دنیای اقتصاد - پاستور نشینان صبح دیروز به جمع خبرنگاران آمدند تا گزارشی از تازه‌ترین خبرها و برنامه‌های وزارتخانه‌هایشان ارائه کنند. سخنگوی دولت در تشریح مصوبات کابینه تدبیر و امید به تعیین قیمت هر کیلو گندم اشاره کرد و توضیح داد که وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و درمان مسوول پیگیری حادثه قم خواهند بود. وزیر کشور نیز خبر داد معاون امنیتی خود را مسوول پیگیری حادثه آزاد تهران- قم کرده است؛ البته رحمانی فضلی به سبک و سیاق وزرای پیشین حاضر نشد تا به سوال خبرنگاران در خصوص افزایش حضور گشت ارشاد در سطح شهر پاسخ دهد و توپ را در زمین سخنگوی دولت انداخت. خبر بازگشایی خانه سینما از دیگر حواشی جلسه هیات دولت بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران اعلام کرد. همچنین بر اساس اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیته‌ای برای بررسی حضور برخی اعضای دولت در فیس‌بوک تشکیل شده که پیگیر این موضوع خواهد بود. معصومه ابتکار نیز در اولین حضور خود به عنوان دومین زن حاضر در کابینه در خصوص اهمیت رسیدگی به دریاچه ارومیه گفت که رسیدگی به این موضوع همواره مورد تاکید رییس‌جمهور بوده است.

تعیین قیمت خرید هزینه محصولات کشاورزی

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پایان جلسه هیات دولت با تشریح مصوبات این جلسه گفت: در جلسه دیروز وزرای راه و شهرسازی، صنعت، ‌معدن و تجارت و بهداشت و درمان گزارش خود را درباره حادثه تصادف در اتوبان قم ارائه کردند.

در پی برخورد ۲ اتوبوس مسافربری اسکانیا در آزاد راه تهران-قم، ۴۴ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و ۴۴نفر زخمی شدند. بعد از انتشار این خبر، رییس‌جمهور با صدور پیامی از وزرای بهداشت و درمان، راه و شهرسازی و کشور خواست تا پیگیر علت وقوع حادثه باشند.

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی دولت درخصوص تعیین قیمت خرید هزینه محصولات کشاورزی گفت: در این گزارش قیمت خرید تضمینی برای بیش از ۲۰ محصول کشاورزی به خصوص گندم تعیین شد. وی افزود: ‌هم اکنون قیمت گندم وارداتی خارج از کشور برای ما در حدود ۸۰۰ تومان تمام می‌شود که با احتساب هزینه حمل به سیلو هزینه تمام شده به ۸۵۰ تومان می‌رسد. از این رو دولت قیمت ۱۰۵۰ تومان را برای خرید هر کیلو گندم در نظر گرفته است. در ادامه نوبخت درخصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: ‌ما باید ببینیم که آیا پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۷۶ میلیون نفر تاکنون در مسیر صحیحی قرار داشته است یا خیر.

تکلیف فیس‌بوک وزرا چه می‌شود؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ریاست‌جمهوری کمیته‌ای در ارتباط با حضور برخی از اعضای هیات دولت در فیس‌بوک ایجاد شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه آیا دولت قصد ندارد در راستای رفع فیلترینگ شبکه اجتماعی فیس‌بوک اقدامی انجام دهد، با توجه به اینکه تعدادی از اعضای دولت در این شبکه اجتماعی حضوری فعال دارند، گفت: در مورد حضور برخی از اعضای دولت در فیس‌بوک کمیته‌ای در ریاست‌جمهوری در این ارتباط تشکیل شده است. وی همچنین صفحه‌ای را که به نام وی و الهام امین‌زاده - معاون حقوقی رییس‌جمهوری - در این صفحه اجتماعی ایجاد شده است، واقعی ندانست.

