدامات مجلسیان رنجید.»

دولت قصد ندارد یارانه نقدی را حذف کند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت قصد ندارد پرداخت یارانه نقدی را به کسانی که یارانه می‌گیرند، متوقف کند، گفت: «این صحبت‌هایی که اخیرا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، درست نیست. البته ممکن است در کنار یارانه نقدی، یارانه کالایی نیز گنجانده شود. روحانی همچنین با اشاره به «برنامه دولت برای ادامه مسیر هدفمندی یارانه‌ها»، گفت: «موضوع هدفمندی یارانه‌ها که این روزها به کرات در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود بحث جدی دولت است. در مساله یارانه‌ها اساس بحث این بود که ما قیمت‌ها را واقعی کنیم، تا سرمایه‌گذاری درست انجام و عدالت اجتماعی محقق شود و در ارتباط با آن قانونی در مجلس به تصویب رسید، ولی در اجرا با مشکلاتی همراه بود.» به اعتقاد رئیس دولت یازدهم باید زیروبم هدفمندی را به مردم توضیح داد، چون «مردم فکر می‌کنند هدفمندی هم مثل حقوق هسته‌ای حقی مسلم است». او در ادامه سخنانش در مورد هدفمندی یارانه‌ها گفت: «یارانه برای اشخاص کم درآمد به جهت یاری به آنان پرداخت می‌شود و آیا باید به آنانی که نیازی به یارانه ندارند یارانه پرداخت شود. در شرایطی که منابع کمبود دارد و پرداخت آن باری است بر دوش ملت و ادامه روند پرداخت یارانه به افرادی که نیازی ندارند دوباره بی‌عدالتی را ایجاد خواهد کرد.»

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه «باید به مردم توضیح داد یارانه برای حل مشکلات در دوران گذار است» گفت: «کشوری که می‌خواهد از وضع اقتصاد سوبسیدی به وضع اقتصاد سالم برسد باید از یارانه استفاده کند تا اقشار آسیب‌پذیر دچار مشکل نشوند و این اقشار زیر بار حذف یارانه‌ها له نشوند.» روحانی در جریان توضیحات خود در مورد پرداخت یارانه‌ها به چالش‌هایی که دولت یازدهم در رابطه با شناسایی دهک‌های مختلف با آن مواجه شده است، اشاره کرد. او در این باره گفت: «دولت گذشته در شناسایی درست و کامل دهک‌های درآمدی دچار مشکل شد که البته به‌دلیل سختی این کار و ما نیز که امروز پیگیر این موضوع هستیم، می‌بینیم که این کار چقدر سخت است و چه بهتر بود افرادی که نیازی به یارانه ندارند خودشان اعلام می‌کردند و این کار هزینه دولت را به شدت کاهش می‌دهد. روحانی در ادامه خبر داد که دولت برنامه‌های جدی برای موضوع هدفمندی یارانه‌ها دارد و وقت زیادی برای آن می‌گذارد و جلسه آتی هیات وزیران نیز در همین رابطه خواهد بود.

رئیس‌جمهور در ادامه به راهکار پرداخت یارانه‌ها به اقشار کم در آمد اشاره کرد و گفت: «باید دید آیا همه به یک اندازه باید یارانه دریافت کنند یا هرکسی که آسیب‌پذیرتر است باید بیشتر یارانه بگیرد و برای این کار باید دهک‌های درآمدی تفکیک شوند و بی‌شک استانداران در این مسیر می‌توانند کمک زیادی به دولت کنند.» او همچنین متذکر شد: «باید در پرداخت یارانه توجه کرد که یارانه متناسب با میزان درآمدی که از منابع قانونی مصوب به دست می‌آید، پرداخت شود نه اینکه به خاطر آن از منابع دیگری برداشت.» بیشتر از این نیز برخی کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت بهترین راه پرداخت یارانه‌ها را نه قطع آن‌که افزایش پرداخت به اقشار کم درآمد و کاهش پرداخت به اقشار توانمند دانسته و ارزیابی کرده بودند.

نباید از مجلس برنجیم

حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود به تجربه چندماهه رابطه دولت و مجلس به عنوان تجربه‌ای موفق اشاره کرد و گفت: «نباید از مجلس برنجیم و شیوه تعاملی‌مان را با مجلس از دست بدهیم. ما باید به نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت احترام بگذاریم، به قانون مصوب مجلس که مورد تایید شورای نگهبان است، احترام بگذاریم، به آن عمل کنیم؛ چراکه غیر از قانون‌گرایی، راهی پیش‌روی ما نیست. فرار از قانون اگر به فرض منفعت موقتی داشته باشد، ضررهای بسیار مهم و طولانی دارد». روحانی همچنین نقش استانداران را در تعامل دولت با مجلس موثر دانست. حسن روحانی در جریان سخنرانی خود به اهمیت تدوین حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: «من از استقبال گسترده مردم متعجب شدم. وقتی در مصاحبه رادیو و تلویزیونی اعلام کردم که الان پیش‌نویس حقوق شهروندی روی سایت قرار می‌گیرد، آن‌چنان هجومی شد که سایت نمی‌توانست جوابگو باشد.» او این استقبال را نشان آن دانست که مردم می‌خواهند حقوق شهروندی تحقق یابد.

به گفته او تمام شهروندان ایرانی در این متن از نظر حقوق شهروندی با هم برابرند و هیچ‌کس بر دیگری تبعیض نخواهد داشت در مساله نژاد، قوم، محل جغرافیایی و هیچ چیز حتی جنسیت، همه باید احساس تساوی در برابر قانون و فرصت‌های اجتماعی داشته باشند. او همچنین خبر داد: «حقوق شهروندی تا پایان سال نهایی خواهد شد.» روحانی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع معیشت مردم از سوی دولت و استانداران، گفت: مردم از نظر معیشتی در شرایط مطلوب و خوبی قرار ندارند. یکی از دلایلی که دولت مجبور شد شیر مجانی در مدارس توزیع کند، به‌دلیل همین مسائل و گزارش‌هایی بود که وزارت بهداشت از وضع کودکان و نوجوانان به‌ویژه در روستاها در این ارتباط ارائه می‌کرد. او با اشاره به توزیع سبد کالای حمایتی دولت در بین مردم و گفت: «در توزیع این سبد حمایتی، بخشی که آسیب‌پذیرتر بوده مورد توجه قرار گرفته است.»

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حل بحران دریاچه ارومیه به عنوان اولین دستور کار دولت یازدهم گفت: «معضل دریاچه ارومیه و توفان‌های نمکی معضلی جدی و فراگیر است که خطر آن با هیچ خطر دیگری در بخش زیست‌محیطی برابر نیست و به همین دلیل است که کارگروه ویژه‌ای برای حل این مشکل تشکیل شده و من به عنوان رئیس‌جمهور پیگیر آن هستم.»