هفته گذشته هیات پارلمانی اروپا که برای دیدار با مقام‌های ایرانی و نمایندگان مجلس به ایران سفر کرده بود، در جلسه‌ای در سفارت یونان، جایزه ساخاروف (جایزه حقوق بشر پارلمان اتحادیه اروپا) برای آزادی اندیشه را به نسرین ستوده، وکیل و جعفر پناهی، فیلمساز تحویل داد. دیدار هیات اروپایی با این ستوده و پناهی، طی یک هفته اخیر در ایران تبدیل به یک بحران شد و سوال اصلی این بود که این هیات با اجازه چه کسی با این دو نفر دیدار کرده‎اند. به گزارش تابناک، کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که نقش محوری در ماجرا داشت با توضیحاتش تا حدودی این گره را باز کرد. طبق صحبت‎های جلالی، مجلس با این دیدار مخالف بوده، اما این دیدار با موافقت محمدجواد لاریجانی، مشاور بین‌الملل رییس قوه‌قضاییه صورت گرفته است. کاظم جلالی، همچنین در جلسه اول دی‌ماه در نشست کمیسیون امنیت ملی گفت، پیش از سفر اعضای پارلمان اروپا به تهران، جلسه‌ای با حضور مسوولانی از وزارت اطلاعات و وزارت خارجه برگزار شده و در این جلسه مطرح شد که آنها درخواست ملاقات با پناهی و ستوده ‌را به وزارت خارجه داده‌اند؛ سپس نیز به دنبال تماسی که با محمدجواد لاریجانی داشته، او تاکید کرده که قول ملاقات را داده‌ است، اما با توضیحات جلالی این موضوع ختم به خیر نشد، چون پس از حضور جلالی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و ارایه توضیحاتی در این‌باره، محمدجواد لاریجانی طی گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه، جلالی را به مسامحه کاری در بیان برخی مطالب محکوم کرد و آن را جزو مشورت‌های درونی نظام دانست.

لاریجانی ‎در همین‌باره می‌گوید: «جلالی مقداری شتابزدگی به خرج داده و تسامح در دقت داشته‌ است.» همچنین دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه، دیپلمات‌های اروپایی را «کم تمدن» خواند. محمد جواد لاریجانی، در گفت‌وگویی که متن آن در پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر منتشر شد، دیدار اعضای پارلمان اروپا با دو برنده ایرانی جایزه ساخاروف را توهین به ملت و نظام سیاسی مدنی ایران ارزیابی کرده ‌است. او این کار هیات اروپایی را خلاف عرف دیپلماتیک توصیف کرد و گفت: «دادن جایزه به افرادی که در نظام اسلامی متهم شده و در جریان یک فرآیند قانونی روشن و دقیق محکوم شده‌اند، توهین به ملت و توهین به نظام سیاسی مدنی ما محسوب می‌شود؛ بنابراین رفتار هیات اروپایی در این قسمت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.»

وزرای خارجه و اطلاعات به مجلس می‌روند

هیاهویی که بر سر این دیدار برپا شده بود به مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شد؛ زیرا با آغاز جلسه علنی مجلس در روز یکشنبه، چند تذکر پیاپی از سوی برخی از نمایندگان از جمله حمید رسایی، نماینده مردم تهران و همچنین ابراهیم آقامحمدی، نماینده خرم‌آباد ابراز شد. این نمایندگان خواستار احضار وزیران خارجه و اطلاعات به مجلس و پاسخگویی آنها بابت این دیدار شده‌اند. در این رابطه حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس از مسوولان جمهوری اسلامی انتقاد کرد که چرا پس از دیدار هیات اروپایی با پناهی و ستوده برنامه ملاقات با آنها را لغو نکردند. همچنین اسماعیل کوثری، از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران گفته است که محمود علوی، وزیر اطلاعات در رابطه با دیدار هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی به مجلس خواهد رفت و به سوال نمایندگان پاسخ خواهد داد. در ادامه این سفر خبر‌ساز، ابراهیم آقامحمدی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از تقدیم سوال از محمدجواد ظریف، وزیرخارجه، سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات و عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور به هیات رییسه مجلس خبر داد.