رفع حصر «منتظری» کار «روحانی» بود

گروه خبر- سعید حجاریان، فعال و تئوریسین اصلاح‌طلب دیروز در گفت‌وگویی تفصیلی با «ایسنا» درباره موضوعات مختلفی چون رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، چگونگی ایفای نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس، حضور علی اکبر ناطق نوری در انتخابات مجلس، تقویت جامعه مدنی و مقابله با تفرقه‌افکنی و کینه توزی اظهارنظر کرد و دولت یازدهم را دولتی «بی بدیل» دانست. این فعال سیاسی در ابتدا با بیان اینکه «پایگاه اجتماعی دولت نسبت به زمان انتخابات گسترده‌تر شده است» گفت: «در حال حاضر بدیلی برای دولت روحانی وجود ندارد. باید شخصیت‌هایی که در بین مردم اعتبار دارند، مثل‌هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، ناطق نوری و همچنین روزنامه‌نگاران و روشنفکران برای مردم توضیح دهند که مشکلات کشور در مدت کوتاهی حل نمی‌شود.» حجاریان در توضیح و دفاع از عملکرد دولت یازدهم در زمینه رفع حصر موسوی و کروبی و در پاسخ به منتقدان دولت در این زمینه گفت: «رفع حصر آیت‌الله منتظری کار روحانی بود و ایشان در این زمینه تجربه دارند و امتحان پس داده‌اند.»

اولین بار حسن روحانی، خود، در ۱۶ اردیبهشت‌ماه امسال، همزمان با آغاز فعالیت‌های انتخاباتی در جمع دانشجویان درباره حصر آیت‌الله منتظری سخن گفت: «من در مورد آیت‌الله منتظری باید بگویم کسی که به مدت یک سال و نیم جلسات متعدد گذاشت و حصر را از روی ایشان برداشت، من بودم و برداشتن حصر با نامه من و از دبیر‌خانه شورای‌عالی امنیت ملی انجام شد.»

به باور این تئوریسین اصلاحات، «مجلس دهم باید شبیه مجلس پنجم شود؛ یعنی یک اقلیت قوی و تاثیرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند.» او در همین باره به «ایسنا» گفت: «به نظر من حضور آقای ناطق نوری در مجلس بعدی بسیار موثر خواهد بود و من از حضور چنین نیروهایی در مجلس بعدی استقبال می‌کنم.» حجاریان با تاکید بر اینکه «ریل‌گذاری و سمت‌گیری دولت یازدهم صحیح است؛ اما مشکلات به‌دلیل گستردگی، به آهستگی حل می‌شوند»، گفت: «ایرادی ندارد که گاهی آهسته حرکت شود، مهم این است که مسیر درست است.» او در ادامه، به پایگاه اجتماعی دولت‌های قبل اشاره کرد و گفت که «احمدی‌نژاد پایگاه اجتماعی نداشت، اگر داشت، به این زودی فراموش نمی‌شد. حجاریان در ارزیابی خود از عملکرد دولت درخصوص تقویت جامعه مدنی گفت: «شاید اظهارنظر کمتر دولت در حوزه جامعه مدنی به این خاطر است که فضا ملتهب نشود. البته به نظر من خود آقای روحانی در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی تخصص بیشتری دارد.»

مشاور رییس دولت اصلاحات همچنین تاکید کرد که نباید بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تفکیکی قایل نشویم. حجاریان بیکاری را یکی از دلایل وجود رفتارهای بیمارگونه در جامعه مانند آنچه در صفحه منتسب به لیونل مسی از سوی کاربران ایرانی رخ داد، دانست. این فعال سیاسی بر لزوم تدوین قانونی علیه نفرت در جامعه تاکید کرد و گفت که نباید اجازه داد کسانی در جامعه بذر کینه، نفرت و نفاق بکارند. این فعال اصلاح‌طلب در جمع‌بندی اظهاراتش تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: نان عده‌ای در دعوا، تفرقه و کینه‌ورزی است.