توافق با ایران، اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد

گروه دیپلماسی- جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران نه تنها به امنیت اسرائیل ضربه‌ای نمی‌زند، بلکه از شدت خطراتی که این رژیم را تهدید می‌کند، نیز خواهد کاست. به گزارش آسوشیتد پرس، جان کری روزدوشنبه، ۲۷ آبان‌ماه، در مقر وزارت‌خارجه ایالات متحده گفت: «نخست‌وزیر نتانیاهو باید نگرانی‌های خود را ابراز کند و حق آن را دارد که علنا نظرات خود را بیان و از آنچه به نظرش به نفع او و اسرائیل است، دفاع کند.»

کری که در نشستی خبری به همراه همتای ترکیه‌ای خود، احمد داووداغلو، این سخنان را بیان می‌کرد، با این‌حال تاکید کرد که به نتانیاهو و مردم و سیاستمداران اسرائیلی این اطمینان را می‌دهد که ایالات متحده عمیقا به حفظ امنیت اسرائیل متعهد است و افزود: «به باور من، هیچ یک از اقدامات کنونی ما اسرائیل را در معرض خطر بیشتر قرار نخواهد داد و در واقع، ما باور داریم که از شدت خطرات هم خواهد کاست.»

این در شرایطی است که نتانیاهو اخیرا بار دیگر نگرانی خود را از توافق گروه ۱+۵ با ایران ابراز داشته‌است.

او که به‌تازگی با روزنامه آلمانی بیلد مصاحبه کرده است، مدعی شد: «سلاح اتمی ایران می‌تواند آلمان را هم مورد تهدید قرار دهد.» او در بخش دیگری از این مصاحبه که دیروز سه‌شنبه منتشر شد، ادعا کرده‌است: «ایران موشک‌های قاره‌پیمایی می‌سازد که نه تنها اسرائیل، بلکه کل اروپا و حتی آمریکا را می‌توانند نشانه روند.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان این نگرانی که «ایرانی‌ها این موشک‌ها را نه با ماده انفجاری که با کلاهک هسته‌ای مجهز می‌کنند»، مدعی شده ‌است که اگر این توانایی از جمهوری اسلامی گرفته نشود، «یک روز آلمانی‌ها از خواب بلند می‌شوند و می‌بینند که موشک‌های هسته‌ای ایران شهرهای کشورشان را هدف گرفته است.» نتانیاهو تاکید می‌کند که این نگرانی را به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز منتقل کرده است.

ادعا‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایطی مطرح شده که جمهوری ‌اسلامی همواره تاکید کرده ‌است که هدف از برنامه‌‌های هسته‌ای‌اش تنها مصارف صلح‌آمیز و تولید برق است. اخیرا نیز آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای چندمین بار پیاپی تاکید کرده‌است انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نکرده‌ است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی هم طی فتوایی هرگونه ساخت، انباشت و استفاده از سلاح‌های اتمی را حرام اعلام کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه مصاحبه خود با «بیلد» با اشاره با مذاکرات جدید ایران و گروه ۱+۵ در ژنو هشدار می‌دهد که آلمان به عنوان عضوی از این گروه، نباید موضعی ضعیف داشته باشد: «من امیدوارم که با دقت و تامل این نتیجه به دست آمده باشد که نظام ایران تغییری نکرده‌است. آنها فقط شیوه و لحن خود را عوض کرده‌اند، وگرنه ایدئولوژی‌شان دست نخورده است. من به سیاستمداران غربی هشدار می‌دهم که میان لحن با مضمون مواضع تفاوت قائل شوند.»

به ادعای نتانیاهو، ایران سیاست خود را تغییر نداده ‌است: «آنها به دنبال سلاح اتمی هستند و می‌خواهند آن را علیه اسرائیل و کشورهای عربی نشانه روند.» پیشنهاد نتانیاهو این است که سانتریفیوژی در دست ایران باقی نماند: «توافقی که ایران را مقید به برچیدن سانتریفیوژها و تخریب نیروگاه آب سنگین تولید‌کننده پلوتونیومش نکند و اورانیوم غنی‌شده موجود را کماکان در دست رژیم باقی بگذارد، معامله‌ای بد است.» او که نمی‌تواند خشم‌ خود را از توافق قریب‌الوقوع میان ایران و گروه ۱+۵ پنهان کند، در همین راستا استدلال می‌کند که «کاستن از تحریم‌ها اشتباهی تاریخی و دهشت‌بار

است.»

