دیپلماسی نیویورک شتاب گرفت

دنیای اقتصاد - همه خبرها از نیویورک و تهران نوید گشایش در مساله هسته‌ای ایران را می‌دهد. روز گذشته همزمان با سفر رییس‌جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد. دیداری که اشتون آن را بسیار مثبت ارزیابی کرد و خبر داد: مذاکرات آتی هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ماه اکتبر در ژنو برگزار می‌شود. همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که نزدیک به یک هفته در نیویورک مشغول رایزنی های فشرده با مقامات و سران کشورهای مختلف است، بعد از دیدار با کاترین اشتون از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با ۱+۵ در روز پنج‌شنبه در نیویورک خبر داد. ظاهرا مقرر شده‌است که دور جدید مذاکرات با حضور وزیران خارجه ۶ کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود. گزارش شده جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور خواهد داشت. از سوی دیگر در تهران، رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم تحویل نیروگاه بوشهراعلام کرده است: جمهوری اسلامی ایران طبق معاهده ان‌پی‌تی و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هیچ عنوان از حق غنی‌سازی خود عدول نخواهد کرد، اما اینکه در چه سطحی بخواهد غنی‌سازی کند قابل گفت‌وگو در مذاکرات است. ظریف و اشتون دیدار کردند

ظریف و جان کری پشت یک میز دردور جدید مذاکرات

دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه که نزدیک به یک هفته در نیویورک مشغول رایزنی‌های فشرده با مقامات و سران کشورهای مختلف است، در دیدار با کاترین اشتون از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران با ۱+۵ در روز پنج‌شنبه و در نیویورک خبر داد. در این دیدار مقرر شد دور جدید مذاکرات با حضور وزیران خارجه ۶ کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

به گزارش «ایسنا»، جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، فرانسوا اولاند وزیر خارجه فرانسه، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و وانگ یی وزیر خارجه چین در این نشست به همراه کاترین اشتون حضور خواهند داشت. همچنین در این نشست محمدجواد ظریف وزیر خارجه، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه و امیرحسین زمانی‌نیا ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایران را تشکیل می‌دهند.

کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدارش با وزیر امورخارجه ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرد و افزود: مذاکرات آتی هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در ماه اکتبر در ژنو برگزار می‌شود. همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه احتمالا روز چهارشنبه در نشست ۱+۵ که جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در آن حضور خواهد داشت، شرکت می‌کند. به گزارش خبرآنلاین، فعالان رسانه‌ای در توئیتر دقایقی پس از پایان دیدار محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا این خبر را منتشر کردند. این دیدار قرار است چهارشنبه عصر در محل سازمان ملل و در قالب دیدار وزیر خارجه ایران با اعضای گروه ۱+۵ انجام شود که جان کری وزیر خارجه آمریکا شخصا در آن شرکت خواهد داشت.

ظریف پیش از این در دیدار با بان کی مون دبیرکل سازمان‌ملل در خصوص موضوع هسته‌ای، عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای تعامل و گفت‌وگو با گروه ۱+۵ برای یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز که متضمن حقوق هسته‌ای کشورمان باشد را مورد تاکید قرار داد.

کاترین اشتون ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۲ در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان گفت‌وگو کرد و ظریف در خصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان، ضرورت وجود اراده سیاسی و عزم جدی برای حل و فصل این مساله را مورد تاکید قرار داد. رییس دستگاه دیپلماسی خطاب به اشتون وجود اراده سیاسی جدی در به رسمیت شناختن حقوق حقه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، تعامل و فکر نو در مورد مساله هسته‌ای ایران را شیوه‌ای مناسب برای حل و فصل این مساله توصیف کرد.

نمی‌توان توقع داشت مشکلات با یک ملاقات حل شوند

محمد جواد ظریف که همچنان در صفحه فیس‌بوک خود به گزارش از روند کاری در نیویورک می‌پردازد دیروز با اشاره به دیدارهایش با مقامات کشورهای دیگر نوشت: نمی‌توان توقع داشت که مشکلات انباشته شده با یک یا چند ملاقات حل و فصل شوند. به گزارش «ایسنا» ظریف در صفحه فیس‌بوکش نوشت: از باب گزارش به عرضتان برسانم که دیدارهای شنبه و یکشنبه بسیار خوب بود و زمینه ساز ملاقات‌های مهم امروز و این هفته ان‌شاءالله. آنقدر ملاقات‌ها فشرده است که حتی نمی‌توانم برای استقبال از ریاست محترم جمهوری به فرودگاه بروم. امیدوارم که شما و ایشان این کوتاهی را حمل بر جسارت نفرمایید.

ظریف در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: دولت یازدهم دولت تدبیر و امید است و بنده بسیار خرسندم که مردم به تدبیر این دولت بسیار امیدوارند، اما سیاست خارجی ذاتا حوزه متانت، صبر، درایت و اقدامات سنجیده، حساب شده و هدفمند است. نمی توان توقع داشت که مشکلات انباشته شده با یک یا چند ملاقات حل و فصل شوند. برای رسیدن به راه‌حل‌های موفق و پایدار هر دو طرف باید آماده تعامل سازنده بر مبنای موضع برابر، احترام متقابل و منافع مشترک باشند. البته من یقین دارم که با یاری خداوند قادر متعال و عنایات و توجهات اولیایش و به دلیل برخورداری خدمتگزاران شما از پشتیبانی خردمندانه مقام معظم رهبری و حمایت حماسی شما مردم بزرگوار، کنشگران بین‌المللی ناگزیر از برخورد مناسب با نمایندگان شما خواهند بود، ولی باید با دقت و جدیت و با صبر و دوراندیشی و آینده‌نگری تامین حقوق، توسعه، پیشرفت و رفاه شما مردم شریف را تضمین کرد.

مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند در مسیر گذشته حرکت کند

در همین ارتباط و در آستانه دیدار مقامات ایران با ۱+۵، یک مقام نزدیک به هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در نیویورک گفت: به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و دیگر تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، فضای مذاکراتی بین ایران و ۱+۵ نسبت به گذشته به طور کامل دگرگون شده است. به گزارش «ایسنا»، این مقام نزدیک به هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: بر اساس این دگرگونی، مذاکره هسته‌ای نه در شکل و نه در محتوا نمی‌تواند در مسیر گذشته خود حرکت کند. وی با اشاره با انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: دکتر ظریف در ملاقات خود با خانم اشتون دیدگاه‌های دولت جدید ایران درباره نحوه ادامه مذاکرات و دستور کار آن را به وی اعلام خواهد کرد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه ذره‌ای از حقوق هسته‌ای مردم ایران نادیده انگاشته نخواهد شد، گفت: باید چارچوب‌های مفهومی و رویکردهای عملیاتی جدید تعریف شود که نتیجه آنها یک بازی برد - برد باشد؛ بنابراین اینکه توپ در زمین کدام طرف است،‌ دیگر تعبیر درستی نخواهد بود. این مقام در پایان تصریح کرد: این بازی جدیدی است که قواعد جدید مربوط به خود خواهد داشت و هدف آن رسیدن به یک نقطه مشترک مورد توافق دو طرف است.