لاریجانی مخالفت رهبری با معرفی توفیقی را تکذیب کرد

دنیای اقتصاد- در شرایطی که رضا فرجی دانا یکشنبه ۲۸مهرماه به عنوان گزینه نهایی دولت برای وزارت علوم به مجلس معرفی شد و هم‌اکنون در انتظار رای اعتماد مجلسی‌ها است، همچنان تحلیل‌ها درباره دلیل بازماندن جعفر توفیقی از این وزارتخانه ادامه دارد. در همین راستا، علی لاریجانی رییس مجلس در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی چهارشنبه پارلمان، سخنان علی مطهری درباره مخالفت رهبری با جعفر توفیقی را تکذیب کرد. به گزارش خانه ملت، لاریجانی با مردود دانستن صحبت‌های مربوط به معرفی سه وزیر پیشنهادی باقی‌مانده دولت یازدهم و ارتباط آن با نظر مقام معظم رهبری، تاکید کرد: «این مسائل به رهبری مربوط نیست؛ بلکه به تصمیم قوه مجریه و مقننه مربوط است.» پیش از این علی مطهری، دیگر نماینده اصولگرای مجلس، با بیان اینکه توفیقی به طور حتم گزینه دولت روحانی بود، مخالفت رهبری با معرفی جعفر توفیقی را دلیل اصلی دولت از بازداشتن او برای تصدی وزارت علوم اعلام کرد.

تا پیش از معرفی فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، این جعفر توفیقی بود که به دستور حسن روحانی سرپرستی این وزارتخانه را برعهده گرفت. او که با شائبه ارتباط با فتنه ۸۸ و آنچه عزل و نصب‌های سیاسی روسای دانشگاه‌ها خوانده می‌شود، مواجه بود، با رایزنی و گفت‌و‌گوی مکرر خود با نمایندگان مجلس، تا حدی توانسته بود رضایت مجلسی‌ها را برای رای اعتماد به خود جلب کند، اما در واپسین روزهای مهلت قانونی روحانی برای معرفی وزرای باقی مانده، از رسیدن به کابینه دولت تدبیر بازماند. حالا خود توفیقی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره این موضوع که چرا از سوی رییس‌جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی نشد، گفت: «معرفی وزرای پیشنهادی از اختیارات رییس‌جمهور است و تشخیص نهایی با او است و به مصلحت دیدند این اتفاق نیفتد.»

او همچنین در اظهارنظری درباره فرجی دانا، گفت که ایشان فردی شایسته و دارای سوابق مدیریتی و علمی و اخلاقی و فردی مناسب برای این مسوولیت هستند. آقای فرجی دانا یکی از منتخبین کارگروه ما در ستاد آقای روحانی بود. من در آن زمان مسوولیت کارگروه را داشتم و باید پنج نفر را برای این وزارتخانه پیشنهاد و معرفی می‌کردیم که یکی از آن پنج نفر آقای فرجی دانا بود.اکنون باید دید مجلس در این هفته کاری خود، به رضا فرجی دانا برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعتماد خواهد کرد یا آنکه او نیز همچون جعفر میلی منفرد، آرای نمایندگان را از دست می‌دهد.