نتانیاهو از اوایل دهه ۹۰ میلادی به طور متناوب اعلام کرده‌است که ایران تا ۶ ماه آینده به بمب اتم دست خواهد یافت. موضوعی که با گذشت بیست سال از آن تاریخ به تحقق نپیوسته‌است.

به دنبال این گمانه‌زنی‌ها و تاکید طرفین گفت‌و‌گو بر «مثبت بودن» مذاکرات بوده‌است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به شدت مخالفتش را با هرگونه توافق با ایران ابراز کرده و آن را به ضرر اسرائیل و به نفع ایران دانسته‌است. فرانسه نیز که این روز‌ها بیش از همیشه از مواضع تل‌آویو حمایت می‌کند، همصدا با اسرائیل مدعی شده‌است که زمان توافق هسته‌ای با ایران فرا نرسیده‌است.

اخیرا تزیپی لیونی، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی هم مدعی شده‌است که تحرکات فرانسه و اسرائیل مانع از امضای توافق‌نامه‌ای در آخرین دور مذاکرات شد.

وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در بخش دیگری از سخنانش در ساختمان وزارت خارجه واشنگتن گفت که بعد از تعطیلات عید شکرگزاری مجددا به تل‌آویو بازمی‌گردد تا گفت‌وگوها با نتانیاهو درباره ایران و همچنین مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را ادامه دهد.

جان کری در ادامه ابراز امیدواری کرد که ایران در نشست ژنو برای تدوین سندی که بتواند به جهان ثابت کند برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز دارد، آمادگی داشته باشد.

کری درباره انتظاراتش از این مذاکرات گفت که انتظارات خاصی ندارد و افزود: «ما با حسن نیت مذاکره خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم به توافق گام اول دست پیدا کنیم.»

کری البته حاضر نشد درباره جزئیات پیشنهادی که قرار است در ژنو مورد بحث قرار گیرد، اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران قرار دهد. او در این‌باره که آیا خود نیز شخصا در کنفرانس ژنو شرکت خواهد کرد سخنی نگفت، ولی جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، می‌گوید که کری آماده است در صورت لزوم در مذاکرات ژنو شرکت کند، ولی مادام که مذاکرات آغاز نشود، نمی‌توان تصمیمی در این باره گرفت.

آخرین گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۵+۱ در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آبان‌ماه در ژنو سوئیس برگزار شد. این مذاکرات اگرچه با توافقی هسته‌ای همراه نبود، موجی از گمانه‌زنی‌ها را درباره امکان رسیدن به توافقی هسته‌ای در آینده را به راه انداخت. قرار است سومین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران امروز و فردا در شهر ژنو سوئیس برگزار شود، مذاکراتی که مذاکرات ژنو ۳ نام گرفته‌است. گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دائمی شورای امنیت، ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و همچنین کشور آلمان است.

قرار است دور جدید گفت‌و‌گو‌ها بار دیگر از ۲۹ آبان‌ تا اول آذر در ژنو برگزار شود.

پیش از این فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه ۲۶ آبان‌ماه، پس از دیدار با همتای اسرائیلی خود و بنیامین نتانیاهو، توافق هسته‌ای با ایران را موکول به چهار شرط کرد: «نظارت بین‌المللی بر تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران، تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران، توقف ساخت رآکتور آب سنگین اراک و کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران.»

این در شرایطی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ۲۷ آبان‌ماه تاکید کرد که حق غنی‌سازی ایران قابل مذاکره نیست.

لاوروف: ایران آماده بود

گام‌هایی فراتر از انتظار بردارد

همزمان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ۲۷ آبان ماه در گفت‌وگویی با روزنامه روسیسکایا گازیتا، ضمن اشاره به گفت‌وگوهای خود با همتای آمریکایی‌اش گفت در مذاکرات ژنو، ایران حاضر بود گام‌هایی فراتر و سریع‌تر از آنچه طرف‌ها در آغاز تصور می‌کردند، بردارد.

وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی با عنوان «صبحانه کاری» این روزنامه شرکت کرده بود و به پرسش‌های گوناگونی از مسائل مربوط به بحران سوریه تا برنامه اتمی ایران پاسخ می‌داد.

لاوروف به گفت‌وگوی خود با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده نیز اشاره و نظر همتای آمریکایی خود را «تایید» کرده‌است که «نباید فرصت را از دست بدهیم، چون گام‌هایی که ایران برداشته مطابق خواست جامعه جهانی و بسیار بسیار مهم است».

وزیر خارجه روسیه می‌گوید در مورد گفت‌وگوهای ژنو شایعات زیادی مطرح شده‌است. با این همه او نمی‌خواهد فعلا در مورد جزئیات تازه‌ترین دور مذاکرات حرفی بزند؛ زیرا «مذاکرات همچنان ادامه دارد».

وزیر خارجه روسیه بار دیگر ابراز امیدواری کرده‌است که در ادامه گفت‌وگوها در روزهای پیش رو روندی سازنده در پیش گرفته شود.

لاوروف از توقف غنی‌سازی در حد پنج درصد در مذاکرات نیز سخن گفته، اما جزئیاتی در این مورد ارائه نکرده است. موضوع احتمال رضایت ایران به غنی‌سازی در خاک خود در حدی پایین، پیش‌تر نیز مطرح شده بود. سرگئی لاوروف و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، طی روزهای گذشته در مورد تازه‌ترین گفت‌وگوهای اتمی اظهارنظرهایی کرده‌اند.

لاوروف پیش از این نیز گفته بود «بخت مناسبی» برای توافق میان ایران و کشورهای ۵+۱ وجود دارد.

او ۲۵ آبان ماه، دو روز پیش از تازه‌ترین مصاحبه‌اش، در دهلی‌نو، پایتخت هند گفته بود: «نقاط مشترک مشخص شده‌اند و اختلافات اساسی بر سر مسائلی که باید با اقدامات عملی حل بشوند، وجود ندارد. مساله، فرمول‌بندی درست، درکی است که در زبان دیپلماتیک به دست آمده‌است تا آن را به یک سند مشترک واقعی به جای چیزی که از بیرون تحمیل می‌شود، تبدیل کنیم.»

از مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌هایی در مورد «بخت رسیدن به توافق» طی روزهای گذشته منتشر شده است.

از جمله در همان روز ۲۵ آبان ماه یک مقام بلندپایه آمریکایی که نامش‌فاش نشده است، گفته بود: «ما هفته آینده (مذاکرات امروز و فردا) به شدت تلاش خواهیم کرد. نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا نه. به نظرم کاملا امکان دارد که بتوانیم به توافق برسیم، اما همچنان موضوعات دشواری برای مذاکره وجود دارد.»

آخرین گفت‌و‌گوهای هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۵+۱ در تاریخ ۱۶ تا ۱۸ آبان‌ماه در ژنو سوئیس برگزار شد، مذاکرات ژنو ۲ نام‌گذاری شده‌است.

ظریف عازم ایتالیا و سوئیس می‌شود

همچنین دیروز قرار بود محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مسیر سفرش به ژنو سوئیس، توقفی در ایتالیا داشته باشد و در رم، پایتخت، با وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

این دیدار در چارچوب مشورت‌های سیاسی انجام می‌شود که ابعاد مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مساله سوریه و مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ یا آن‌طور که اروپایی‌ها می‌گویند ۳+۳، مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

ظریف قرار بود عصر دیروز، سه‌شنبه، رم را به مقصد ژنو ترک کند.

اوباما با مقامات سنا دیدار می‌کند

همچنین دولت آمریکا در تلاش برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران است تا دیپلماسی شانسی برای موفقیت پیدا کند و کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما در این زمینه با مقامات سنا صحبت خواهد کرد.

به گزارش «ایسنا»، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا که خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌‌ای ایران شده است قرار بود دیروز، سه‌شنبه، با رهبران سنای آمریکا و همین‌طور سران و اعضای عالی‌رتبه کمیته‌های بانکداری، روابط خارجی، خدمات تسلیحاتی و اطلاعاتی دیدار کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری هفتگی اعلام کرد: «اوباما پیش از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو، مقامات سنا را در جریان این مذاکرات قرار خواهد داد.»

