کابینه سرانجام کامل شد

دنیای اقتصاد- با رای اعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان، کابینه دولت یازدهم پس از گذشت نزدیک به ۱۰۰ روز از آغاز به کار آن، بالاخره «کامل» شد. موضوعی که در جلسه رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی مورد تاکید رییس جمهور نیز قرار گرفت؛ چنانکه روحانی از نمایندگان مجلس خواست تا با رای موافق به گزینه پیشنهادی وی، دولت را در مسیر پیش رو، یاری دهند. پیش از محمود گودرزی که روز گذشته با ۱۹۹ رای موافق در مقابل ۴۴ رای مخالف، وزیر ورزش و امور جوانان شد؛ مجلس به سه گزینه دیگر روحانی برای تصدی این پست، رای منفی داده بود. ابتدا مسعود سلطانی فر در ۲۴ مرداد ماه با رای منفی نمایندگان مواجه شد. گزینه بعدی رضا صالحی امیری بود که نتوانست رای اعتماد مجلس را در اوایل آبان ماه کسب کند. نصرالله سجادی، گزینه سوم وزارت ورزش و جوانان نیز ۱۹ آبان ماه سال جاری از مجلس رای اعتماد نگرفت تا در نهایت، محمود گودرزی با رای بالایی، دومین وزیر ورزش و جوانان در تاریخ این وزارتخانه شود. گودرزی پیش از این رییس دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تهران بوده و از دیگر سوابق اجرایی وی می‌توان به معاون فنی سازمان تربیت‌بدنی ایران، مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه تهران، مسوول تربیت‌بدنی جهاد دانشگاهی و سرپرست فدراسیون تیراندازی اشاره کرد. چگونه مجلس به چهارمین گزینه روحانی رای اعتماد داد

کابینه بالاخره تکمیل شد

گروه خبر- محمود گودرزی، چهارمین گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان از مجلس رای اعتماد گرفت تا کابینه روحانی پس از سه ماه تکمیل شود. در زمان رای‌گیری برای چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، ۲۶۷ نماینده در صحن علنی حضور داشتند و هنگامی که آرای اخذ شده برای رای اعتماد به وی از سوی رییس مجلس اعلام شد؛ مشخص شد که گودرزی بالاترین میزان رای مثبت را در تاریخ این وزارتخانه به خود اختصاص داده است: ۱۹۹ رای مثبت در مقابل ۴۴ رای منفی و ۲۴ رای ممتنع. رکوردشکنی چهارمین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان برای دریافت رای اعتماد در حالی صورت گرفت که بسیاری از نمایندگان مجلس تغییر لحن و ادبیات گفتاری رییس‌جمهور هنگام دفاع از وزیر پیشنهادی را در آرای بالای کسب شده وی تاثیرگذار می‌دانستند. ضمن اینکه نطق نمایندگان مخالف مجلس نیز چندان قاطع نبود و حتی در راهروهای پارلمان شنیده می‌شد که بسیاری از نمایندگان به اظهارات ناطقان مخالف وزیر پیشنهادی، انتقاداتی داشته اند.