تشکیل کمیته‌ای برای بررسی حضور برخی وزرای کابینه تدبیر و امید در شبکه اجتماعی فیس‌بوک بازمی‌گردد به انتشار اخباری مبنی بر اینکه وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی و نفت و همچنین معاون اول رییس‌جمهور هرکدام به طور جداگانه صفحه‌ای در فیس‌بوک برای خود ساختند و سعی می‌کنند از این طریق با کاربران در ارتباط باشند. حضور وزرا در فیس‌بوک به تازگی تا جایی پیشروی کرده که زمینه‌ساز حواشی مختلف شده است. به عنوان نمونه وزیر امور خارجه که یکی از فعال‌ترین کاربران دولتی در این شبکه اجتماعی به حساب می‌آید، با تبریک سال نوی یهودیان در گفت‌و‌گویی با نانسی پلوسی دختر یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت: ایرانیان تاکنون هلوکاست را انکار نکرده‌اند و مردی که مدعی بود هلوکاست را انکار کرده، رفته است.

البته پیش‌تر نیز معاون حقوقی رییس‌جمهور در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس تاکید کرده بود که حضور وزرای کابینه در فیس‌بوک بررسی حقوقی خواهد شد. همزمان با انتشار این خبر، خبرگزاری تسنیم مدعی شد که الهام امین‌زاده خود اقدام به ساخت صفحه‌ای در فیس‌بوک کرده که این خبر دیروز از سوی وی تکذیب شد. همچنین مرضیه افخم در گفت‌و‌گو با «ایسنا» داشتن صفحه در فیس‌بوک را تکذیب کرد و این در حالی است که فردی به نام امیر فرشاد ابراهیمی در تازه‌ترین پست این صفحه آورده است که این صفحه از ابتدا با هدایت و نظارت او ساخته شده است.

واکنش ظریف به خبرارسال نامه اوباما به روحانی

اما محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص اینکه آیا چارچوب‌های گفت‌وگو با ۱+۵ تعیین شده است، گفت: صحبت‌های‌ مقدماتی بعد از تعیین وزارت خارجه به عنوان مذاکره کننده هسته‌ای با خانم کاترین اشتون انجام شد و ایشان تماسی با ما گرفتند و قرار اولیه برای جلسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان‌ملل گذاشته شد.وی افزود: بر اساس میزان آمادگی طرف مقابل که وارد یک گفت‌وگوی جدی و زمان‌دار با جمهوری اسلامی ایران با هدف رسیدن به یک راه‌حل شود و با شناسایی حقوق ایران تعیین خواهیم کرد که چگونه مذاکرات انجام شود و در چه سطحی مذاکره پیش برود. ما چارچوب‌های مشخصی داریم و آن را اعلام کرده‌ایم. آنچه در رسانه‌ها اعلام شده و در بحث مقامات جمهوری اسلامی ایران و حجت‌الاسلام روحانی مطرح شده، این است که ما تنها زمانی احساس می‌کنیم دنیا می‌تواند به اطمینان‌خاطر از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برسد که حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد؛ چرا که مردم ایران این حقوق را از طریق تلاش خود به دست آورده‌اند و حقوقی نیست که به آنها داده شده باشد.ظریف گفت: اینکه شروع مذاکره درست باشد برای ما مهم است و در گفت‌وگوهایی که بنده با خانم اشتون خواهم داشت بر این بحث تاکید خواهم کرد و ان‌شاءالله بر یک پایه محکم گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد.