او افزود: «هنگامی که پای مواضع ما در زمینه تحریم‌های اضافی وسط می‌آید، مطمئنم که این موضوع مهمی خواهد بود؛ زیرا رییس‌جمهوری بر این باور است که کار درستی که کنگره می‌تواند انجام دهد این است که صبر کند تا ما بتوانیم ببینیم آیا ایرانیان در زمینه حل این مساله دیپلماتیک جدی هستند یا خیر.»

برخی سناتورهای آمریکا‌یی در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هستند، مجلس نمایندگان آمریکا اواخر ماه ژوئیه تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کرد که براساس آن صادرات نفتی ایران تا سال ۲۰۱۵ متوقف می‌شود.

رییس‌جمهوری آمریکا و دستیاران ارشدش، با تحریم‌های جدید مخالفت کرده‌اند و معتقدند که این گزینه به جنگی با «عواقب ناخواسته» منتهی می‌شود.

جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا و جان‌کری، وزیر امور خارجه این کشور، هر دو هفته گذشته به کنگره رفتند تا برای تاخیر تحریم‌ها لابی کنند.

کارنی برخی گزارش‌ها را مبنی بر اینکه در صورت تحقق یک توافق، ایران با ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار رفع انسداد دارایی روبه‌رو خواهد شد رد کرد و گفت: در این گزارش‌ها شدیدا اغراق شده‌است. همان‌طور که قبلا گفته‌ایم لازم است که این نکته درک شود که لغو تحریم‌هایی که همراه این توافق اولیه ارائه خواهد شد، نسبی و قابل بازگشت است. تحریم‌هایی را لغو می‌کنیم که به ما اطمینان دهد در صورت ارائه آنها سایر تحریم‌ها در جایشان باقی می‌مانند و به تاثیرگذاری ادامه می‌دهند.»

تحریم‌های جدید تا دسامبر تصویب نمی‌شود

در تحولی دیگر مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران، قانونگذاران آمریکایی و دستیاران کنگره اعلام کردند که انتظار نمی‌رود طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران تا پیش از ماه دسامبر یعنی تا بعد از دور بعدی مذاکرات هسته‌‌ای ایران و ۱+۵ در سنا به رای گذاشته شود.

به گزارش «ایسنا»، در شرایطی که دیپلمات‌ها برای برگزاری دور سوم مذاکرات هسته‌‌ای در ژنو عازم سوئیس شده‌اند، اعضای کنگره‌ آمریکا، پشت درهای بسته مشغول مناظره درباره‌ اعمال تحریم‌های شدید‌تر اقتصادی علیه برنامه‌ هسته‌‌ای ایران هستند.

به گزارش روزنامه‌ اورشلیم پست، باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا از کنگره خواسته ‌است که تحریم‌های بیشتر را به تعویق بیندازند تا واشنگتن زمان بیشتری برای دنبال کردن یک راه حل دیپلماتیک داشته باشد.

کمیته بانکداری سنای آمریکا که انتظار می‌رفت طرح تحریم‌ها علیه ایران را تا سپتامبر به رای بگذارد، به درخواست دولت اوباما این اقدام را به تاخیر انداخت.

برخی جمهوری‌خواهان آمریکایی که از نبود پیشرفت توسط کمیته عصبانی شده‌اند، اعلام کردند که در حال بررسی افزودن تحریم‌ها به شکل یک اصلاحیه به لایحه دفاعی هستند که سنا این هفته آن را بررسی خواهد کرد.

اما قانون‌گذاران و دستیاران کنگره آمریکا روز دوشنبه اعلام کردند تا زمانی‌که سناتورها در تاریخ دوم دسامبر (پس از بازگشت از تعطیلات مراسم شکرگزاری) بازنگشته‌اند، انتظار نمی‌رود چنین اقدامی انجام شود. سناتور باب کورکر، جمهوری‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و یک عضو کمیته بانکداری سنا در جمع خبرنگاران گفت: «من فکر نمی‌کنم تا بازگشتمان اتفاقی رخ دهد.» تیم جانسون، سناتور دموکرات آمریکایی و رییس هیات بانکداری از اظهار نظر درباره‌ اینکه این کمیته چه زمانی بسته‌ تحریم‌ها را بررسی خواهد کرد، خودداری کرد.