دنیای‌اقتصاد- موج مثبت برآمده از حضور هیات دیپلماسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل همچنان در آستانه دور جدید و جدی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بر موضع‌گیری مقامات سیاسی غربی و پوشش خبری رسانه‌های داخلی و خارجی اثرگذار بوده و فضایی را شکل داده که پای مسابقه فوتبال را هم به میان آورده است. حال تا چه حد این اظهارات می‌تواند ریشه در واقعیت داشته باشد موضوعی است که تا چند روز آینده و در مذاکرات دو طرف در ژنو مشخص خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، در اظهار نظر جالبی از کاخ سفید اینکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که برگزاری مسابقه فوتبال احتمالی بین ایران و آمریکا در راستای تمایل واشنگتن به مذاکره مستقیم با تهران است.

خبرگزاری نووستی در این زمینه گزارش داد که ماری هارف سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همواره گفته‌ایم که به مذاکرات و گفت‌وگوهای مستقیم با ایرانیان تمایل داریم و چه جایی برای این کار بهتر از زمین فوتبال؟ نیل بوت، سخنگوی فدراسیون فوتبال آمریکا تایید نکرده است که آیا آمریکایی‌ها درباره‌ برگزاری یک مسابقه‌ احتمالی با مقامات فوتبال ایران گفت‌و‌گو کردند یا خیر.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص حضور ایران در مذاکرات ژنو ۲ اعلام کرد، اگر ایران علنا از بیانیه سال ۲۰۱۲ که خواستار استقرار دولت انتقالی در سوریه می‌شود، حمایت کند، واشنگتن از حضور ایران در کنفرانس صلح ژنو درباره سوریه استقبال خواهد کرد.

ماری هارف در ادامه ادعا کرد: ما بارها به طور شفاف نقش غیرسازنده ایران در بحران سوریه را متذکر شده‌ایم و انتظار ما این است که هر کشوری که در نشست ژنو ۲ حضور می‌یابد باید توافقنامه ژنو را بپذیرد و علنا از آن حمایت کند.

سخنگوی اشتون خواستار نتایج ملموس در مذاکرات هسته‌ای با ایران شد

در همین ارتباط سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا اعلام کرد که این اتحادیه انتظار دارد در مذاکرات ژنو با نمایندگان تهران پیرامون برنامه‌ هسته‌ای ایران نتایج مشخصی حاصل شود.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در جمع خبرنگاران گفت که انتظار دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و رییس تیم جدید مذاکره‌کنندگان ایران را در مذاکراتی که قرار است هفته آینده در ژنو برگزار شود، می‌کشد. به گزارش خبرگزاری کویت، مان گفت: ما امیدواریم ایران سرانجام پیشنهادات سازنده و ملموسی را ارائه کند.

سخنگوی اشتون در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما منتظریم نظرات آنها را ببینیم و امیدواریم بتوانیم خیلی سریع به جلو حرکت کنیم. اکنون واقعا زمان رسیدن به نتایج ملموس در این مذاکرات است.

ایران در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۳ و ۲۴ مهرماه) با نمایندگان کشورهای گروه ۱+۵ دیدار و درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای تهران گفت‌وگو می‌کنند.

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرده بود که پیشنهادات قبلی گروه ۱+۵ به تاریخ پیوسته است و تهران انتظار پیشنهادات جدیدی را می‌کشد. موضوعی که واکنش جان‌کری را به دنبال داشت و گفت که تهران باید پیشنهادات جدیدی را در این مذاکرات ارائه کند و نباید بار عبور از این بن بست را تنها به دوش غرب بیندازد.

اکنون زمان مناسبی برای گفت‌وگو با ایران است

یک عضو جمهوریخواه پیشین مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که دولت اوباما باید تمایلات جنگ‌طلبانه برخی تندرویان در آمریکا را نادیده بگیرد و با ایران گفت‌وگو کند.

به گزارش «ایسنا»، ران پل در یادداشتی که در پایگاه خبری پرسنال لیبرتی منتشر شد، نوشت: هفته گذشته رییس‌جمهور آمریکا برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ با همتای ایرانی‌اش صحبت کرد.

مکالمه تلفنی پانزده دقیقه‌ای آنها طبق گزارش‌های دری را برای گفت‌وگوهای بیشتر در سطوح عالی‌رتبه باز کرد. این اتفاق مهمی بود. من سال‌ها است که می‌گویم ما باید با ایرانیان صحبت کنیم. ایرانیان طبق گزارش‌های منابع اطلاعاتی خودمان چنین تسلیحاتی ندارند. من حتی چند سال پیش پیشنهاد کردم که ما به آنها «پیشنهاد دوستی» بدهیم.متاسفانه بسیاری از به اصطلاح کارشناسان ترجیح می‌دهند تنش‌ها را بالا نگه دارند و ما را به سمت جنگ سوق دهند. آنها ترجیح دادند صدای من را نشوند اما به نظر می‌رسد با توجه به تحولات اخیر اوضاع در حال تغییر است. از این رو لازم است که فشار به دولت را ادامه دهیم تا درخواست‌های جنگ‌طلبانه هر دو حزب سیاسی و کارشناسان سیاست خارجی را نادیده بگیرند.

اسرائیل با راه‌حل دیپلماتیک در قبال ایران مخالفتی ندارد

وزیر جنگ اسرائیل در دیدار با دبیرکل سازمان ملل مدعی شد کاهش تحریم‌های ایران تاثیری در متوقف کردن برنامه‌ هسته‌ای تهران ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عاروتص شوع، «موشه یعالون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در دیدار با «بان‌کی مون» دبیرکل سازمان ملل مدعی شد که اسرائیل مخالفتی با یک راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به موضوع هسته‌ای ایران ندارد، اما هدف باید مشخص باشد؛ ایران نباید سلاح‌ هسته‌ای داشته باشد.

وزیر جنگ اسرائیل مدعی شد: این مساله‌ای است که ما نسبت به آن هشدار داد‌ه‌ایم و تحریم‌ها تا زمانی که ایرانی‌ها از تعقیب برنامه‌ هسته‌ای خود دست نکشیده‌اند، باید ادامه یابد.