احمدی‌نژاد شاکی خصوصی دارد

تغییر نکردن وضعیت میر‌حسین موسوی و مهدی کروبی شاید مهم‌ترین خبری بود که سخنگوی دستگاه قضا عصر دیروز اعلام کرد. به رغم اینکه گمانه‌زنی‌های چند وقت اخیر، نشان از تغییر در وضعیت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد داشت، غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز عصر در جمع اصحاب رسانه خبر داد که یکی از روش‌های برخورد با این افراد همان بود که اتفاق افتاد و از جلسه پیش تا به امروز هیچ تغییری در برخورد با افراد و حصر خانگی آنها به وجود نیامده‌ است. غلامحسین محسنی اژه‌ای در جریان برگزاری پنجاه و پنجمین نشست خبری خود، پاسخگوی سوالات متعدد خبرنگاران بود و خبر داد که محمود احمدی‌نژاد در پرونده‌ای که پنج آذر ماه قرار است در دادگاه آن حاضر شود، شاکی خصوصی دارد. سخنگوی دستگاه قضا همچنین درباره ترور دادستان زابل، ترور معاون پارلمانی وزیر صنعت و معدن، احکام پرونده موسوم به سه‌هزار میلیاردی تومانی، پرونده روزنامه بهار و ماهنامه چشم‌انداز ایران، عفو اعدامی نجات یافته، توهین و افترا در حسینیه‌های مذهبی کشور و طرح ثبت اموال کارکنان دولت توضیح داد. معترض نیستند، مجرمند

اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه سه تن از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ برای پاسخگویی به دستگاه قضا اعلام آمادگی کرده‌اند و واکنش دستگاه قضا به این اعلام آمادگی چیست، گفت: «این افراد معترض نبودند؛ بلکه مرتکب جرم، ضرر و زیان برای نظام، کشور و مردم شدند و مسبب آن اتفاقات سال ۸۸ شدند که باید در برابر خسارات و ضرر و زیان وارده جبران مافات بکنند.» این خبر در حالی از سوی سخنگوی دستگاه قضا منتشر شد که تا پیش از این انتظار می‌رفت دولت یازدهم درباره تغییر وضعیت حصر خانگی این سه نفر دست به کار اقداماتی شود.

احمدی‌نژاد شاکی خصوصی دارد

خبر دادگاهی شدن محمود احمدی‌نژاد درست ۲۷ خرداد ماه منتشر شد که همگان را غافلگیر کرد تا اینکه سه روز گذشته خبر رسید او قرار است ۱۷ روز دیگر در قامت بالاترین مقام اجرایی سابق کشور، خود را در دادگاه ملزم به پاسخگویی به دستگاه قضا بداند. بر همین اساس یکی از سوالات خبرنگاران به دادگاه و شاکی او اختصاص یافت تا مبنای خبر تازه‌ای در مورد وضعیت رییس‌جمهور سابق باشد. محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده او تشریح کرد: «دادگاه محمود احمدی‌نژاد سر موعد مقرر برگزار می‌شود و زمان تشکیل جلسه دادگاه تغییری نکرده است. پرونده آقای احمدی‌نژاد دارای شاکی خصوصی است و احضاریه برای وی فرستاده شده و اگر پرونده‌ای در نوبت دادگاه باشد، به طور طبیعی قبل از تشکیل دادگاه احضاریه می‌فرستیم. اینکه شاکی خصوصی پرونده آقای احمدی‌نژاد رضایت می‌دهد و اینکه آیا زمان تشکیل دادگاه وی به زمان دیگری موکول می‌شود قطعی نیست و اگر شاکی از شکایت خود صرف نظر کند زمان تشکیل جلسه دادگاه تغییر خواهد کرد، ولی اکنون وقت تعیین‌شده برای دادگاه آقای احمدی‌نژاد همان زمانی است که اعلام شده است».

برخی دولتیان لیست اموالشان را ارائه نکرده‌اند

غلام حسین محسنی اژه‌ای در جریان این نشست خبر داد که برخی اعضای دولت یازدهم تاکنون لیستی از اموال خود ارائه نکرده‌اند و البته هنوز فرصت برای ارائه لیست اموال باقی است. او ضمن گلایه از خبرنگارانی که بدون آشنایی با طرح ثبت اموال کارکنان دولت درباره این طرح سوالاتی مطرح می‌کنند، گفت که این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، ولی شورای نگهبان آن را خلاف دانست و اکنون طرح مذکور در مجمع تشخیص مصلحت است. اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر مخالفتش با طرح ثبت اموال مسوولان گفت: «این مساله‌ای که شما به من نسبت داده‌اید، دروغ است و متاسفانه از طرحی که نام برده‌اید شما و دیگران اطلاع چندانی ندارید؛ اما مگر می‌شود در مجمع تشخیص مصلحت یک نفر در برابر بقیه مخالف باشد و این طرح به تصویب نرسد؛ بنابراین نسبتی که به من دادید صددرصد خلاف واقع است. او در ادامه با بیان اینکه من از حمایت مقام معظم رهبری نسبت به این طرح بی‌اطلاعم، تاکید کرد: «من موافق شفافیت در این طرح هستم و باید در این طرح سازوکار و مکانیزمی برای اجرا و پیگیری نسبت به آن فراهم شود.»

نویسنده یادداشت بهار دستگیر شد

خبر دستگیری نویسنده یادداشت جنجالی روزنامه بهار نیز در نشست خبری دیروز سخنگوی قوه قضائیه تایید شد. محسنی اژه‌ای ضمن تایید این خبر گفت که فرد بازداشت شده، به اتهامی بازداشت شده است و ما نمی توانیم بگوییم، این فرد مجرم است. او در ادامه افزود: «کار خلافی انجام گرفته و ما در حال رسیدگی هستیم. محسنی اژه‌ای همچنین درباره مطلب منتشر شده در ماهنامه چشم‌انداز ایران که به زعم برخی توهین به مقدسات به حساب می‌آید، گفت که پرونده این مجله نیز در دست بررسی است. سخنگوی دستگاه قضا همچنین خبر داد که پرونده اعدامی نجات یافته‌ای که چندی پیش بعد از اجرای حکم جان سالم به در برده بود در مرحله عفو قرار دارد. پرونده موسوم به فساد سه هزار میلیاردی نیز محور سوالات خبرنگاران بود که اژه‌ای در توضیح آخرین وضعیت آن گفت: «این پرونده سه بخش دارد. در مورد متهمانی که محکوم شدند، احکام در حال اجرا است. بخشی از اموال نیز به صورت آگهی مزایده اعلام شده‌ است. پیش‌تر نیز خبری از آگهی مناقصه اموال امیر منصور آریا در رسانه‌ها منتشر شده بود که با همکاری وکیل او این آگهی انتشار یافته بود.»