دنیای اقتصاد - صندوق توسعه ملی دیروز در گزارشی دخل و خرج چهار ساله خود را اعلام کرد. گزارشی که بر اساس آن عنوان شده از سال‌های ۸۹ تا ۵ ماهه اول سال ۹۲، از مجموع ۶/۵۴ میلیارد دلار منابع این صندوق، ۱۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار استفاده شده و ۴/۳۳ میلیارد دلار آن هنوز باقی است. این گزارش که درست یک روز بعد از مراسم تودیع و معارفه رییس جدید صندوق بین‌المللی توسعه با امضای محمدرضا فرزین، رییس پیشین این صندوق منتشر شد، نشانگر عملکرد دولت دهم از سال ۸۹ تا زمان تحویل این صندوق به دولت یازدهم است. بر اساس این گزارش، بررسی عملکرد مبالغ واریزی طی سال‌های گذشته مبین آن است که تاکنون بالغ‌بر ۵۴ میلیارد دلار به حساب صندوق واریز و در مجموع رقمی حدود ۲۰ میلیارد دلار بابت مصارف قانونی از حساب صندوق برداشت یا تعهد شده است. همچنین این گزارش مانده فعلی حساب صندوق نزد بانک مرکزی را رقمی بالغ‌بر ۳۳ میلیارد دلار اعلام کرده است. این گزارش نشان می‌دهد بیشترین واریزی به حساب صندوق مربوط به سال ۱۳۹۰ به‌مبلغ تقریبی ۲۱ میلیارد دلار است که سهمی معادل ۳۸ درصد از کل منابع واریزی به صندوق را تشکیل می‌دهد. دخل و خرج ۴ ساله صندوق توسعه ملی اعلام شد

6/54 میلیارد دلار منابع، 4/33 میلیارد دلار موجودی

دنیای اقتصاد- صندوق توسعه ملی دیروز در گزارشی دخل و خرج چهار ساله خود را اعلام کرد. گزارشی که بر اساس آن عنوان شده است از سال‌های ۸۹ تا ۵ ماهه اول سال ۹۲، از مجموع ۶/۵۴ میلیارد دلار موجودی این صندوق، ۱۹ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار از منابع این صندوق خرج شده و ۴/۳۳ میلیارد دلار آن هنوز باقی است.

این گزارش که درست یک روز بعد از مراسم تودیع و معارفه رییس جدید صندوق توسعه ملی با امضای محمدرضا فرزین، رییس پیشین این صندوق منتشر شد، نشانگر عملکرد دولت دهم از سال ۸۹ تا زمان تحویل این صندوق به دولت یازدهم است. انتشار این گزارش در حالی است که باید منتظر ماند و دید که دولت یازدهم و صفدر حسینی، رییس جدید این صندوق هم گزارش خود از صندوق را منتشر کنند. بر اساس این گزارش که دیروز منتشر شد بررسی عملکرد منابع واریزی طی سال‌های گذشته مبین آن است که تاکنون بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار به حساب صندوق واریز و در مجموع رقمی حدود ۲۰ میلیارد دلار بابت مصارف قانونی از حساب صندوق برداشت و تعهد شده است. این گزارش مانده فعلی حساب صندوق نزد بانک مرکزی را رقمی بالغ‌بر ۳۳ میلیارد دلار اعلام کرده است و می‌افزاید: بیشترین واریزی به حساب صندوق متعلق به سال ۱۳۹۰ به‌مبلغ تقریبی ۲۱ میلیارد دلار است که سهمی معادل ۳۸ درصد از کل منابع واریزی به صندوق را تشکیل می‌دهد. سهم ۳۸ درصدی واریزی به صندوق در سال ۹۰ در حالی است که سهم منابع ورودی به صندوق در سال ۸۹ معادل ۲۶ درصد، سال ۹۱ معادل ۲۷ درصد و سال ۹۲ معادل ۹ درصد بوده است.

همچنین مبلغ واریزی به حساب صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۸۹ معادل ۱۴ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۲۰ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار، سال ۱۳۹۱ معادل ۱۵ میلیارد و ۸۴ میلیون دلار و ۵ ماهه سال ۱۳۹۲ معادل ۶۳/۴ میلیارد دلار است. این موضوع هم نشان می‌دهد که در ۴ سال مورد بررسی، سال ۹۰ با واریز ۲۰ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار بیشترین منابع به صندوق واریز شده است. جمع چهار دوره هم کل مبلغ واریز شده به صندوق را بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار نشان می‌دهد.

