دنیای اقتصاد- از زمانی که پای ماجرای بابک زنجانی به رسانه‌ها باز شد تا امروز، اظهارنظرها و تلاش‌هایی برای بررسی پرونده او مطرح شده است. در آخرین اطلاعات منتشر شده؛ بیژن زنگنه سه‌شنبه، در حاشیه نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با بیان اینکه پیگیری دریافت پول‌هایی که به خزانه واریز نشده، جزو اولویت‌های اصلی وی در وزارت نفت است، از بدهکاری ۲میلیاردی زنجانی به وزارت نفت پرده برداشت. این خبر سرآغازی برای تشکیل کمیته ویژه از سوی مجلس برای بررسی بدهی ۲ میلیارد دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت شده است. موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه بررسی این موضوع از مدت‌ها پیش در دستور کار کمیسیون بوده و به صورت محرمانه پیگیری شده است، از تشکیل یک کمیته ویژه بررسی بدهی ۲میلیارد دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت خبر داد. وی در ادامه از تشکیل جلساتی متعدد در این خصوص خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا بررسی این موضوع در مراحل پایانی قرار دارد، تاکید کرد: تحقیقات و جلسات متعددی در کمیسیون انرژی پیرامون این پرونده برگزار شده و کمیته خاصی هم برای پیگیری این موضوع تشکیل شده و کمیسیون پس از پایان بررسی‌ها، نتیجه را اعلام می‌کند. احمدی درباره احتمال ارائه گزارشی در این باره به قوه قضائیه یا صحن علنی مجلس نیز گفت: هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه این مورد در گذشته نیز مطرح شده بود و کمیسیون انرژی مجلس به صورت مرتب و منظم موضوع را پیگیری می‌کند، تاکید کرد که در صورت حاصل شدن نتیجه قطعی، انعکاس خواهد یافت. احمدی درباره صحت اظهارات زنجانی درباره بلوکه شدن حساب وی، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم آقای زنجانی راست یا دروغ می‌گوید، چرا که کمیته تحقیق در این باره تشکیل شده و این موضوع در دست بررسی است. پس از اینکه کمیته کار کارشناسی تحقیقات خود را به اتمام رساند و نتیجه نهایی اعلام شد، آن زمان می‌توان گفت موضوع چه بوده و چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید، اما در حال حاضر نمی‌توان اظهارنظری پیرامون این موضوع انجام داد.

وی با اشاره به عضویت خود در کمیسیون انرژی و نماینده این کمیسیون در اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کمیسیون تخصصی این موضوع، کمیسیون انرژی است از مدت‌ها پیش در کمیسیون مطرح و بررسی شد و نتیجه نهایی هنوز مشخص نشده و در حال بررسی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کمیسیون‌ وقتی موضوعی خاص پیش می‌آید، تعدادی را برای بررسی و تحقیق، تعیین می‌کند تا مساله را بررسی و نتیجه را اعلام کنند، گفت: معمولا پس از اینکه گزارش کمیسیون اصلی خوانده می‌شود، اگر نیاز باشد به صحن علنی و کمیسیون اصل ۹۰ ارسال می‌شود.

بابک زنجانی کسی است که در آخرین سال‌های ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به نام یک سرمایه‌دار ایرانی با جنجال‌هایی همراه و در فضای رسانه‌ای ایران و جهان مطرح شد. تا جایی که او را هم فروشنده نفت معرفی می‌کنند و هم کسی که باشگاه فوتبال می‌خرد، سهامدار بانک است و در عین حال دارای شرکت هواپیمایی است . وی که در ۱۱ آوریل ۲۰۱۳ نیز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت هم‌اکنون بیش از پیش با شهرت نفتی شناخته می‌شود. موضوعی که خودش آن را رد می‌کند.