نخستین بار، حسن روحانی، در دفاع از مسعود سلطانی‌فر گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با به کار بردن لحنی «آشتی جویانه»، سعی کرد که پاسخ شبهات نمایندگان مجلس در مورد موضع‌گیری‌های پیشین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش را بدهد. اما مجلس به سلطانی فر رای مثبت نداد. پنجم آبان ماه که رییس‌جمهور برای بار دوم به مجلس رفت تا از سه وزیر باقیمانده کابینه دفاع کند؛ با اندکی گلایه از نمایندگان خواست تا به گزینه‌های موجود رای اعتماد دهند. او همچنین از نمایندگان خواست تا دولت را در عدم حاشیه پردازی همراهی کنند. با این وجود رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. روحانی وقت زیادی برای معرفی وزیر جدید نداشت؛ بنابراین در اولین فرصت نصرالله سجادی را به مجلس معرفی کرد و ۱۹‌آبان به بهارستان رفت تا از او دفاع کند. این بار نیز با اختلاف اندکی، گزینه سوم پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان نیز رای نیاورد. روحانی در آن جلسه مجلس گفته بود که «همه باید تابع نظر مردم در ۲۴ خرداد باشیم. مسیری را که اکثریت مردم امضا کردند دنبال می‌کنیم چون مردم در ۲۴ خرداد به افراط و تفریط، خشونت و خودرایی و تک‌رایی، عدم مشورت و عدم تدبیر رای «نه» دادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رای «آری» دادند. ما نباید صدای مردم را در طول چهار سال پیش رو از یاد ببریم و فراموش کنیم، دولت خود را مکلف به نظرات و خواست و آرای مردم می‌داند و به رهنمودهای رهبری متعهد است.»

این اظهارات روحانی در مجلس اعتراض روزنامه اصولگرای «کیهان» را هم در پی داشت و مدیرمسوول این روزنامه در سرمقاله دیروز خود، از روحانی خواست تا لحن و ادبیات بهتری برای دفاع از گزینه پیشنهادی خود برای وزارت ورزش و جوانان به کار ببرد.

به نظر می‌رسد که روز گذشته، بر خلاف روند گذشته رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، روحانی با تغییر ادبیات خود، عنوان کرد که «دولت به حقوق قانونی مجلس توجه دارد و اینکه نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی رای اعتماد بدهند یا ندهند، حق قانونی آنها می‌داند.»

وی با بیان اینکه همه ما در کنار هم حقوق قانونی در اختیار داریم و وظایفی را نیز بر دوش داریم، افزود: «شرایط کشور و جامعه ما و همچنین شرایط منطقه و بین‌المللی اقتضا می‌کند که بیش از پیش در کنار یکدیگر باشیم و دست به دست هم بدهیم و اولویت‌هایی که مورد نظر مجلس و مردم است، به آنها بپردازیم.»

روحانی در ادامه اضافه کرد: «این دولت در همان روز تحلیف ریاست‌جمهوری فهرست وزرا را تقدیم مجلس کرد تا هیچ گونه تاخیر در انجام وظیفه خود نداشته باشد که از این حیث مورد توجه و تحسین مقام معظم رهبری و مردم شریف و خود نمایندگان مجلس قرار گرفت.»

رییس‌جمهور با اشاره به گذشت حدود سه ماه از عمر دولت یازدهم ابراز امیدواری کرد که «دولت بعد از سه ماه تکمیل شود.» او افزود: «خواست مردم حل مشکلات معیشتی، مسائل اجتماعی، مساله تورم، مساله اشتغال، مساله سیاست خارجی و مسائل فرهنگی و اجتماعی است و خود شما نمایندگان بهتر می‌دانید برای حل این مسائل جز همکاری نزدیک دولت و مجلس راه دیگری وجود ندارد. بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم و از این مشکلات عبور کنیم و من تردیدی ندارم با وحدت، یکپارچگی و همدلی مشکلات مردم و جامعه را حل و فصل خواهیم کرد.»

روحانی اضافه کرد: «دولت حتی در سیاست خارجی و مسائل خارجی در صورتی موفق خواهد بود که بیگانگان وحدت و اتحاد و یکپارچگی ما را مشاهده کنند و در این وحدت و یکپارچگی توجهات بیش از همه به دولت و مجلس دوخته شده است. دولت مصمم به تعامل و همکاری با مجلس است و من تردید ندارم که اراده مجلس هم همکاری است، چه اینکه دولت و مجلس دغدغه‌هایی واحد و هدف‌های مشترکی دارند و راهکارهای مشترک را مدنظر قرار می‌دهند.»

