گروه دیپلماسی- شهر وین از امروز به مدت ۲ روز میزبان دوازدهمین دور مذاکرات فنی و حقوقی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. مذاکراتی که می‌تواند بر دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ تاثیرگذار باشد. قرار است پیش از آغاز این نشست، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی سفر به وین و دیدار با آمانو را آغاز روند جدیدی از همکاری بین ایران و آژانس توصیف و ابراز امیدواری کرد که ایران و آژانس با یک رویکرد جدید، همراه با حسن نیت، در مدت زمان کوتاهی به حل و فصل ابهامات باقیمانده از گذشته پرداخته و بیش از پیش به همکاری‌های آتی برای مقابله با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و تضمین جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای متمرکز شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پیش از این اعلام کرده بود که عراقچی بعدازظهر روز دوشنبه (۶ آبان) به مدت یک ساعت با یوکیا آمانو دیدار و ۲ ساعت بعد مقامات آژانس با مقامات ایرانی دیدار خواهند کرد. در همین‌باره، روزنامه الرای العام به نقل از یک مقام مسوول ایرانی نوشت: «تهران در مسیر ژنو ۲ سه پیشنهادش را اجرایی می‌کند.» به گزارش «ایسنا»، این روزنامه‌ کویتی به نقل از یک مقام مسوول ایرانی که از او به عنوان شخصی که ارتباط محکمی با برنامه هسته‌ای ایران دارد، یاد کرد، مدعی شد: «ایران شروع به عملی کردن وعده‌های داده شده در نشست ژنو بین ایران و ۱+۵ کرده است و از این رو غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرده و خود را برای گام بعدی یعنی دیدار بین عباس عراقچی با همراهی حمید بعیدی‌نژاد و یوکیا آمانوآماده خواهد کرد و در واقع این نشست مقدمه‌ای برای نشست ژنو۲ در تاریخ هفتم و هشتم نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) خواهد بود.» یازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس به سرپرستی رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها پنجم مهر ماه در محل نمایندگی ایران در وین برگزار شد. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این نشست گفت: «با توجه به اینکه این اولین دور مذاکرات ایران و آژانس در دولت جدید بود، توافق شد که دور بعدی مذاکرات ۲۸ اکتبر یا ۶ آبان برگزار شود و در دوره بعدی مباحث محتوایی‌تر و جزئی‌تر خواهد شد تا راهی برای حل موضوعات فی‌مابین یافته شود. ایران و آژانس در دولت دهم ۱۰ دور مذاکره کردند و دور یازدهم این مذاکرات در دولت یازدهم برگزار شد.»

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین از احتمال دو روزه شدن مذاکرات فنی و کارشناسی میان ایران و آژانس خبر داد.

رضا نجفی رییس هیات مذاکره‌کننده ایران با آژانس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «مذاکرات ایران و آژانس روز دوشنبه ساعت ۱۵ به وقت محلی در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار می‌شود. او تاکید کرد که مذاکرات ۶ آبان در ادامه مذاکرات پنجم مهر میان ایران و آژانس برگزار می‌شود و احتمال دارد تا روز سه‌شنبه (۷ آبان) نیز ادامه پیدا کند.»

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران درباره دستور کار مذاکرات فنی و کارشناسی با آژانس گفت: «قرار است در این گفت‌وگوها روی مباحث «محتوایی» صحبت کنیم.» نجفی در پاسخ به این پرسش که احتمال توافق بر سر موضوعاتی مثل درخواست آژانس برای بازدید سایت نظامی پارچین یا بازرسی از کارخانه آب سنگین اراک و رآکتور اراک احتمال توافق وجود دارد؟ گفت: «ما در این مذاکرات درباره همه چیز صحبت می‌کنیم اما اینکه در مذاکرات توافق حاصل شود یا نه، مشخص نیست. برای رسیدن به توافق باید یک سری شرایط تامین شود.» همز‌مان با مذاکرات ایران و آژانس در وین که احتمالا دو روز به طول می‌انجامد، قرار است مذاکرات کارشناسی میان هیات‌های ایران و ۱+۵ نیز در وین در روز‌های هشتم و نهم آبان و در مقر سازمان ملل در وین برگزار شود. این مذاکرات در سطح مدیران کل ایران و ۱+۵ برگزار می‌شود.حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد. قرار است نتایج این مذاکرات پس از بازگشت هیات‌های کارشناسی به پایتخت‌هایشان، به اطلاع هیات‌های مذاکره‌کننده برسد. در این ارتباط سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره دیدارش با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در دیدار با یوکیا آمانو در وین درباره ادامه همکاری‌ها با آژانس و ارائه رویکرد جدید ایران در مذاکره با آژانس و حل و فصل ابهام‌ها و سوال‌ها میان دو طرف گفت‌وگو می‌کنم. او همچنین درباره مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱+۵ اظهار کرد: مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱+۵ روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه (۸ و۹ آبان) در وین مقر سازمان ملل ‌ صورت می‌گیرد.

عراقچی درباره ترکیب هیات کارشناسی ایران در این مذاکرات تصریح کرد: کارشناسانی از وزارتخانه‌های «نفت»، «صنعت، معدن و تجارت»، «راه و شهرسازی»، «بانک مرکزی» و «سازمان انرژی اتمی کشورمان» این هیات را همراهی می‌کنند. او همچنین افزود که آخرین وضعیت مذاکرات ایران و ۱+۵ در این گفت‌وگوها بحث خواهد شد. وی یادآور شد که ریاست هیات ایرانی برعهده حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی بین‌المللی وزارت خارجه است.