مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی پاریس با بیان اینکه هیچ توازن سیاسی در خاورمیانه بدون حضور ایران برقرار نمی‌شود، تاکید کرد: آنچه در ژنو رخ داد، انقلابی صلح‌آمیز و برگشت‌ناپذیر در روابط بین‌الملل بود. به گزارش «ایرنا»، «برنارد اورکاد» مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی پاریس (CNRS) و کارشناس مسایل ایران در مصاحبه‌ای با روزنامه «الوطن» در پاسخ به این سوال که چرا آمریکایی‌ها برای شروع مذاکره با ایرانیان تا انتخاب رییس‌جمهوری روحانی صبر کردند؟، گفت: سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا در ۱۰ سال گذشته شکست خورده و برای امنیت یافتن منطقه، یافتن یک توازن ضروری بود و ما می‌دانیم که هیچ توازن سیاسی در خاورمیانه بدون حضور کشور بااهمیت ایران برقرار نمی‌شود. او با بیان اینکه سخنان تند محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری سابق ایران باعث توقف تماس‌های واشنگتن و پاریس با تهران شد، افزود: اینکه سخنان تند رییس‌جمهوری سابق در روند توقف تماس‌ها به‌طور نمادین نقش داشت، یک واقعیت است اما همه می‌دانند که قدرت برتر در ایران در دست رهبری است و نه رییس‌جمهوری.

این کارشناس فرانسوی تصریح کرد: کشورهای غربی به سرعت متوجه شدند که اشتباه است منتظر یک انفجار از داخل نظام یا فروریزی آن شوند، زیرا جمهوری اسلامی به‌رغم چالش‌های خود یک سیستم نسبتا با ثبات، محکم و قادر به تحول از درون است.

مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی پاریس در پاسخ به این سوال که آیا اوضاع در سوریه در انتخاب آمریکا برای نزدیک شدن به ایران تاثیر گذاشته بود؟، گفت: به نظر من در فضای فعلی و مشخصا آنچه در سوریه می‌گذرد، فشار زیادی بر آمریکا برای قبول پایان دادن به دشمنی با ایران داشت. برنارد اورکاد افزود: مطمئن هستم که ایران صندلی خود را در کنفرانس ژنو۲ خواهد داشت، موضوعی که بسیاری از داده‌ها را تغییر خواهد داد.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره علت اقدامات فرانسه و مخالفت آشکار لوران فابیوس با توافق ژنو در مذاکرات ژنو۲ اظهار کرد: برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ ایران با بقیه دنیا مذاکره کرد، از نظر من موافقت ژنو رنسانس دوباره ایران است و با آن ایران کاملا به صحنه جهانی برمی‌گردد. مدیرمرکز تحقیقات مرکز ملی تحقیقات پاریس این توافق را نقطه عطفی تاریخی در خاورمیانه توصیف کرد که تمامی قدرت‌های بزرگ مایل به شرکت در آن بودند و افزود: آمریکایی‌ها قبل از همه ابتکار عمل را به‌دست گرفتند؛ جان‌کری اولین وزیر بود که روز ۶ نوامبر برای آغاز مذاکرات به ژنو رسید. او از متحدان خود خواست برای امضا بیایند و به آنها گفت با همتای ایرانی خود مسایل را حل کرده است.

برنارد اورکاد با بیان اینکه اروپایی‌ها و در مرحله اول فرانسوی‌ها خواستند به آمریکا بگویند آنها هم حرف‌هایی برای گفتن دارند، اضافه کرد: لوران فابیوس خواستار برخی اصلاحات فنی شده بود و خواست نشان دهد حق دارد آنجا باشد ولی ایرانی‌ها تصور کردند که فرانسوی‌ها مخالف توافق هستند، درحالی‌که چنین نبود.

این کارشناس فرانسوی ادامه داد: روس‌ها می‌خواستند نشان دهند که یک نقش تعیین‌کننده در امضای توافق داشتند؛ در دومین دور مذاکرات لاوروف اولین وزیر خارجه بود که روز ۲۲ نوامبر قبل از همتایان آمریکایی و فرانسوی خود به ژنو وارد شد. قبل از آن هم معاون وزیر خارجه خود را به تهران فرستادند؛ آنها می‌خواستند بگویند آمریکا شروع‌کننده مذاکرات و فرانسه تکمیل‌گر آن بود، اما ما توافق را انشاء کردیم.

مدیر مرکز تحقیقات مرکز ملی تحقیقات پاریس با بیان اینکه تمام کشورها از نتیجه اقتصادی و سیاسی نزدیکی ایران و آمریکا ناراضی هستند، گفت: توافق‌نامه ژنو یک موفقیت سیاسی و دیپلماسی است و همه از مشارکت در آن راضی هستند ولی تمام این کشورها از نتیجه اقتصادی و سیاسی نزدیکی ایران و آمریکا ناراضی هستند.

این کارشناس فرانسوی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت مخالفت رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با توافق ژنو اظهار کرد: اسراییلی‌ها و سعودی‌ها از پایان سی سال کنار ماندن ایران از صحنه جهانی خشمناک هستند، زیرا در این مدت آنها دوستی با آمریکا در این منطقه حساس را به انحصار خود درآورده بودند.

او با بیان اینکه آمریکا هرگز رژیم صهیونیستی و عربستان را رها نمی‌کند، افزود: این دو کشور از تغییر توازن قوا در منطقه به نفع ایران هراسناکند، ولی به نظر من آنچه در ژنو رخ داد یک انقلاب صلح‌آمیز و برگشت‌ناپذیر در روابط بین‌الملل بود.

اورکاد از لحاظ امنیتی مساله‌ای را متوجه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در رابطه با توافق‌نامه ژنو ندانست و افزود: در زمینه مسایل امنیتی دو متحد برای آمریکا چیزی برای ترسیدن ندارند و نباید نگران باشند، بلکه برعکس دولت اسراییل از روابط طبیعی ایران با کشورهای غربی امنیت بیشتری خواهد یافت؛ این آرامش سیاسی بسیار مهم‌تر از مساله هسته‌ای است، زیرا از نظر من مساله هسته‌ای موضوعی فنی است که به سادگی قابل حل است. این کارشناس فرانسوی عربستان را مخالف ایدئولوژیک ایران دانست و افزود: رییس‌جمهور روحانی سخنانی همدردانه در مقابل عربستان به زبان آورده و بارها اعلام کرده است عربستان را رقیب نمی‌داند، بلکه این کشور را شریکی منطقه‌ای برای کشورش به شمار می‌آورد.