رییس مرکز آمار ایران با اشاره به نرخ باروری ۸/۱ درصدی در کشور، گفت: اگر این روند ادامه یابد در ۲۰ سال آینده جمعیت کشور به ۹۰ میلیون نفر و نرخ رشد جمعیت به صفر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری مهر، عادل آذر دیروز درحاشیه همایش بررسی نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن اظهار کرد: در بدبینانه‌ترین حالت، اگر نرخ باروری به ۳/۱ درصد برسد در ۱۰ سال آینده نرخ رشد جمعیت کشور صفر می‌شود.

وی تصریح کرد: البته با سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های مثبت تلاش می کنیم نرخ باروری به زیر ۸/۱ درصد کاهش نیابد و به یاری خدا نرخ صفر درصدی رشد جمعیت را تجربه نخواهیم کرد. عادل آذر با اشاره به سرشماری عمومی نفوس ومسکن درسال ۹۰ و آشکار شدن برخی زوایای پنهان ترکیب جمعیتی، گفت: نرخ رشد جمعیتی کشور از سال ۸۵ تا ۹۰ از ۶/۱ درصد به ۳/۱ درصد رسیده که یک هشدار جدی است.

رییس مرکز آمار ایران گفت: بعد خانوار شهری از ۲/۴ نفر به ۵/۳ نفر درهرخانوار و در روستاها از ۷/۴نفر به ۶/۳ نفر رسیده که نشانگر کاهش شدید است.

عادل آذر گفت: نرخ باروری درکشور به ۸/۱ درصد رسیده و جمعیت بالای ۶۵ سال کشور که جمیعت پیر اطلاق می‌شود به ۶ درصد رسیده و درافق سال ۹۵ به بالای ۱۰ درصد می‌رسد و کشور ما بر اساس استانداردهای جمعیتی دنیا در ترکیب کشورهای پیر قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه برخی استان‌ها رشد صفر درصدی جمعیت را تجربه می‌کنند، گفت: این امر به ویژه در استان‌های شمالی نگران‌کننده است و بعد خانوار در این استان‌ها به شدت کاهش یافته و نرخ رشد جمعیت آنها به کمتر از نیم درصد رسیده است. عادل آذر گفت: همچنین برخی استان‌ها مانند اردبیل که پیش از این مهاجر پذیر بودند، متاسفانه مهاجرفرست شده‌اند.

مرکز آمار ملاک تصمیم‌گیری باشد

رییس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه این مرکز مرجع تمام آمارهای کشور است، گفت: در تصمیم‌گیری‌های کشور باید آمار دقیق و درست و آمارهای مرکز آمار ایران ملاک قرار گیرد.

آذر افزود: اگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک آمار، در مجلس شورای اسلامی آمار دیگری و در دولت یک آمار ملاک عمل و تصمیم‌گیری باشد به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه مرکز آمار ایران تنها به وظیفه علمی و تخصصی خود عمل می کند و به تحلیل محتوای آمارهای تولید شده کاری ندارد، افزود: مانند هواشناس هستیم و وضعیت را می‌گوییم و با ذهنیات سیاسی یا منافع شخصی و گروهی به آمارها نگاه نمی‌کنیم.

رییس مرکز آمار ایران تاکید کرد: در کار ما نگاه احساسی و سیاسی وجود ندارد و تلاش می‌کنیم آمارها را واقعی وعلمی اعلام کنیم. وی با بیان اینکه برای سال ۹۱ چند نرخ رشد اقتصادی اعلام شده است، افزود: قانون تصریح می‌کند آمار مرکز آمار باید ملاک عمل واقع شود.

عادل آذر با بیان اینکه درباره نرخ باروری هم مرکز آمار ایران عدد ۸/۱ درصد را اعلام کرده است، گفت: در مواقع مختلف اعداد متنوع مانند یک و یا ۶/۰ درصد و عددهای دیگر اعلام شده است که باعث سردرگمی و بی انسجامی در سیاست‌گذاری‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس سرشماری عمومی نفوس ومسکن سال ۹۰ نرخ رشد جمعیت کشور نسبت به سرشماری سال ۸۵ کاهش داشته است، افزود: متاسفانه در روستاهای کشور این نرخ به شدت کاهش یافته است. رییس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه سرشماری عمومی بعدی کشور درسال ۹۵ و بدون کاغذ انجام خواهد شد، افزود: تعداد پرسش‌ها در این سرشماری از حدود ۷۰ پرسش سال ۹۰ به حدود ۲۰ پرسش کاهش خواهد یافت و مدت پاسخگویی را از سی به ۱۰ دقیقه می‌رسانیم.

تورم نقطه به نقطه در حال کاهش است

رییس مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه درحال کاهش است، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه در مناطق شهری به ۲/۳۶ درصد و در مناطق روستایی به حدود ۴۰درصد رسیده است. عادل آذر افزود: عددهای مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه مهر امسال در مقایسه با مهر پارسال در مناطق شهری ۵ و در مناطق روستایی ۶ درصد کاهش یافته است. وی درباره اینکه چرا مراجع مختلف آمارهای متفاوتی اعلام می کنند، گفت: قانون نهادی را منع نکرده است که آمارهای مختلف را تولید نکند اما قانون برنامه پنجم مرکز آمار ایران را مسوول تولید و انتشار رسمی آمارهای رسمی کشور اعلام کرده است.

نظرخواهی مجلس از دو مرجع تقلید برای طرح افزایش جمعیت

در همین رابطه‌ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در سفری که روز گذشته با اعضای کمیسیون فرهنگی به قم داشتیم، طرح افزایش جمعیت را برای دریافت نظر در اختیار آیت‌‌الله جوادی آملی و مصباح یزدی قرار دادیم. سید علی طاهری در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به سفر اعضای کمیسیون فرهنگی به قم، گفت: در این سفر با آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، مصباح یزدی، جوادی آملی و سبحانی دیدار کردیم. طاهری گفت: طرح کمیسیون فرهنگی را برای افزایش جمعیت در اختیار آیت‌الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی قرار دادیم و مقرر شد بزرگواران نظراتشان را ارائه کنند و در صورت لزوم شاگردان ایشان برای بهبود طرح به ما کمک کنند.