دنیای اقتصاد - بهارستان‌نشینان در اولین روز کاری خود پس از تعطیلات مجلس در صحن علنی نسبت به مذاکرات هسته‌ای در ژنو موضع گرفتند. برخی نمایندگان در تذکرات شفاهی خود از رییس‌جمهور و وزارت امور خارجه خواستند «نمایندگان مردم را محرم خود بدانند و جزئیات مذاکرات ژنو را در جلسه‌ای با نمایندگان مطرح کنند.» رییس خانه ملت نیز در نطق پیش از دستور خود به «وضع قوانینی در زمینه تنوع فعالیت‌های هسته‌ای» اشاره کرد که در صورت «مشاهده رفتاردوگانه از سوی طرف‌های قدرت» در دستور کار مجلسیان قرار خواهد گرفت. همچنین یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «فایل صوتی سخنان ظریف را پخش می‌کنیم» چنین اعلام مواضعی از سوی بهارستان‌نشینان در شرایطی است که وزیر امور خارجه پیش از سفر تیم مذاکره‌کننده ایران به ژنو در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک همه مسوولان و رسانه‌ها را دعوت به همدلی و اتحاد کرد. گرچه کریمی قدوسی بعد از گذشت دو هفته اعلام کرده فیلم جلسه با ظریف را پخش می‌کند، اما پیش‌تر از آن خود ظریف با توجه به سخنانی که به او نسبت داده بودند از صدا و سیما خواست تا فیلم نخستین جلسه او با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را پخش کند. اکنون آنچه انتقاد نمایندگان به دستگاه دیپلماسی را برانگیخته تلاش آنها برای «مخفی» ماندن محتوای جلسات ژنو است. وزیر خارجه و تیم مذاکره‌کننده دلیل این موضوع را «جدی بودن» می‌دانند، اما در داخل کشور برخی به این موضع انتقاد کردند. در پی این انتقادات عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره‌کننده، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر اعلام کرد: «جزئیات مذاکرات را برای آگاهی مردم منتشر خواهیم کرد.» با این همه به نظر می‌رسد اشتیاق نمایندگان مجلس برای آگاهی از جزئیات مذاکرات ژنو بسیار است و آنان را وادار به تذکر شفاهی به دولت در صحن علنی مجلس کرد.

قرار بود سه شنبه هفته جاری محمد جواد ظریف برای ارائه توضیحاتی در خصوص گفت‌و‌گوی‌های هسته‌ای ژنو و پاسخ به ۴ سوال نمایندگان راهی بهارستان شود و جلسه‌ای با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشته باشد که گفته شد به واسطه افزایش کمر درد این قرار به زمانی دیگر موکول شده است. دیروز اعضای تیم مذاکره‌کننده برای ارائه توضیحاتی در جلسه این کمیسیون حضور یافتند که در این جلسه در نهایت اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که اخبار و گزارش‌ها به‌صورت طبقه‌بندی مطرح شود و در اختیار اعضای کمیسیون قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای ظریف و عضو تیم مذاکرات هسته‌ای و همچنین حسن قشقاوی معاون پارلمانی وزیر خارجه در نشست دیروز این کمیسیون حضور داشتند.

عراقچی: در ژنو تعهدی نداده‌ایم

معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران ضمن ارائه گزارشی از نتایج مذاکرات ژنو در جلسه کمیسیون امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران در ژنو هیچ‌گونه تعهدی نداده است و این جمهوری اسلامی ایران بود که با ارائه پیشنهاد خود مسیر مذاکرات را تعیین کرد. به گزارش «ایسنا» عراقچی اظهار کرد که آنچه در ژنو اتفاق افتاد این بود که در مذاکرات مسیر دو طرف مذاکره یکی شد و این جمهوری اسلامی ایران بود که با ارائه پیشنهاد خود، مسیر را تعیین کرد. به گفته وی، هدف تعریف شده این است که ما حقوق هسته‌ای خود را حفظ کنیم؛ هم غنی‌سازی و هم بهره‌برداری و طرف مقابل هم اطمینان پیدا کند که بهره‌برداری ما از انرژی هسته‌ای، صلح‌آمیز است و در مقابل، تحریم‌ها کاملا برداشته شود.

عراقچی با بیان اینکه «هنر تیم مذاکره‌کننده این بود که توانست در این دوره از مذاکرات، مسیر، هدف و گام‌های هر مرحله را محور مذاکره قرار دهد»، گفت: در این موضع که هدف مشترک چه چیزی باشد و گام‌های هر مرحله چگونه تعریف شود تا به هدف برسیم، اختلاف نظرات بسیاری وجود داشت؛ بنابراین مذاکرات و گفت‌وگوهای زیادی باید انجام شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران در ژنو هیچگونه تعهدی نداده است»، اظهار کرد: مساله مهم این است که ما آنچه را روی میز مذاکره گذاشته‌ایم، خط قرمز نظام نیست و ما هرگز در مورد خط قرمزهای نظام مذاکره نمی‌کنیم.

عراقچی با بیان اینکه «پروتکل الحاقی مسیر خاص خود را دارد»، گفت: پروتکل الحاقی مسیر مشخصی دارد و مسیر آن، مجلس شورای اسلامی است.