وی با اشاره به تلاش دولت در زمینه تدوین بودجه سال آینده خاطرنشان کرد: «تلاش ما در ماه آینده این است که بودجه را آماده کنیم که آنجا هم میدان تعامل و همکاری مجلس و دولت است تا بودجه‌ای که در خور این ملت و کشور باشد برای سال آینده با همکاری یکدیگر دولت آن را تهیه و مجلس آن را ان‌شاءالله تصویب کند.»

وی درخصوص وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز گفت: «هر چه زودتر این وزارتخانه دارای مسوول دائمی شود، بهتر می‌تواند برای مسابقات آینده آسیایی و جام‌جهانی برنامه‌ریزی کند. ضمن اینکه دکتر گودرزی هم سابقه حضور در نهادهای انقلابی و هم سابقه حضور در جبهه را دارد و امیدوارم فضای انقلابی با حضور وی در این وزارتخانه به‌وجود آید.»

رییس‌جمهور همچون جلسات رای اعتماد گذشته پس از سخنرانی خود صحن مجلس را ترک کرد.

نطق‌های مخالف و موافق

اما چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیش از آنکه با مخالفت‌های نمایندگان روبه‌رو باشد، با اظهاراتی عجیب و از جنس «موافقت» مواجه شد. چنانکه علی ایران‌پور نماینده مبارکه که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش ثبت نام کرده بود آنقدر در موافقت با گودرزی و برنامه‌هایش سخن گفت که با تذکر رییس مجلس مواجه شد که از وی خواست در «مخالفت با وزیر پیشنهادی» صحبت کند؛ ایران‌پور نیز در پاسخ به این درخواست، در پایان سخنانش تنها از وزیر پیشنهادی خواست تا «نسبت خود را با فتنه ۸۸ اعلام کند.»

جواد کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری و نماینده مشهد هم که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی درباره فتنه ۸۸ ، مذاکرات ژنو و وادادگی در مقابل غرب و سینمای هالیوودی سخن می‌گفت با تذکر مشابه لاریجانی روبه‌رو شد که به او گفت: کمی هم در مخالفت با وزیر صحبت کنید!

سخنان وی با فریادهای دو-دو نمایندگان به نشانه مخالفت روبه‌رو شد و او در عوض از پشت تریبون فریاد زد «چهار-چهار!» رییس مجلس هم در پایان سخنان کریمی به شوخی گفت: «سپاسگزارم. همگان محظوظ شدند از سخنان شما!»

فتح‌الله حسینی نماینده قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب نیز در موافقت با محمود گودرزی، وزرای پیشنهادی قبلی را هم خوب ارزیابی کرد و عدم ارائه رای اعتماد به آنها را به منزله دشمنی مجلس با دولت ندانست. محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان دیگر موافق وزیر پیشنهادی ورزش بود که گفت: ان‌شاءلله با رای به آقای گودرزی، عدم رای به وزرای پیشنهادی پیشین را جبران کنیم.

اظهارات تند قدوسی

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار کرد: « یک موضع اساسی در بحث رای اعتماد به یک وزیر این است وزیری که از مجلس رای اعتماد می‌گیرد، دارای جایگاه قانونی وحقوقی است که باید مستقل و در بعضی مواقع هماهنگ با دولت در اعمال حق خود برای دفاع از حقوق ملت عمل کند. بنابراین وزیر به نحوی در کل کابینه پاسخگو است. سوال اساسی و ایراد من به آقای گودرزی این است که وی فردی نیست که آنجایی که به صلاح ملت و امت است، بتواند رای قانونی و حقوقی خود را اعمال کند.»

کریمی قدوسی گفت: «یک دلیل من در مخالفت با گودرزی دلیلی است که ما در رای اعتمادهای قبلی به اعضای کابینه دیدیم؛ بعد از اینکه آنها رای آوردند و حساسیت آنها نسبت به فتنه ۸۸ و خروج از حاکمیت مشخص شد، اکثر انتصابات خود را از افرادی قرار دادند که در فتنه نقش داشتند. در وزارتخانه‌ای تمام مدیران از بیرون وزارتخانه آورده شدند و افرادی آمده اند که در برخی از وقایع شوم مانند اعتصابات و خروج از حاکمیت نقش داشتند.»

