دولت قبل عامدانه تخلف می‌کرد

دنیای اقتصاد- علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه عبدالرضا رحمانی‌فضلی و امین‌حسین رحیمی روسای سابق و فعلی دیوان محاسبات کشور که عصر دیروز شنبه برگزار شد، گفت: در دولت قبل مواردی داشتیم که به صورت عامدانه تخلفاتی صورت گرفت و این تخلفات از بالاترین مقام بود؛ در‌حالی‌که پایه اولیه عدالت اجرای قانون است. نمی‌دانیم این چه عدالتی است که در آن قانون رعایت نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مجلس ادامه داد: برخی مواد قانونی درست اجرا نشد و این تخلفات عامدانه بود. موضوع نقص در فهم قانون یا عدم رعایت به دلیل دانش کم نبود. این هم مواردی بود که باید پیگیری می‌شد. رییس دیوان محاسبات هم شجاعت پیگیری داشت و آقای رحیمی دادستان دیوان هم گام‌های شجاعانه و استواری برداشتند و کار آنها را تحسین می‌کنم. وی با بیان اینکه دیوان محاسبات مرکز رسیدگی به حساب‌های دولتی و یک مرجع کلان است و همه باید روی این مرکز حساب کنند، افزود: بنای کار دیوان محاسبات بر مچ‌گیری نیست، بلکه دیوان محاسبات می‌خواهد فضایی به‌وجود آورد که تخلفات صورت نگیرد. لاریجانی با تقدیر از زحمات دیوان محاسبات در ارائه گزارش‌های به موقع به مجلس از جمله گزارش تفریغ بودجه سالانه به مجلس ادامه داد: خوشبختانه دیوان محاسبات در چند سال اخیر گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس ارائه کرد و این باعث شد که نواقص کار بررسی شود؛ در غیر این صورت نمی‌توانستیم در بودجه‌ریزی ملاحظات مربوطه را داشته باشیم. رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دیوان محاسبات خواستیم گزارش‌های دوره‌ای را با سرعت بیشتری به ما بدهند که بشود جلوی تخلفات مشابه را گرفت، گفت: دوستان ما در دیوان محاسبات این کار را انجام دادند و غالبا به صورت هفته‌ای و ماهانه گزارش‌هایی از دیوان محاسبات به ما می‌رسید. از جمله این گزارش‌ها، گزارش مربوط به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بود که دولت قبل مطابق قانون عمل نکرد و دیوان محاسبات چند گزارش روشن در این‌باره ارائه کرد و این گزارش‌ها پایه بحث در مراجع دیگر درخصوص اجرای این قانون بود. البته گاهی اوقات این گزارش‌ها رسانه‌ای شد و طوفان سیاسی به پا کرد.

اصلاحیه بودجه ضروری است

به گزارش «ایرنا» لاریجانی در ادامه به ارائه لایحه اصلاحیه بودجه از سوی دولت اشاره کرد و گفت: خوشحالم که دولت جدید برای بودجه اصلاحیه داده، رویکرد مجلس در این باره رویکرد مثبتی است.

وی افزود: تصور آنها این است که در شرایط فعلی قانون بودجه باید اصلاح شود و این گام درست و پسندیده‌ای است، اگر قانونی در جایی نقص دارد باید اصلاحیه بیاید، نمی‌شود قانون را کنار گذاشت.

لاریجانی با اشاره به ارائه اصلاحیه به مجلس از سوی دولت یازدهم افزود: در شرایط فعلی کشور اصلاح بودجه ضروری است اما در کیفیت کار، این نمایندگان هستند که باید تصمیم بگیرند.