حمایت قاطع مراجع عظام و ائمه جمعه از توافق هسته‌ای

همزمان ائمه جمعه از تیم مذاکره کننده تقدیر کردند حمایت قاطع مراجع عظام از توافق ژنو

مریم کاویانی

وزیر امور خارجه دولت یازدهم، ادای احترام به علما و مراجع قم را پنج‌شنبه شب، بهانه‌ای برای سفر به این شهر قرار داد و درست اولین پنج‌شنبه بعد از «توافق تاریخی ژنو»، راهی پایتخت مذهبی ایران شد تا ضمن دیدار با چهره‌های شاخص مرجعیت دینی کشور، با آنها گفت‌و‌گو کند. محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌و‌گو با علما و چهره‌های شاخص جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی را در دستور کار خود قرار داد و به نظر می رسد این سفر خود نوعی «پاسخ» و «قدردانی» از حمایت همه جانبه مراجع دینی و در راس آن رهبری از هیات ایرانی مذاکره‌کننده در جریان مذاکرات و پیش از توافق باشد، کمااینکه ائمه جمعه سراسر کشور نیز روز گذشته به حمایت موثر رهبری تاکید کردند و رسیدن به این توافق را وابسته به اثرگذاری و رهنمون‌های ایشان دانستند. وزیر امور خارجه کابینه تدبیر و امید در جریان سفر به قم با آیات عظام موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی و جوادی آملی دیدار و گزارشی از پرونده هسته‌ای ایران را به طور جداگانه به هرکدام از مراجع ارائه کرد.

قدردانی علما از تلاش دستگاه دیپلماسی

محمد جواد ظریف در جریان سفر به قم در نخستین دیدار خود به دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی رفت و با او دیدار و گفت‌و‌گو کرد. به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه در این دیدار ضمن تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت، موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه دستاوردهای گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۵ در خصوص مذاکرات هسته‌ای بر اهمیت پشتیبانی و حمایت مراجع عظام تقلید و همچنین ارائه رهنمود در خصوص موضوعات سیاست خارجی تاکید کرد. آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار با حمایت از اقدامات اخیر دستگاه دیپلماسی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۵ بر ضرورت استمرار تلاش‌های وزارت امور خارجه در زمینه خنثی‌سازی دیدگاه‌های مبتنی بر شیعه هراسی در منطقه و جهان اسلام تاکید کرد. دیدار با نماینده آیت‌الله سیستانی نیز در دستور کار وزیر امور خارجه قرار داشت. مسائل مهم جهانی، منطقه‌ای و جهان اسلام به‌ویژه تحولات عراق از مباحث صورت گرفته در این دیدار بود.

وزیر امورخارجه بعد از ملاقات با آیت‌الله مکارم شیرازی به دیدار آیت‌الله صافی گلپایگانی رفت و گزارشی از عملکرد دستگاه دیپلماسی به او ارائه داد. آیت‌الله صافی گلپایگانی در این دیدار با تشکر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور، برای استمرار موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرد. آیت‌الله وحید‌خراسانی سومین مرجعی بود که ظریف به دیدارش رفت و در دیدار با او گزارشی از رویکرد سیاست خارجی دولت یازدهم و همچنین موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی و آخرین تحولات هسته‌ای کشورمان با گروه ۱+۵ را ارائه کرد. محمد جواد ظریف در این سفر همچنین به دفتر آیت‌الله جوادی آملی رفت و با ارائه گزارشی از رویکرد سیاست خارجی دولت یازدهم و همچنین آخرین تحولات گفت‌وگوهای هسته‌ای کشور با گروه ۳+۳ از پشتوانه و دعای خیر علمای عظام کشور تقدیر و تشکرکرد. دیدار با آیات موسوی اردبیلی و نوری همدانی دیدارهای عصر جمعه رییس دستگاه دیپلماسی بود. آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز در این دیدار با تشکر و قدردانی از زحمات ظریف به‌ویژه در گفت‌وگوهای اخیر در ژنو ابراز امیدواری کرد که سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوزه کشورهای همسایه و مسلمان عربی به وحدت جهان اسلام و برقراری روح تفاهم و همکاری بینجامد.

منفی‌نگری به مذاکرات کار درستی نیست

پیرو حمایت و قدردانی علما و مراجع قم از دستگاه دیپلماسی، ائمه جمعه سراسر کشور نیز دیروز به حمایت یکپارچه از اقدامات تیم مذاکره‌کننده بر خاستند. آیت‌الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه این شهر به مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که منفی نگری در این زمینه کار درستی نیست. او در ادامه توضیح داد که دولت منتخب مردم یک برنامه‌ای را اجرا کرد و مقام معظم رهبری فرمودند اینان فرزندان انقلاب هستند، پس درست نیست ما وارد مباحث شویم و سیاه نمایی کنیم و مردم را نگران کنیم و از طرفی دولت هم نباید تمام راه‌های منتقدانه را ببندد. البته منفی نگری نیز در این زمینه کار درستی نیست.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم نیز با قدردانی از تلاش خستگی‌ناپذیر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت که نباید هیچگاه این تصور به‌وجود بیاید که برطرف شدن همه مشکلات کشور در گرو رفع تحریم‌ها است. توافقنامه ژنو در دولت یازدهم و با راهبری و میدان دادن رهبر معظم حاصل شد و این دستاورد عظیمی برای ایران اسلامی به‌شمار می رود.

آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی امام جمعه موقت اصفهان نیز با اشاره به «مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ژنو» گفت که «در این مذاکرات حق غنی سازی اورانیوم برای ایران به رسمیت شناخته و جمهوری اسلامی به صورت رسمی جزو ۱۱ کشور دارای انرژی هسته‌ای جهان شد.»

او همچنین تاکید کرد که «چارچوب این مذاکرات مورد نظر رهبر معظم انقلاب، مسوولان و مجلس شورای اسلامی بود.»

آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با اشاره به مذاکرات ژنو گفت که وزیر امور خارجه ایران در ژنو و در مقابل ۶ غول بزرگ دنیا توانست توافقات مثبتی را به‌دست آورد و نباید نتایج این مذاکرات مورد انتقاد غیرمنصفانه قرار بگیرد.هرچند این مذاکرات کامل نشده است، اما انتقاد‌های غیرمنصفانه برخی نباید به نتایج این مذاکرات لطمه بزند.

حمایت قاطع مراجع عظام و ائمه جمعه از توافق هسته‌ای