فارس- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقداماتی که آنها را «مزاحمت‌های همیشگی افراطی‌ها در مسیر حرکت انقلاب» خواند، گفت: حتی در شورای انقلاب تفکراتی بود که می‌خواستند بسیاری از شرکت‌های بزرگ را دولتی کنند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار روز سه شنبه خود با هیات رییسه اتاق بازرگانی کشور، توجه به بخش خصوصی را ضرورت اقتصادی دانست. وی با اشاره به صدر و ذیل اصل ۴۴ در زمان تدوین قانون اساسی گفت: تضمین سیاست‌های کلی اصل ۴۴ می‌توانست آغاز یک انقلاب اقتصادی باشد، اما اعلام صریح دولت مبنی بر عدم اعتقاد به سیاست‌گذاری‌ها، باعث تضعیف بخش خصوصی و افزایش تصدی‌گری دولت شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به چاره‌اندیشی قانون برای مشخص شدن محل مصرف درآمدهای حاصل از واگذاری‌ها، گفت: متاسفانه آن درآمدها نه‌تنها باعث تقویت اقتصاد نشد، بلکه در خیلی از موارد مانع بزرگی در مسیر تولید شده است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مزاحمت‌های همیشگی افراطی‌ها در مسیر حرکت انقلاب و بیان خاطراتی از کارشکنی‌های افراطیون در زمان دولت سازندگی و دولت اصلاحات گفت: حتی در شورای انقلاب هم تفکراتی بود که می‌خواستند بسیاری از شرکت‌های بزرگ را دولتی کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان تفاوت‌های نگاه اسلام به مردم با اندیشه‌های کمونیستی و در پاسخ به نگرانی اعضای اتاق بازرگانی از ارائه آمارهای پوپولیستی گفت: ایران اسلامی با دو سرمایه عظیم مادی و معنوی، یعنی منابع خدادادی و مردمی با شعور و صبور، همیشه ظرفیت و قدرت حرکت به سوی تعالی را دارد و در این مسیر شرایطی لازم است که اصلاح سیاست‌های خارجی یکی از آنها است. وی صلابت دینی و انعطاف اسلامی را لازمه زندگی شرافت‌مندانه دانست و با یادآوری مذاکرات روسای قوا با امام در ماه‌های پایانی هشت سال دفاع مقدس گفت: هوشیاری امام در آن مقطع باعث شد که پیروزی سیاسی مکمل پیروزی‌های نظامی ایران در جنگ باشد.