دنیای اقتصاد- اولین سفر استانی رییس دولت یازدهم از استان خراسان رضوی آغاز خواهد شد. حسن روحانی این موضوع را در نشست خود با مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی اعلام کرده است. به این ترتیب سفرهای استانی که در دولت احمدی‌نژاد آغاز شده بود، در دولت روحانی نیز ادامه می‌یابد. هرچند محمد شریعتمداری معاون اجرایی ریاست‌جمهوری در این باره به «ایرنا» گفته است که «سفرهای استانی دولت یازدهم با ساختار و شیوه‌ای متفاوت از دوره‌های قبل انجام می‌شود.» رییس‌جمهور در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری بالاترین آرای خود را از همین استان کسب کرده بود. رییس دولت یازدهم در دیدار خود با نمایندگان استان خراسان رضوی با اشاره به مشکلات مربوط به تامین بودجه عمرانی گفت: «با وجود مشکلات تامین بودجه جاری کشور دولت تلاش دارد تا حد ممکن بودجه عمرانی کشور را تامین کند تا فعالیت‌های عمرانی اجرایی شود.» روحانی راه‌حل اساسی مشکلات اقتصادی را تلاش برای ارتقای منابع درآمدی کشور عنوان کرد و گفت: «تحریم در حال حاضر مشکلی اثرگذار است و گلوگاه‌هایی ایجاد کرده که با وجود سختی عبور از آنها، تلاش داریم گرفتار آن نشویم؛ اگرچه غیرممکن نیست.»

روحانی با تاکید بر اینکه تبیین این مشکلات به معنای آن نیست که نمی‌شود آنها را حل و فصل کرد، گفت: «همه تلاش دولت این است که این مشکلات تحریم را از راه‌‌های عزتمندانه حل و فصل کند و اگر می‌خواستیم غیر از این باشد خیلی سریع‌تر و بدون این همه رفت و آمد و مذاکره، کار تمام می‌شد.»

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات موجود ریشه در بی‌تدبیری دارد، افزود: «بنده و مجموعه دولت به این نتیجه رسیدیم که باید از اقتصاد کلان شروع کنیم و از ورود بخشی و موضعی به اقتصاد پرهیز کنیم.»

روحانی در پایان به طرح تحول و توسعه شرق کشور نیز اشاره کرد و افزود: طرح اولیه تهیه شده برای این منظور مورد تایید دولت است؛ راه آهن مهم‌ترین بخش از این طرح است که به لحاظ توسعه، ارتقای امنیت و ایجاد ارتباطات بین‌المللی در منطقه شرق کشور موثر خواهد بود و به دلیل بزرگی و عظمت این طرح وزیر راه و شهرسازی شخصا پیگیر عملیاتی و اجرایی شدن آن است.

در تحولی دیگر، جلسه شورای عالی آب نیز دیروز به ریاست حسن روحانی تشکیل شد و مسائل و موضوعات مرتبط با مشکلات و معضلات آب در کشور مورد بررسی قرار گرفت. حسن روحانی در این جلسه بر لزوم همکاری دو وزارتخانه نیرو و کشاورزی تاکید کرد و گفت که «دولت به‌طور جدی پیگیر حل معضل آب در کشور است.» اولین جلسه شورای آب به ریاست حسن روحانی همزمان بود با نهمین جلسه این شورا از سال ۸۱ تاکنون که نخستین جلسه آن در دولت یازدهم به ریاست معاون اول و در مهرماه برگزار شد.

رییس‌جمهور همچنین در ادامه افزود: «وزارتخانه‌های جهاد‌کشاورزی و نیرو باید در راستای برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و تبدیل آن به مصرف بهینه همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.»