وزیر علوم امروز به مجلس می‌رود - ۲۸ آبان ۹۲

دنیای اقتصاد- رضا فرجی دانا تنها بعد از ۲۲ روز اعتماد مجلسیان، امروز به دفتر ویژه دولت در بهارستان خواهد رفت و با نمایندگان مجلس دیدار خواهد داشت. به گزارش خانه ملت، رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار می‌کند البته تاکنون محور گفت‌و‌گو‌های وزیر علوم و نمایندگان در این نشست مشخص نشده گرچه بر اساس گمانه‌زنی‌‌ها به نظر می‌رسد سوال از عزل و نصب‌های این روزهای اخیر وزارت علوم محور این دیدار باشد. رضا فرجی دانا ۵ آبان‌ماه توانست رای اعتماد بهارستان‌نشینان را از آن خود کند و به قطار دولت بپیوندد. پیش از او جعفر میلی منفرد به عنوان اولین گزینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوی حسن روحانی به مجلس معرفی شده بود؛ اما نتواست سکاندار این وزارتخانه باشد. به گفته برخی نمایندگان مجلس، جعفر میلی منفرد در جریان حوادث سال ۸۸ با برخی متهمان این رویداد در ارتباط بوده و به همین دلیل امکان حضور در کابینه را نداشته است.

به این ترتیب وزارتخانه علوم سه ماه با سرپرستی جعفر توفیقی به کار خود ادامه داد و در شرایطی که گمان می‌رفت او به عنوان وزیر علوم پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود، رضا فرجی دانا به خانه ملت معرفی شد. دومین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید، پیش از این هم در معرض رای نمایندگان قرار گرفته بود و موفق به کسب اعتماد اکثریت اصلاح طلب مجلس ششم نشد.

او پس از استعفای مصطفی معین در شهریور ۱۳۸۲ از سوی سید محمد خاتمی، برای تصدی سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس اصلاح‌طلب ششم معرفی شد، اما با کسب ۸۶ رای موافق از ۲۲۰ رای ماخوذه، نتوانست رای اعتماد لازم را در مجلس ششم کسب کند. در جلسه رای اعتماد مجلس ششم، احمد پورنجاتی نماینده مردم تهران، به عنوان یکی از مخالفان رای اعتماد به فرجی دانا گفته بود: «ما شخصیت سیاسی می‌خواهیم نه شخصیت حزبی. این انتخاب، انتخابی نیست که با انتخابات وزرای قبلی قابل‌مقایسه باشد و کسی باید مسوولیت را بر عهده بگیرد که در مجموعه دانشگاه‌های کشور صلابت علمی داشته باشد.» وزیر علوم پیشنهادی دولت تدبیر و امید اما توانست از مجلس نهم با اکثریت اصولگرا رای اعتماد بگیرد و راهی وزارت حساس علوم، تحقیقات و فناوری شود. حالا با گذشت ۲۲ روز از اعتماد مجلسیان به او، برخی جریان‌های اصولگرایی، علم مخالفت با انتصابات اخیر در وزارت علوم را برافراشته اند و به نظر نمی رسد حضور وزیر علوم در دفتر ویژه دولت خانه ملت بی‌ارتباط با این عزل و نصب‌ها باشد.