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه یک وزیر به منزله نماینده یک ملت در دولت است، تاکید کرد: «وزیر زمانی که رییس‌جمهوری مانند اوباما این ملت را تهدید به گزینه نظامی رعب‌انگیز و خوف‌انگیز می‌کند فریاد نمی‌زند. یک نفر جواب اراجیف رییس‌جمهور آمریکا را نمی‌دهد تا عزت این ملت را حفظ کند.»

وی افزود: «آقای گودرزی وزارت ورزش فرصت خوبی برای دیپلماسی ورزش کشور است. از کانال دیپلماسی ورزش ندای مظلومیت مردم ایران را باید به گوش جهانیان برسانیم؛ آیا شما می‌توانید در کابینه این کار را انجام دهید؟ »

نماینده مردم مشهد در مجلس خطاب به گودرزی ادامه داد: «شما به عنوان وزیر چگونه از حقوق ملت در دیپلماسی ارزشی بر رساندن ندای جوانان در فضای دفاع از حق عمل می‌کنید؟»

در ادامه لاریجانی رییس مجلس خطاب به کریمی قدوسی گفت: «بسیار خب؛ شما درباره مسائل کلی حرف نزنید؛ راجع به وزیر ورزش صحبت کنید.»

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: «یکی از راه‌های زیبا برای انعکاس فعالیت‌های ورزش در این وزارتخانه در عرصه هنر است و دولت باید از فرصت هنر و رسانه استفاده کند و از حقوق ملت در قالب ورزش و آثار فاخر هنری ورزشی دفاع کند. آقای گودرزی ما چگونه به شما اعتماد داشته باشیم؟

نماینده مردم مشهد در مجلس خطاب به گودرزی افزود: «آقای گودرزی شما وارد کابینه می‌شوید و رای دارید؛‌ این ملت همه به رییس‌جمهور رای داده‌اند. آیا شما می‌توانید از حقوق ورزشکاران و جوانان دفاع کنید؟ آیا این ورزشکاران همه یک دست درفضای انتخابات وارد نشدند؟»

کریمی قدوسی افزود: «یکی از حرف‌های اساسی ما انتصابات در وزارتخانه است؛‌ بسیاری از وزرا قبل از رای آوری در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس قول دادند که در انتصابات اتوبوسی عمل نکنند و حتما با بلیت‌ها را سوار کنند، یعنی کسانی که سابقه اجرایی دارند را به خدمت بگیرند، نه اینکه اتوبوسی خانه‌نشین کنند.»

پاسخ گودرزی

محمود گودرزی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان نیز در دفاع از برنامه‌ها، طرح‌ها و عملکرد خود با اشاره به سوابق علمی و اجرایی‌اش در پاسخ به سوالی در مورد اینکه «در صورت رأی اعتماد از وزرای پیشنهادی قبلی تحت هر عنوانی در این وزارتخانه استفاده خواهد کرد یا نه؟» گفت: «کسانی که تخصص ورزشی ندارند خیر، قطعا به کار گرفته نخواهند شد.»

گودرزی همچنین در مورد همکاری خود با شرکت‌های تابع ایران‌خودرو اظهار کرد:«براساس مستنداتی که موجود است، بنده به این شرکت مشاوره می‌دادم و بعدا دریافتی خود را به حساب شرکت برگرداندم و مستندات آن موجود است.»

وی در پایان در خصوص نگاه سیاسی خود گفت:«از وزارت اطلاعات استعلام شده است. بنده عضو هیچ گروه و حزبی نبوده و نیستم و در خط امام و رهبری هستم.»

اظهارات گودرزی با استقبال نمایندگان مجلس مواجه شد و پس از پایان رای گیری، وی دومین وزیر ورزش و جوانان، در تاریخ این وزارتخانه شد.

کابینه سرانجام کامل شد