البته در این گزارش برداشت و تعهدات حساب صندوق با عنوان مصارف در سال ۸۹ اعلام نشده اما در سال ۹۰ مبلغی بالغ بر ۶۰/۴ میلیارد دلار، سال ۹۱ بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۳۰۵ میلیون دلار و سال ۹۲ بالغ بر ۳ میلیارد و ۸۶۶ میلیون دلار و در کل دوره حدود ۲۰ میلیارد دلار از منابع صندوق برداشت شده است؛ اما در این گزارش توضیحی در خصوص مصارف این برداشت‌ها عنوان نشده و تنها به ذکر اعداد کفایت شده است. مانده تجمعی در پایان سال ۸۹ معادل

۱۴ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار، پایان سال ۹۰ معادل ۲۸ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار، سال ۹۱ معادل ۳۲ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار و ۵ماهه سال ۹۲ معادل ۳۳ میلیارد و ۴۶۸ میلیون دلار اعلام شده است.

رشد ۱۵ درصدی تسهیلات بلندمدت

مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده دارایی‌های جاری در ترازنامه صندوق توسعه ملی مواردی همچون موجودی نقدی، تسهیلات جاری (کوتاه مدت- سرمایه در گردش) و حساب‌های دریافتنی است. ارزش دارایی‌های جاری صندوق توسعه ملی در انتهای سال ۱۳۹۰ معادل ۲۱۵/۳۴ میلیون دلار بوده که با رشد ۲۵ درصدی به رقمی معادل ۶۳۱/۴۲ میلیون دلار در انتهای سال ۱۳۹۱ رسیده است. تسهیلات بلندمدت یکی از مهمترین اقلام موجود در ترازنامه صندوق توسعه ملی است که جزو دارایی‌های غیرجاری محسوب می‌شود. به موجب اساس‌نامه صندوق یکی از اصلی‌ترین کاربردهای منابع در اختیار، اعطای تسهیلات به طرح‌های اقتصادی بخش غیردولتی است. این تسهیلات بلندمدت بوده و به طرح‌هایی که از حداقل نرخ بازده داخلی برخوردار باشند، پرداخت می‌شود. مانده تسهیلات بلندمدت مندرج در ترازنامه صندوق در پایان سال مالی ۱۳۹۰ رقمی معادل ۶۸۴/۲میلیون دلار بوده که با رشد بیش از ۱۵۰ درصد، به رقمی معادل ۸۴۱/۶ میلیون دلار در سال ۱۳۹۱ رسیده است.

انعقاد قرارداد با بانک‌های عامل

اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی، به موجب مفاد تبصره ذیل بند «ط» اساس‌نامه صرفا از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیردولتی صورت می‌گیرد. بر همین اساس، صندوق با در نظر گرفتن حوزه‌های تخصصی فعالیت بانک‌ها و همچنین بررسی برخی از شاخص‌های عملکردی و اعتباری، نسبت به اعطای عاملیت به بانک‌های عامل اقدام می‌کند. احراز اهلیت متقاضی، ارزیابی و تایید گزارش‌های توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح‌ها، احراز کفایت بازدهی طرح‌ها، تنظیم و ارسال شناسنامه اعتباری طرح‌ها به صندوق، انعقاد قرارداد تامین مالی طرح‌های مصوب، نظارت بر پیشرفت طرح‌ها و ارائه گزارش عملکرد طرح، قبول ریسک بازپرداخت و وصول اقساط تسهیلات از جمله تعهداتی هستند که بانک‌های عامل طرف قرارداد با صندوق عهده‌دار هستند. صندوق توسعه ملی تاکنون با ۱۸ بانک دولتی و خصوصی، تعداد ۲۴ فقره قرارداد عاملیت ارزی منعقد کرده است که ارزش مجموع این قراردادها حدود ۳۵ میلیارد دلار است. بر این اساس بانک ملت تا پایان شهریور ۹۲ مبلغ ۸۰۰۰ میلیون دلار قرارداد عاملیت ارزی با صندوق توسعه ملی منعقد کرده است. بانک صنعت و معدن ۶۵۰۰، بانک سپه ۳۵۰۰، بانک صادرات ۲۵۰۰، بانک پاسارگاد ۲۵۰۰ و بانک ملی ۲۰۰۰ میلیون دلار قرارداد عاملیت با این صندوق منعقد کرده‌اند.

دخل و خرج صندوق ارزی