وزیر امورخارجه در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد در نیویورک با مقامات آمریکایی دیدار داشته باشید، تاکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای ملاقات مستقیم برای دیدار با مقامات آمریکایی نیست. البته آمریکا عضوی از گروه ۱+۵ است و تاکنون در همان سطح نیز با مسوولان جمهوری اسلامی مذاکره داشته‌اند. البته اگر آمادگی داشته باشند که در ۱+۵ با اراده سیاسی کار را پیش ببرند، ما با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم و در ۱+۵ آمریکایی‌ها نیز حضور دارند.وی در پاسخ به این سوال که روزنامه الحیات خبری منتشر کرده که باراک اوباما به حجت‌الاسلام روحانی نامه‌ای نوشته است، گفت: آنچه قرار است اعلام شود در مطبوعات اعلام خواهد شد. فکر می‌کنم دوستان رسانه این را بپذیرند که حرف و گمانه زدن در مورد این چیزها خیلی کمکی نمی‌کند و ما قراری نداریم که راجع به نامه‌نگاری‌ها و پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود، به صورت علنی گفت‌وگو کنیم؛ چرا که ضمن حفظ شفافیت، هر کاری در حوزه دیپلماسی مسیر خود را طی می‌کند و بعید می‌دانم که اطلاعات روزنامه الحیات اطلاعات دقیقی باشد.

در مورد گشت ارشاد از نوبخت بپرسید

وزیر کشور با تشریح اقدامات این وزارتخانه در خصوص حادثه قم گفت: معاون امنیتی خود را در این زمینه مامور کرده‌ام که با تشکیل گروه کارشناسی پس از بررسی‌های لازم گزارش نهایی را ارائه دهد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه فرمانده ناجا اعلام کرده است که در مورد گشت ارشاد منتظر نظر دولت هستیم، آیا دولت موافق این طرح است یا مخالف، گفت: این سوال را باید از آقای نوبخت (سخنگوی دولت) بپرسید. وزیر کشور همچنین خبر داد که معاون امنیتی خود را انتخاب نکرده است.

عزل و نصب‌ها ادامه دارد

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا در این وزارتخانه کارگروهی برای رسیدگی به شکایت اعضای هیات علمی که بدون تمایل بازنشسته شده‌اند یا دانشجویان محروم از تحصیل ایجاد شده است، گفت: کارگروهی در وزارت علوم برای رسیدگی به شکایت اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان محروم از تحصیل ایجاد شده است. وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد جابه‌جایی‌ها و عزل و نصب‌ها در وزارت علوم گفت: این جابه‌جایی‌ها و عزل و نصب‌ها در حد ضرورت و در حداقل صورت می‌گیرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در دو سال اخیر دانشجویان دختر در هنگام انتخاب رشته با محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند و اجازه نداشتند و حتی بعضا نمی‌توانستند به علت محدودیت‌های ایجاد شده به‌رغم سطح علمی بالایی که داشتند برخی از رشته‌های تحصیلی را انتخاب کنند، آیا وزارت علوم از این دانشجویان حمایت خواهد کرد، گفت: وزارت علوم چندان با سهمیه‌بندی جنسیتی موافق نیست و این دانشجویان می‌توانند مطالب خود را منعکس کنند و ما نیز به سهم خود پیگیری می‌کنیم تا حقی ضایع نشود و ان‌شاءالله گشایشی ایجاد می‌شود.

نمی توان معجزه کرد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه‌هایش برای این سازمان گفت: جلوگیری از آلودگی هوا و آسیب رسیدگی به کیفیت زندگی مردم از جمله اهداف ما است؛ اما کار دشوار است. رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین در مورد دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: این مساله جزو برنامه‌های مورد تاکید دکتر روحانی بوده است البته کار دشوار است و قطعا نمی‌توان معجزه کرد؛ اما برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است و امیدواریم تلاش‌هایمان به نتیجه برسد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درخصوص بازگشایی خانه سینما اظهار کرد: ان‌شاءالله خانه سینما بازگشایی می‌شود و این کار طی چند روز آینده صورت می‌گیرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص اینکه آیا ممیزی قبل از چاپ کتاب‌ها حذف خواهد شد، گفت: ممیزی یک اصل حاکمیتی و به عهده دولت است و اینکه کلا ممیزی قبل از چاپ حذف شود امکان‌پذیر نیست؛ اما باید در اسرع وقت و ظرف یک ماه به ناشران در مورد کتاب‌هایشان پاسخ لازم داده شود.