گروه خبر- نیمه آذرماه سالروز وقوع حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد است که طی آن تعدادی از دخترکان معصوم جان خود را از دست دادند و تعداد دیگری نیز دچار سوختگی شدند. از آنجا که این خطر در کمین تمام فرزندان ما در سرزمین ایران است،‌ «موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان» بر آن شد تا از طریق افزایش آگاهی عمومی و تهیه برنامه‌های آموزشی و عملی گام موثری در کاهش آسیب‌پذیری مدارس در برابر آتش بردارد. در اولین گام،‌ با گرامیداشت این روز و جاودانه نگاه داشتن خاطره آن در اذهان عمومی، ‌باید افکار عمومی ملت عزیز ایران متوجه این خطر نمود که در کمین تمام فرزندان ما است.
از این رو مسابقه «آتش جان» طراحی شده است تا هنرمندان عزیز ایران هر یک به نحوی عمق این درد را در جان‌های ما زنده کنند و ما را در برابر مسوولیت اجتماعی‌مان قرار دهند. در اقدام دوم این موسسه با همکاری تعدادی از متخصصان پیش‌نویس اولیه سیاهه ارزیابی آسیب‌پذیری مدارس را تهیه کرده است تا با همکاری انجمن اولیا و مربیان مدارس، به روش ساده‌ای مسوولان مدارس اقدام به ارزیابی آسیب‌پذیری مدارسی که دلبندانشان درآن درس می‌خوانند، کنند و راه‌های کاهش خطر را آموزش ببینند.
این موسسه تلاش دارد تا با این اقدامات، آرامش‌خاطری برای آسیب‌دیدگان فراهم آورده و مبنایی برای تحول ذهنیت فعال اجتماعی برای رویارویی با این‌گونه سوانح در آینده ایجاد کند. اطلاعات بیشتر روی وب‌گاه شهروندان www. shahrwandan. Ir قابل‌دسترسی است.