دنیای اقتصاد- در حالی‌که تلاش‌ها برای یافتن مقصر سانحه تصادف در آزادراه تهران- قم پس از گذشت دو روز از این اتفاق همچنان ادامه دارد، فعالیت شرکت اتوبوسرانی همسفر چابکسواران که باعث وقوع حادثه آزادراه تهران- قم شده است، براساس رای کمیسیون ماده ۱۲ تا اطلاع ثانوی متوقف شد. این خبر را شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به خبرگزاری مهر گفته و تاکید کرد: کمیته‌ای در استان و سازمان راهداری با حضور عوامل پلیس برگزار می‌شود تا علت حادثه بررسی و اعلام شود. بررسی علت حادثه تصادف مرگبار اتوبان تهران-قم در حالی ادامه دارد که تنها پس از گذشت ساعاتی از این اتفاق، نمایندگان مجلس چند وزیر را برای توضیح درباره علت این حادثه به خانه ملت فراخواندند.

وزیر راه هم دیروز، با ابراز تاسف از این سانحه با تاکید بر این نکته که توجه ویژه به ایمنی حمل و نقل ضروری است، گفت: در گزارش اولیه پلیس‌راه، احتمال استاندارد نبودن ناوگان مطرح شده که باید در اظهارات قطعی توسط مراجع تحقیقاتی، جزئیات این حادثه مشخص شود.

عباس آخوندی که در همایش تامین مالی پروژه‌های راه و مسکن سخن می‌گفت، به آمار تلفات ۱۹ هزار نفر در آخرین آمار اشاره کرد و با تاکید بر اینکه حتی کشته شدن یک نفر در جاده‌ها آمار بالایی است، گفت: باید به مفهوم ایمنی در صنعت حمل‌‌و‌نقل توجه ویژه‌ای شود، چراکه رخ دادن چنین اتفاقاتی یادآور جنبه‌های انسانی و استانداردسازی حمل‌ و نقل است.

دیروز هم سخنگوی دولت به میان خبرنگاران آمد و ضمن اینکه از حادثه اتوبان قم به‌عنوان رخدادی غم‌انگیز یاد کرد، گفت: با توجه به مسوولیت دولت در جهت حفظ ایمنی و سلامت مردم، این حادثه برای دولت آن‌قدر ناگوار و تلخ بود که با توجه به مسوولیت و رسالتی که دولت برای خود در جهت ایمنی و سلامت هموطنان قائل است، آقای رییس‌جمهور تاکید کردند که گزارش اولیه حداکثر تا هفته آینده از سوی وزرای کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت به ایشان داده شود. این سانحه که منجر به کشته شدن جمعی از هموطنان بود، نخستین گزارشی بود که وزرای راه و شهرسازی، صنعت معدن و تجارت، کشور و بهداشت به هیات وزیران ارائه دادند. به گزارش خبرگزاری تسنیم محمدباقر نوبخت افزود: تاکیدی که رییس‌جمهور کرد این بود که باید همراه گزارش ابتدایی و اولیه، گزارش جامعی در خصوص عواملی که می‌تواند چنین حوادثی را بیافریند و پیشنهاداتی که قطعا موجب پیشگیری از این‌گونه رخدادها می‌شود، به ایشان داده شود.

همه اجساد شناسایی شدند

محسن اروجی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از کشف تنها جسد مفقود این سانحه خبر داد و گفت: بر اساس آمارهایی که از سوی شرکت‌های مسافربری اعلام شد و مقایسه آن با تعداد افرادی که جان باختند یا آسیب دیدند، یک نفر از مسافران حادثه دیده مفقود بود که بعد از بازرسی‌های دوباره، جسد مسافری در زیر گاردریل نزدیک محل حادثه پیدا شد.

رییس دستگاه قضا: پیگیری قضایی حادثه تا روشن شدن علل

آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس دستگاه قضا هم به موضوع حادثه اتوبان تهران- قم اشاره کرد و با تاکید بر پیگیری قضایی این حادثه تا روشن شدن علل و عوامل اصلی وقوع آن گفت: این حادثه بسیار تاسف‌بار و دردناک بود و از نخستین ساعات وقوع، دستگاه قضایی از طریق دادستان کل کشور وارد عمل شد و تا روشن شدن ابعاد مختلف این حادثه و مشخص شدن خطاها و قصور صورت گرفته از سوی عوامل مختلف، پیگیری‌های قضایی رها نخواهد شد و نتیجه پیگیری‌ها به اطلاع مردم خواهد رسید.

رییس دستگاه قضا با اعلام تسلیت و همدردی مجدد به خانواده بازماندگان این حادثه تاکید کرد: امیدواریم با بررسی همه‌جانبه این حادثه و برخورد با خاطیان، دیگر شاهد تکرار چنین حوادث دردناکی نباشیم.